Az nem kérdés, hogy a villanyautók akkumulátorának legyártása energiaigényes folyamat, azonban még olyan országokban is, ahol az áramtermelés szénen alapul, a villanyautók életciklusa alatt jelentkező szén-dioxid-kibocsátás a harmada egy hagyományos üzemű járműhöz képest.

Olyan európai országokban, ahol az áramtermelés alacsony szén-dioxid-kibocsátással jár (pl. az atomenergiát előnyben részesítő Franciaország, vagy a megújulókat preferáló Svédország esetén) közel 80 kal alacsonyabb egy elektromos jármű szennyezése, természetesen a gyártáskor jelentkező magasabb karbonlábnyomot is beleszámolva - mondta Linda Ager-Wick Ellingsen, a közlekedés technológia és környezetvédelmi szakterület vezető kutatója a norvég lapnak.

Az is fontos, hogy a következő években az európai országok energiamixe zöldülni fog, ami kihat az elektromos autók kibocsátására is, míg ezt a benzines vagy dízel autókkal kapcsolatban nem lehet elmondani. Ehhez hozzátartozik, hogy minél több akkumulátort gyártanak annál kisebb lesz az egységnyi kibocsátás.

MI lesz az akkumulátorokkal?

A jelenleg érvényes uniós előírás szerint a lítium akkumulátorok tömegének legalább 50 százalékát újra kell hasznosítani, 2025-re pedig 65 százalékra emelik az újrahasznosítási követelményt, ezen kívül bizonyos fémekre külön követelményeket vezetnek be.

Ezek az előírások részben választ adnak arra a kérdésre is, hogy milyen hatásai vannak a fémek bányászatának.

Gyerekmunka

Az elektromos autók akkumulátorainak gyártásával kapcsolatos másik gyakran kiemelt probléma a gyermekmunka alkalmazása. Kongó az egyik fő kobalt-exportőr a világon, amely az elektromos autók akkumulátorainak fontos alapanyaga. Az emberi jogok megsértése bizonyítást nyert a kongói termeléssel kapcsolatban - írja a villanyautosok.hu.

Erre a cégek az ellátási láncok jobb dokumentálhatóságával válaszolnak, illetve hamarosan Finnország is tervezi kobalt kitermelését.

Norvégiában idén júliusban életbe lép egy új törvény, amely biztosítja, hogy a norvég fogyasztók választ kaphassanak a különféle fogyasztási cikkek előállítási módjáról. Ide tartozik többet között az a kérdés is, hogy honnan származik az elektromos autók akkumulátoraiban lévő kobalt.

Lesz elég nyersanyag?

Ager-Wick Ellingsen úgy véli, rövid távon valószínűleg inkább a termelési kapacitás elégtelensége jelenthet problémát, nem pedig az erőforrások rendelkezésre állása. A közeljövőben a nikkel iránti kereslet kielégítése lehet nehézkes, mivel az ásványi anyagok termelésének beindítása nem egyik napról a másikra történik.

A kulcs itt is az újrahasznosítás lehet.