Az ünnepi jókívánságok átadásánál a mobiltelefonok és az internet mára háttérbe szorították mind a vezetékes telefonálást (22 százalék), mind a hagyományos karácsonyi képeslapokat, leveleket (26 százalék). A válaszadók több mint fele ezek helyett inkább mobiljáról telefonál, vagy sms-t küld, illetve az online lehetőségek is igen népszerűek: emailt 44, chatet 42, közösségi média oldalakat 31 százalék, internetes telefonálást pedig minden ötödik válaszadó használ erre a célra.

A nem velünk élő, vagy épp nem velünk lévő szeretteinkkel, barátainkkal történő kapcsolattartásban szintén a mobilhívás dominál a karácsonyi időszakban, melyet tízből hét válaszadó szokott igénybe venni. A második legnépszerűbb kapcsolattartási mód már a chat (42 százalék), sms-t és e-mailt csak tízből három válaszadó szokott küldeni. A vezetékes telefonálás ebben az esetben is egyre kevésbé jellemző (25 százalék), helyét lassan átveszi az internetes telefonálás, melyet már 21 százalék használ.

Fotó: Reuters

Azok közül, akik szeretteiket, barátaikat telefonon (is) szokták hívni karácsonykor, 42 százaléknak van azonban olyan hozzátartozója vagy ismerőse (jellemzően távolabbi rokonok; barátok; szülők; nagy-, illetve dédszülők), akik még mindig ragaszkodnak a vezetékes telefonhoz, így velük ebben az időszakban is kizárólag így szokták tartani a kapcsolatot. Ennek főbb okai, hogy az illetőnek nincs más elérhetősége, a vezetékes telefont szokták meg, valamint hogy ez a legolcsóbb.

Nem meglepő, hogy a vezetékes telefont és az e-mailt kapcsolattartásra használók aránya az életkor előrehaladtával folyamatosan nő, a chat esetében pedig éppen fordított a helyzet. Ugyanakkor a mobilhívás, az sms, az internetes telefonálás és a közösségi média használata esetében nincs lényeges különbség a korcsoportok között, a fiatalok, a középkorúak és az idősebbek is közel azonos arányban használják ezeket a karácsonyi időszakban.

Film nélkül sokaknak már nem megy

A netezők családjában a hagyományos karácsonyi tevékenységek, mint az ajándékozás; a karácsonyi ételek és italok fogyasztása; a karácsonyfa-díszítés; a karácsonyi ételek és italok készítése, illetve a rokonok látogatása vagy vendégül látása mellett a filmek, sorozatok, műsorok nézése is tipikus karácsonyi programnak számít (54 százalék) - közülük 40 százalék ilyenkor több ilyen tartalmat is fogyaszt, mint az év többi időszakában.

Fotó: MTI

Bár karácsonykor a többség (95 százalék) a családjával együtt szokott filmeket, sorozatokat, műsorokat nézni, közülük 53 százalék - akár szerettei körében, akár tőlük külön -, de alkalomadtán más mozgóképes tartalmat is fogyaszt, mint a család többi tagja.

A filmek, sorozatok, műsorok nézéséhez a hagyományos tévé (60 százalék), illetve az okos tévé (37 százalék) mellett karácsonykor is jellemző még a laptop (34 százalék), az asztali számítógép (27 százalék), az okos telefon (12 százalék) és a tablet (10 százalék) használata is.

A tartalmak típusát tekintve karácsonykor egyértelműen az élő tévéműsorok dominálnak, 80 százalék szokta ezeket nézni. Minden második tévéző az éppen sugárzott műsorok közül választ, nem a műsorújságból előre, tehát nem annyira a tartalom számít, inkább hogy mikor van ideje a családnak ezek fogyasztására. Dvd/Blu-Ray lemezeket negyedük, tévéből általuk rögzített műsorokat ötödük néz. Ezek mellett az internetes lehetőségeket is nagy arányban használják karácsonykor is: tízből hat filmnéző fogyaszt mozgóképes tartalmakat online (is) valamilyen formában. Ezen belül ingyenesen online, és fájlcserélő oldalról letöltött filmeket, sorozatokat egyaránt a válaszadók harmada néz, 11 százalék szokott tévéműsort online visszanézni, 7-7 százalék pedig előfizetéses streaminget, illetve online videótékából kölcsönzött filmeket, sorozatokat néz.