Huawei telefonja van? Visszakaphatná a pénze egy részét

Bár a Huawei tájékoztatása szerint a már megvásárolt és a kereskedelmi forgalomban elérhető okoseszközöket nem érinti a Google döntése az androidos jogosultságok elvételével kapcsolatban, bármilyen "kellemetlenség", amely a tulajdonosokat éri, egy szakértő szerint pénzvisszatérítés alapja lehet.
Szász Péter, 2019. május 20. hétfő, 15:23
Fotó: Getty Images

Hibás teljesítés miatt a Huawei-készülékek tulajdonosai akár pénzvisszatérítést is kérhetnek azoktól a forgalmazóktól, akiktől az eszközöket vették, miután azok már nem felelnek meg az "androidos" jelző kritériumainak - mondta a Napi.hu-nak Siklósi Máté, a fogyasztóvédelmi tanácsadással foglalkozó CP Contact Kft. szakértője.

A kérdés az lesz majd, hogy a már megvett telefonokat a frissítések elmaradása kapcsán éri-e majd kár, vagyis megáll-e a hibás teljesítés. Ha bármikor megáll a jótállási/szavatossági időn belül (jellemzően 2 év), akkor a fogyasztó bármikor benyújthatja igényét.

A Huawei friss tájékoztatása szerint egyébként "az összes eddig megjelent, felhasználók által már megvásárolt, valamint kereskedelmi forgalomban elérhető okoseszközén most és a jövőben is változatlanul elérhetők lesznek a legújabb Google és Android frissítések".

Az ugyanakkor biztos, hogy a szavatosság és a jótállás körében nem beszélhetünk vis maiorról - sem a Huawei esetében, sem más vitás ügyben -, vagyis egy forgalmazó, viszonteladó cég sem hivatkozhat arra, hogy előre nem láthatta, milyen korlátozásokat vezet be a Google a Huawei-eszközökkel kapcsolatban - mondta Siklósi Máté. Ez már csak azért sem állná meg a helyét, mert a kínai vállalattal kapcsolatban már évekkel ezelőtt felmerültek aggodalmak, vagyis a lépés nem volt teljesen váratlan. A végső szót természetesen a bíróságok fogják kimondani.

A hibás teljesítés jelen esetében négy eset lehetséges:

  • javítás,
  • csere,
  • árleszállítás,
  • vagy elállás

Ebből a javítás nehezen kivitelezhető, hiszen az magának az operációs rendszernek a támogatása állhat le, a csere szintén nem működik, hiszen egy másik Huawei-készülékkel sincs beljebb az ügyfél. Az árleszállítás, vagy az elállás tűnik a leginkább járható útnak - magyarázza a szakember.

A hazai fogyasztóvédelmi szabályozás egyébként a magánszemélyeket védi, a cégeket kevésbé. Ebből a szempontból azok a mikro-, vagy kisvállalkozások járhatnak a legrosszabbul, amelyeknek nincs akkora erejük, hogy a szolgáltatójukkal szemben kicsikarjanak valamilyen kártérítést és a jog sem védi őket annyira, mint a magánszemélyeket - mondta.

Milyen gyorsan reagálnak a vásárlók?

A Huawei mobilüzletágának jövőjével kapcsolatban az a legnagyobb kérdés az, hogy a vásárlók hány százaléka dönt úgy, hogy elfordul a cég bizonytalan jövőjű termékeitől. A kínai gyártó méretéből adódóan egyáltalán nem kizárt, hogy akár már pár órával a Google döntésének nyilvánosságra hozatala után volt olyan vevő, akik elállt egy készülék vásárlásától.

Nagyon nehéz megjósolni, hogy miként reagálnak a vásárlók egy ilyen hírre - mondta lapunknak Losoncz Miklós, a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezetője, aki a dízelbotrányhoz hasonlította azt, ami most a Huawei-el történik. A párhuzam természetesen csak arra vonatkozik, hogy mi lesz egy termék, vagy termékcsoport sorsa, ha a fogyasztók bizalma megrendül. A reakciók a hírek terjedésének gyorsaságán múlik. Amerikában gyorsabban fordulhatnak el a Huawei termékeitől, Magyarországon lassabban.

Lapunk megkérdezte a nagy szolgáltatókat, illetve több e-kereskedelmi céget, hogy mit várnak a magyar piacon.

