A 2015-ben alapított, digitális platformépítéssel és fintech megoldásokkal foglalkozó CyBERG Corp. Nyrt egy magyar technológiai vállalat, ami blockchain, valamint mesterséges intelligencia alapú fejlesztésekre specializálódott. Olyan transzparens rendszereket és tiszta adatbázisokat építenek, amikkel máshonnan közelítik meg az online tér kínálta versenyt. 

Egyaránt aktívak a hazai és nemzetközi piacon, az elmúlt évben három stabil üzletágat alakítottak ki, a BÉT-en 2019 januárja óta kereskednek a cég részvényeivel. A piaci igényekre reagálva, tőkebevonás révén további kompetenciafejlesztéseket, létszámbővítést és tőkeköltség optimalizálást terveznek, valamint újabb akvizíciós lehetőségeket vizsgálnak. Ezeknek a sikere növelheti a CyBERG részvények likviditását, és megteremtheti a BÉT-en egy esetleges tőzsdei kategóriaváltás lehetőségét.

Blokklánc játékokkal robbantak be az első dollármilliók 

2020 februárjában felvásárolták a BITGAP Informatikai és Szolgáltató Zrt.-t, Kiss Konrád és szoftvermérnöki csapata ekkor csatlakozott a vállalathoz. Azóta IT igazgatóként felel a cég fejlesztői technológiáért és NFT alapú projektjeiért. A gaming üzletágukban jellemzően elosztott videojáték-rendszereket fejlesztő, globális partnereknek nyújt szoftvermérnöki szolgáltatásokat, ügyfélköre elsősorban az USA nyugati-parti cégei.

Az utóbbi időben olyan újszerű projekteken dolgoznak, mint a „Crypto Unicorns”, ami egy blokklánc-alapú NFT játék, melyben digitális unikornisokat kell gyűjteni. Kiss Konrád szerint ezek megosztó technológiák, ami azért van, mert még nagyon az elején vagyunk az ilyen kiforratlan megoldásoknak. A decentralizált hálózatokban a biztonságfaktor teljesen más oldalról érkezik, amikor mindenkinél ott van az a kód, ami alapján a játék működik. 

Az amerikai Merigoval közösen építenek egy platformot, ami videojátékok háttérrendszereit képes megalapozni masszívan többjátékos címeknél. Ennél részben a blokklánc technológia kiegészítését szeretnék megoldani, valamint közvetve dolgoznak a Forte projektjein jelenleg is.  

Kép: Napi.hu

Meglovagolták a járványigényeket 

Az AnyUpp egy univerzális kereskedelmi és lojalitásösztönző platform, amely jelenleg vendéglátóhelyek számára kínál felhőalapú megoldást. Az alkalmazás megkönnyíti az éttermi kiszolgálást – segítségével a vendégek saját mobiljukról tudnak rendelni és fizetni –, a szektor digitalizációjával egy mesterséges intelligencia alapú, e-commerce platformot építenének. 

Bár az érintésmentes megoldások egyre népszerűbbek, ágazati szakértők szerint még messze vagyunk attól, hogy a készpénzes és terminálos fizetések teljesen háttérbe szoruljanak. Valamint mostanában nagyon nehéz rávenni az embereket, hogy a megszokott rendelési- és fizetési megoldások helyett egészen új applikációkat használjanak, ezért vannak kihívások az üzleti modellt illetően.

Amikor megvolt az ötlet, akkor félig-meddig szkeptikusak voltak azzal kapcsolatban, hogy a piac mennyire készült erre fel. Eredetileg érintőképernyős asztalok készítésével indultak, a világjárvány viszont löketet adott a további fejlesztések, mivel változtak az igények:

Egy bizonyos pillanatban mindenki elgondolkozik azon, hogy szeretne-e hozzáérni idegen eszközökhöz, vagy akár a terminálhoz fizetésnél. Előbb-utóbb ez a helyzet gyökeresen meg fogja változtatni a szokásainkat, hiszen mindenkinek a saját digitális eszközén keresztül kell majd vásárlásokat lebonyolítani.

