Ezért lesz kevesebb gyorshajtás?

A következő 10-12 évben teljesen átalakul az, amit az autózásról gondolunk, mialatt egyre többen vesznek majd részt a közlekedésben, az mégis olcsóbb lesz és kevesebb károsanyag-kibocsátással jár majd.
Szász Péter, 2018. május 22. kedd, 12:58

Az autóipar jövőjét két tényező határozza meg a jövőben, az egyik a klímaváltozás, a másik pedig a városi lakosság számának növekedése - mondta Christoph Stürmer, a PwC vezető elemzője, a cég keddi autóipari konferenciáján Szlovákiában.

A szakember szerint a következő évtizedekben az autóhasználókat négy csoportra lehet majd osztani:

  • akik saját maguk vezetik a saját autójukat,
  • akik saját maguk vezetnek közösségi autókat,
  • akik saját, de önvezető autót használnak,
  • és akik önvezető közösségi autókat használnak.

Jelenleg - már csak azért is mert az önvezető technológia gyerekcipőben jár - az első csoportba tartozó emberek vannak túlnyomó többségben, 2030-ra azonban arányuk nagymértékben csökken.

A legerősebb növekedés - a szakember szerint - természetesen az önvezető közösségi autóknál lesz, amely egy sor, ma még ismeretlen tényezőhöz vezet majd.

Az egyik ilyen, hogy ezek az autók soha - vagy csak rövid időre - fognak leparkolni csökkentve a városi zsúfoltságot. Átalakul majd a használtautó-piac is, hiszen ezeket a járműveket addig használják majd közösségi rendszerben, amíg lehet.

Az önvezető, megosztott autók megjelenése óriási költségcsökkenést eredményez majd. Itt pedig nem csak a sharing economy egyértelmű előnyeire kell gondolni, hanem arra is, hogy nem lesz szükség jogosítványra. Ez azok számára, akik imádnak vezetni, elsőre furcsa, de nagyon sok olyan ember él a Földön, akinek a vezetés egyáltalán nem jelent élvezetet, és nem is szeretnének vele foglalkozni.

Christoph Stürmer szerint

mivel önvezető autókkal az utazással töltött idő is hasznosul, kevesebb lesz a gyorshajtás.

Az autonóm járművek ráadásul úgy tudják majd csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, hogy sokkal nagyobb mobilitási igényt szolgálnak ki, mint ma.

Az elektromos autózással kapcsolatban a szakember a szükséges politikai döntések meghozatalát sürgette, jelenleg ugyanis egy nagyobb külföldi utazás sok bizonytalanságot hordoz magában a töltési infrastruktúra hiányosságai miatt.

A kép forrása: Shutterstock.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

konrada, 2018.05.24 12:04

@Agar:
...lehet hogy paradox, de mégis: nő a forgalom is, meg az út áteresztő képessége is, ha kiveszik az emberek kezéből az irányítást:
ti. a reakcióidő alaposan lecsökken, illetve elmaradnak a túlreagálások, túlovatoskodások miatti hullámzások, azaz azonos útfelületen több jármű képes ütemesen haladni.
Hogy példákat mondjak: a kamionosoknak illik hagyni a másiktól legalább másfél-két kamionnyi helyet, hogy egy pillanhatnyi elbambulás is beleférjen a sztrádán abba, hogy megálljon időben. Ez például töredékére csökkenhet, azaz egy km hosszú kamioncsorda 300-400 méteren is elfér, ennyivel nő az áteresztőképesség, de személyautónál is: az egyik sofőr szerint 20 m is elég neki követésinek (ami az emberi reflexeket ismerve hülyeség), a másiknak meg 100 m is kevés, ha ezt robot távolságtartóra bízzuk, úgy az kb 30 m-re állítja magát, ezzel valóban csökkenti a gyorshajtást is*, meg a hullámzást is (ami az ijedősebbek miatt alakul ki a végén már satufékkel), azaz ez is növeli az áteresztőképességét az útnak...

*A gyorshajtást úgy, hogy a robotot qrvára nem érdekli az, hogy mögötte levő tolni akar. Így ha nem üres az út, nem fog azért lehúzodni a kamionok közé, mert a másik menni akar, de helye sem lesz a gyorshajtónak ki-be vágódni a sávok között...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Agar, 2018.05.23 07:39

A közúti forgalom lesz kisebb és az áteresztő képessége az útnak fog nőni. Nem lesz sem kevesebb gyorshajtás. Nem is emiatt tervezik az önvezető autókat és a car-sharing sem ezért terjed el.
Ennél jobb címet is lehet találni. Pl : A több autó csökkenő forgalmat jelent majd?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html