Eddig csak a Magyar Telekom, a UPC és az Alza.hu válaszolt, bár részleteken nem közöltek.

A Magyar Telekom annyit írt, hogy vizsgálják a lehetőségeket és azon lesznek, hogy az ügyfeleik minél kevésbé érezzék a bejelentés hatásait.

A UPC azt közölte, hogy folyamatosan figyelemmel kísérik a hazai és nemzetközi piaci fejleményeket és a keresletre gyakorolt hatását, amelyek függvényében alakítják ki a kínálatában lévő készülékek árait és akciós portfólióját.

Az Alza.hu szerint jelenleg túl korai lenne részletes állásfoglalást adni fogyasztói keresletre gyakorolt hatást illetően. A kulcsfontosságú szoftverek rendelkezésre állásának hiánya azonban minden okostelefon-gyártó számára döntő lenne.

Amint más viszonteladótól is érkezik válasz, a cikket frissítjük.

Így kezdődött

Donald Trump amerikai elnök a múlt héten szerdán elnöki rendeletet írt alá az Egyesült Államok telekommunikációs hálózatainak védelméről. Pénteken pedig Egyesült Államok kereskedelmi minisztériuma formálisan is megtiltotta amerikai termékek és technológiák eladását a Huawei kínai telekommunikációs óriásvállalatnak. A minisztérium rendelete alapján a kínai óriás 68 leányvállalata került világszerte feketelistára, kéttucatnyi országban.

Zsen Cseng-fej, a Huawei Technologies alapítója próbálta nyugtatni a piacot és azt nyilatkozta, hogy az amerikai intézkedéseknek csak korlátozott hatása lesz a Huawei üzletmenetére és kevéssé befolyásolja a cég hosszú távú növekedési kilátásait.

Az igazán fájdalmas ütést a Google vitte be, miután bejelentette, hogy felfüggeszti üzleti kapcsolatát a Huawei-el, azaz elveszi a vállalat számos androidos jogosultságát.

Közben elindultak a találgatások, hogy ez pontosan mely készülékeket érinti és milyen mértékben. A Google is próbálta nyugtatni a kedélyeket, amikor azt írták a Twitteren, hogy Google Play Android alkalmazásletöltési szolgáltatás, valamint a Google Play Protect biztonsági szolgáltatás továbbra is a Huawei készülékek rendelkezésére áll.

A Play áruház nélkül a Huawei-készülékek valóban levélnehezékké silányultak volna. Arról az amerikai cég írt, hogy, hogy a többi fontos Google-szolgáltatásnak, mint a Gmail, a térkép, vagy a Youtube, mi lesz a sorsa.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Mekelekke, 2019.05.21 13:58

A hozzáértők tudják, hogy ez a gooigle akció nem sokat árthat a Huawei-nek, mert az Android nyílt rendszer, nem a Google tulajdona. Sőt, egy google extra szolgáltatások nélküli Android valójában sokkal biztonságosabb is lehet.
Persze a valóságban nem fog történni semmi, hiszen ha a Huawei piacra dobna egy saját Android változatot, az hosszú távon brutális veszteségeket okozhatna a Google és támogatói számára, ezt ők sem szeretnék. Tehát ez csak afféle ijesztgetés, üres fenyegetőzés.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Nyugatos_szolasszabadsag, 2019.05.21 13:12

@Arnika: "Kellet egy kis népszerűsítés a cégednek?"

Nem népszerűsítés kellett, hanem ezen a héten ez van kiadva központilag, hogy a huawei-t kell ütni. Még ha a google is keveri a szart.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Mekelekke, 2019.05.21 10:26

Valójában azt sem tudja senki, hogy Trumpnak valójában mi a baja a Huawei-jej, mert a hivatalosan közölt indokok szakmai szempontból enyhén szólva röhejesek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Arnika, 2019.05.21 10:15

Siklósi Máté tévedsz. A Google volt aki a helyzetet előidézte, ne a forgalmazótól vagy gyártótól kérd a kártérítést. A szoftvert nem kell eltávolítani és a frissítés azt nem örök élet, ha az elmarad, de az operációs rendszer ott a telefonon az még bizony Androidos telefon. Kellet egy kis népszerűsítés a cégednek?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html