Kiszűrik a valós felhasználókat, hogy tiszta adatokhoz jussanak

Kiss Konrád szerint a fiatalok sokkal inkább fogékonyak arra, hogy ilyen technológiai irányba elmozduljanak, ezért kezdetben ők lesznek azok, akik a hátukon viszik a terméket. A középkorúak még időt kérnek – de lassan ők is adaptálódnak –, ugyanakkor az idősek nem feltétlen szeretnék meglépni az átállást. 

Az AnyUpp elfogadóhelyeknek van saját vendégkörük – például lokáció alapján –, ezért jelenleg nem gondolkodnak kiemelt célcsoportban. Elismerik ugyanakkor, hogy közönséget találni kritikus pontja a folyamatnak, de a termékeink száma bővülni fog, és reményeik szerint az applikáció gyorsan elterjedhet a különböző elfogadópontokon. 

Maga az alkalmazás olyan problémákra keresi a válaszokat, amik a CyBERG hosszútávú terveinek részét képezik – zászlóshajója kíván lenni annak, hogy az adatok miként forognak a kezünkben, és hogyan bánunk velük. A vállalat nem is elsősorban a gasztronómiai szektoron, hanem a vendégek digitális adatain keresztül szeretne bevételhez jutni.

A modell lényege, hogy egy fizikai téren keresztül biztosan valós adatok keletkezzenek, innen indítják a profilozás folyamatát. Ezt kell felskálázni, ebből lesz egy kritikus adatbázis, amiből már tudnak következtetéseket levonni, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás eszközeivel. 

Talán még nem látszik, viszont idővel sokkal inkább leszünk versenytársai a Google-nek, mint bárki másnak, ha adatokról van szó.

A vállalat merész ambiciózus kijelentését azzal indokolja, hogy a Google szerintük jelenleg nem képes eldönteni, hogy a felhasználó valós ember, vagy sem, voltaképpen „koszos” adatokkal dolgoznak. Emiatt felesleges pénzeket költ el arra, hogy reklámokat szolgáltasson: a látogatottságának közel negyedében hirdetéseket szór robotoknak, amik érdemben nem fogják értékelni azokat. 

Magas eléréssel dolgoznak, személyes adatok nélkül

Kiss Konrád úgy véli, hogy ők a jövőben sokkal pontosabban, és gyorsabban fognak megcélozni egy-egy területet bármilyen ajánlattal. Korábban volt egy megbízásuk, amelyben egy portugál bank anonimizát adataival dolgozva sikerült az ügyfél 10 százalékos konverziós rátáját 78 százalékra emelni, AI (mesterséges intelligencia) és gépi tanulási megoldások segítségével. 

Ezt a hatékonyságot igyekeznek elérni olyan adatoknál, amik még nem léteznek náluk a megfelelő mennyiségben. Hosszútávon olyan profiltérképet szeretnénk képezni, ami fizikai pontokból indul el, valamint valós és anonimizált adatokra épül. A GDPR értelmezése szerint nem alkottak személyes adatokat, ugyanis azok nem tartalmaztak elérhetőségeket – nevek, címek vagy telefonszámok –, kizárólag a viselkedési mintákat követve alkottak kapcsolati hálót. 

Nincs szükségünk senkinek a nevére vagy a horoszkópjára ahhoz, hogy meg tudjuk mondani, mit fog vásárolni.

A szolgáltatásuk középpontjában tehát az áll, hogy a „nem egészen tiszta” adatokból, tiszta adatokat csináljanak. Ehhez pedig például az éttermek és kávézók „fantasztikus helyek”, ugyanis rengeteg ember megfordul bennük – magas a tranzakciószám, nagy az adatok sávszélessége, ami érkezik hozzájuk –, és ez mind tiszta adat. A mesterséges intelligencia-alapú profilépítés mindig helyben történik, nem tárolnak személyes adatokat, sőt, nincs is rá szükségük. Olyan szolgáltatást is szeretnének létrehozni, amivel kiszűrik a hibás adatokat, viszont ez még komoly feladat.

