A lítium-ion akkumulátorok, a könnyű energia csodái, amelyek lehetővé tették az elektromos járművek elterjedését is, három évtizeddel ezelőtti bevezetésük óta a napelemeknél tapasztaltakhoz hasonló mértékben veszítettek az árukból. Mintegy 97 százalékkal csökkentek a gyártási költségek.

Az áresésben messze a legfontosabb tényező a kutatás-fejlesztés, különösen a vegyiparban és az anyagtudomány területén értek el jelentős áttöréseket. Ez felülmúlta a méretgazdaságosság révén elért nyereséget, bár kiderült, hogy ez volt a második legfontosabb elem - derül ki az Energy and Environmental Science című folyóiratban publikálták MIT-s kutatásból.

Az eredmények hasznosak lehetnek a politikai döntéshozók és a fejlesztők számára is, hogy úgy csoportosíthassák forrásaikat, hogy folytatni lehessen a költségcsökkentést akár a lítiumos akkumulátoroknál, akár más kulcsfontosságú energiatárolási technológiák esetében. Munkájuk azt sugallja, hogy az elektrokémiaiakkumulátor-technológiák terén még jelentős fejlődési lehetőség van.

Az elemzéshez számos forrás átvizsgálására volt szükség, mivel a vonatkozó információk nagy része üzleti titkokra épül. "Átnéztünk tudományos cikkeket, ipari és kormányzati jelentéseket, sajtóközleményeket és specifikációs leírásokat. Sok különböző forrásból kellett összeraknunk az adatokat, hogy képet kapjunk arról, mi történik" - mondta el a Scitech Daily szerint Micah Ziegler az MIT egyik kutatója, a tanulmány vezető szerzője. Állítása szerint körülbelül 15 000 minőségi és mennyiségi adatpontot gyűjtöttek össze, körülbelül 280 hivatkozásból származó 1000 különböző forrásmunkából.

Becsléseik szerint a költségcsökkenés nagy része (több mint 50 százalék) a kutatással és fejlesztéssel kapcsolatos tevékenységekből származik. Ez magában foglalta mind a magánszektor, mind az államilag finanszírozott programokat. Főként az új anyagok, hatásosabb katalizátoranyagok hoztak áttörést.

Ziegler szerint a kutatás-fejlesztésbe való befektetés fontosságára vonatkozó megállapítások azért voltak különösen jelentősek, mert e befektetések nagy része a lítiumion-akkumulátor technológia kereskedelmi forgalomba kerülése után történt, egy olyan szakaszban, amikor egyes elemzők szerint a kutatási hozzájárulás már kevésbé jelentős. Ziegler azt állítja, az akkumulátorok 1990-es évek eleji bevezetése után öt évvel kezdődő, nagyjából 20 éves időszak alatt "a költségcsökkentés nagy része még mindig a kutatás-fejlesztésből származott. A k+f hozzájárulása nem szűnt meg, amikor megkezdődött a kereskedelmi forgalomba hozatal.