Már a közösségi médiát is figyelheti az adóhivatal Franciaországban

A francia alkotmánybíróság zöld lámpát adott az adóhatóságok hároméves, tömeges adatgyűjtésre épülő online monitoring kísérletére.
Domokos László, 2020. január 21. kedd, 13:06
Fotó: Pixabay

A francia parlament által december végén elfogadott törvényjavaslat szerint 2020-tól tovább bővült az ottani adóhatóság eltitkolt jövedelmek feltárására szolgáló eszköztára, mivel jogosult lesz a közösségi médián fellelhető adatokat felhasználni potenciális adóelkerülés és adócsalás jeleinek felderítésére.

Így a francia adóhatóság illetékesei adatokat gyűjthetnek olyan közösségi oldalakról, mint a Facebook, Instagram vagy Twitter olyan posztok és fényképek után kutatva, melyek bizonyítékként szolgálhatnak a magánszemélyek által be nem vallott jövedelemre. A hatóság a közösségi médián túl az érintettek online vásárlási tevékenységének egy részére is rálát majd (például az eBay platformon folytatott tranzakciókra) - írta a Növekedés.hu-n Kironsky Zoltán, az EY szenior adótanácsadója.

A jogalkotók szerint így feltárhatóak lesznek a magánszemélyek által bevallott jövedelem és a közösségi médián hirdetett életstílus közötti ellentmondások. Az eltitkolt jövedelem mellett az adóügyi illetőség tisztásában is segíthetnek a közösségi média által szolgáltatott adatok.

Ha azt állítod, hogy nem vagy francia adóalany, miközben folyamatosan Franciaországból posztolsz képeket az Instagramra, abból probléma lehet - mondta Gérald Darmanin költségvetési miniszter a Le Figaro napilapnak.

Az alkotmánybíróság azzal a feltétellel hagyta jóvá a törvényt, hogy a jelszóval védett tartalmak az adóhatóság adatgyűjtési hatókörén kívül maradnak, csupán a nyilvánosan elérhető tartalom használható fel adóügyi célokra.

HOZZÁSZÓLÁSOK