Tiszta adatokkal hívnák ki a fél Szilícium-völgyet

Konrád csapata szerint az első lépés elterjeszteni az Anyupp alkalmazást amennyire lehet, majd feldolgozni az adatokat ebben a sajátos megközelítésben. Valamint hozzáteszi, hogy például a Facebook és a Google jelen pillanatban nem tud tiszta adatokat garantálni, és valószínűleg nem is lesznek rá képesek, ha nem kezdik el hasonló eszközökkel szűrni az információkat. Szerintük ezek az óriások jellemzően sokszor elfelejtik, hogy versenyben vannak, mivel nincsenek kihívóik. 

Az AnyUpp kapcsán kíváncsiak voltunk arra, hogy milyen szolgáltatásokkal bővítenék az applikációt, valamint mely szektorok felé terveznek nyitni a jövőben. A vállalatnak minden fizikai tér megfelelő, ahol nagyszámú adat keletkezik: ez akár lehetne egy gyógyszertár is, de most azért foglalkoznak a gasztronómiai szektorral, mert az a szélsőérték. Az online térben – nevezzük technológiai szektornak – van a prémium fedezet, a fizikaiban viszont jóval alacsonyabb, hiszen egy vendéglátóipari szereplő átlagosan 10-15 százalékos profitrátát ér el. Az előbbi értéke sokkal magasabb, és ezt a különbséget tudják szűkíteni azzal – digitális árbevétel mellett –, hogy összekötik a tereket. 

 

Kép: Napi.hu

Modellépítésére mennek, közben a partnerek is jól járnak

A márkanév mögött egy olyan univerzális vásárlási platformot értenek, amely nem korlátozódik a vendéglátásra, csak most éppen náluk van egy olyan probléma, amit az alkalmazás szeretne megoldani. Munkaerőköltséget csökkent azzal, hogy átveszi a rendelésfelvétel szerepét, amivel a CyBERG szerint az éttermek és kávézók körülbelül 20 százalékos költséget megtakaríthatnak. 

Hasonlóan működik, mint a Wolt vagy a Foodpanda, csak a fizikai terekre optimalizálva.

A fejlesztői kapacitás jelenleg a szolgáltatás elterjedésére összpontosít, de a modellépítés a hosszútávú céljuk, valamint szeretnék az értékesítési folyamatot automatizálni és kiszervezni a partnercégeknek. Nagyon fontos számukra, hogy mindenki érdekesnek találja az alkalmazást, ezért hosszútávon azt szeretnék elérni, hogy a felhasználók és az elfogadóhelyek is megtalálják benne a számításaikat. 

A CyBERG és a Café Frei Central Europe Kft. 2021. januárjában megállapodott egy szándéknyilatkozatban arról, hogy együttműködnek a magyarországi székhelyű nemzetközi kávézólánc digitális fejlesztésén. Ugyanakkor ha a vendég ellátogat a kávézóba, igazából nem is tudja, hogy Anyupp-ot használ: az elfogadópontnak elég csak egy logót, és három alapszínt megadnia, és a program automatikusan elkészíti a márka arculatát. Ez egy kényelmi funkciót jelent a partnercégeknek, akik operációs költségeket spórolnak. Konrád szerint ez egy olyan lehetséges fejlesztési irány, amely jelenleg komoly prioritást élvez a CyBERG számára. Elképzelésük szerint megközelítőleg akár 20%-os többletprofit is képezhető, ha az ellátási folyamat megfelelő garanciákat ad az értékesítési helynek. Ez azonban nem új találmány, és komoly verseny folyik egy új standard pozíciójáért.

De mitől lesz átláthatóbb és biztonságosabb?

