Itthon is rendre felhívják az ügyfelek figyelmét, hogy ne dőljenek be, ha látszólag a bankjuktól kapnak egy olyan levelet, amiben arra kérik őket, hogy adják meg felhasználói adataikat és jelszavukat, lévén ezek egytől-egyik adatlopási kísérletek.

Világszerte bevett gyakorlat a kiberbűnözők körében, hogy ismert vállaltok, márkák mögé bújva igyekeznek adatokat gyűjteni a gyanútlan felhasználóktól, akiknek utána megcsapolhatják a bankszámlájukat.

A VPN Atlas biztonságtechnikai cég most összegyűjtötte a 10 márkát, amelyekre a legtöbbet hivatkoznak az adattolvajok. A legtöbb egyéni adathalász URL cím alapján így alakult a top 10 idén év elejétől kezdve júniussal bezárólag:

  • Crédit Agricole (17 755 )
  • Facebook (17 338)
  • Microsoft (12 777)
  • WhatsApp (8 727)
  • La Banque Postale (7 180)
  • Orange (4 047)
  • Amazon (3 501)
  • Comcast (3 116)
  • PayPal (2 601)
  • Chase (2 537)

A legtöbb adathalász támadás Brazíliában történik, a listán Oroszország, majd Indonézia következik.

Leginkább a pénzpiaci márkákra hivatkozva igyekeznek ügyeskedni a tolvajok, az összes támadás 36 százalékát banki márkákkal kísérelték meg. Népszerű álca még a közösségi média, vagy az olyan felhőszolgáltatások, mint a Netflix vagy az Adobe.

A friss böngészővel, illetve az egyes oldalak tanúsítványainak a megnézésével meg lehet győződni arról, hogy hiteles a megkeresés, vagy adathalászattal van dolga a felhasználónak. Ugyancsak érdemes figyelni az esetleges nyelvi, nyelvtani hibákra.

Ezen a téren a magyar felhasználók a nyelv különlegessége miatt relatív biztonságban voltak, a gépi fordítóprogramokkal készült leveleket könnyű volt észrevenni. Mostanra azonban már egyre gyakoribbak a hibátlan magyarsággal megírt adatlopó megkeresések, így fontos mindig körültekintően eljárni.