Fontos, hogy a vevők kellő körültekintéssel és óvatossággal járjanak el, hiszen az időszakosan nagy tömegű online vásárlásra buzdító kampányokat az internetes csalók is igyekeznek kihasználni. A kiberbűnözők bevett módszerként adathalász (phishing) támadást használnak, abból a célból, hogy érzékeny adatokat csaljanak ki a felhasználóktól, vásárlóktól - kezdi tájékoztatását a titkosszolgálathoz tartozó hivatal.

A leggyakoribb módszerek között említik, hogy emailben, smsben, vagy közösségi média hálózaton keresztül küldött üzenetekben, ritkábban telefonon keresik fel az áldozatokat. Az online vásárlásoknál a támadók pénzszerzésre, valamint a pénzügyi, és/vagy személyes adatok megszerzésére törekednek.

Minden esetben kellő elővigyázatossággal kell fogadni az ismeretlen, idegen személyek által kezdeményezett elektronikus kapcsolatfelvételeket. Előzetes vizsgálat nélkül ne kattintsanak az emailben megküldött hivatkozásra, illetve ne az emailben kapott hivatkozást követve jelentkezzenek be a szolgáltatók, webshopok weboldalára, hanem a látható webcímet (URL-t) begépelve látogassák meg a kívánt oldalt - javasolják a kiberbiztonsági szakemberek. Szerintük az is fontos, hogy a beérkezett üzeneteknél ellenőrizzék a feladót, illetve a webáruházat, amelynek szolgáltatásait igénybe kívánják venni.

Emellett a csalások úgy kerülhetők el szerintük a legkönnyebben, ha ismert helyekről vásárolnak, utánvétes fizetést választva. Azt is javasolják, hogy a vevők ellenőrizzék más fogyasztók értékeléseit a weboldalakon (valamint megnézni a fogyasztóvédelem oldalát a gyanús, szabálytalanul működő webshopokról). Ha az utánvét nem megoldható, akkor célszerű egy erre a célra létrehozott virtuális bankkártyáról vagy hitelkártyáról elvégezni.

Amennyiben adathalászatra utaló eseményt érzékel, vagy annak áldozatává vált, akkor haladéktalanul értesítse az esetről az érintett szolgáltatót, vagy tegyen feljelentést - kéri az NBSZ NKI a vásárlóktól.