Napjainkban növekszik az algoritmikus rendszerekkel, személyre szabott tartalmakkal és ajánlásokkal szembeni aggodalom. A technológiai óriásvállalatokat sorra érik olyan bírálatok, hogy visszaélnek a felhasználók adataival, és hozzájárulnak a káros tartalmak terjedéséhez. A CyBERG adatkezelési modellje némileg eltér a megszokottól, ebből eredeztetik a személyre szabott tartalmakkal szembeni optimizmusukat. 

Az elhangzott problémákra kínálnának megoldást azáltal, hogy tökéletesen anonimizált adatokkal dolgoznak. Kiss Konrád szerint az adat kritikus fizetőeszközként működik: ha nem szeretnénk, hogy a személyes adatainkat felhasználják, akkor fizetnünk kell az adott szolgáltatásért. Tehát mindenképpen ára van, és ez nem fenntartható. Nagy különbséget lát az adatok értékesítésében, ugyanis nem hirdetéseket szeretnének szórni a felhasználók elé:

Hiszen abban a pillanatban, hogy valakiről 80 százalékos valószínűséggel meg tudjuk mondani, hogy szüksége van egy termékre, vagy sem, az már nem reklám.

A vállalat szerint ez az ijesztően személyre szabott tartalom ugyan a jelenkor értelmezésében reklámnak minősül, viszont minden bizonnyal egy másik kontextust fog kapni a jövőben, de ez már egy olyan kérdés, amit az adott jogi terület szakemberei fognak tudni csak eldönteni idővel. Ez a kérdés amiatt merülhet fel, hogy a rendszer ugyan képes lesz megmondani, amikor egy felhasználó szeretne új autót vásárolni, viszont amíg nem biztos benne, addig nem fogja felkínálni a kiszemelt darabot. Most is vannak olyan hirdetések – persze nagyon ritkák –, amivel az emberekhez eljut, amit tényleg keresnek, viszont a szolgáltatásuk magas elérési rátája miatt nincs szükség arra, hogy belemásszanak az emberek arcába. Természetesen az felvet etikai kérdéseket, amikor képesek ennyire hatékonyan megállapítani, hogy ki vásárolna meg bizonyos termékeket.

Kiss Konrád, a CyBERG IT igazgatója
Kiss Konrád, a CyBERG IT igazgatója
Kép: CyBERG 

Hozzáteszik, hogy a személyes adatok kiküszöbölése jelenti a legnagyobb kihívást, hiszen annak minősül bármilyen adatkombináció, amivel egyértelműen azonosítható a felhasználó. Jelentős átláthatóságot ad a rendszernek, hogy személyes adatok nélkül dolgoznak, ezért szeretnének idővel egy nyilvános platformot létrehozni, megnyitni mások előtt. 

Voltaképpen ez egy teljesen transzparens adatfinomító, ami ugyanakkor sosem lesz olyan értelemben átlátható, hogy bárki azonosítható legyen, ez egy furcsa kettősség.

Létszámhiánnyal küzdenek, pedig már bankoknak is fejlesztenének

A fintech üzletáguk blockchain-technológián és gépi tanuláson alapuló megoldásokat kínál ügyfeleinek, digitális fejlesztések révén szeretnék olcsóbbá tenni a pénzügyi szolgáltatásokat.

Emellett mesterséges intelligenciás fejlesztéseket végeznek a PayCap pénzügyi szolgáltató számára, valamint részt vesznek az engedélyeztetési folyamatban is. Jelenleg olyan szakértőket keresnek Európában, akikre építve konzultációs szolgálatásokat kínálnának európai bankok számára, többek között a SWIFT nemzetközi utalásokat lebonyolító rendszer következő, már blockchain alapú hálózatába való integrácójához.

Itthon, és külföldön is találtunk olyan bankokat, akik érdeklődést mutattak a termék iránt. Bár az ismereteink megvannak ahhoz, hogy véghez vigyünk egy ilyen projektet, még nem áll rendelkezésre megfelelő fejlesztői kapacitás.

Ezért szeretnének egy óvatos, ugyanakkor nagyszámú létszámbővülést megvalósítani – körülbelül további 50 fő lenne szükséges –, hiszen a globális versenyhez ez elengedhetetlen.