Egy idén életbe lépett törvénymódosítás többek között előírja, hogy június 30-ig a mobilszolgáltatóknak azonosítaniuk kell minden egyes feltöltőkártyás ügyfelüket, valamint a jövőben a magánszemély maximum 10, a cégek pedig legfeljebb 50 feltöltőkártyával - SIM kártyával - rendelkezhetnek. A Buksza összegyűjtötte, mit kell tudni az adategyeztetésről és hogyan lehet a legegyszerűbben elvégezni a feladatot.

Fontos, hogy a június 30-i dátum kőbe van vésve. Ez azt jelenti, hogy azonosítás hiányában utána megszűnik a szerződés, azaz nem lesz használható a kártya (és a telefonszám).

Mi a teendő?

A szabályozás miatt sok ügyfélnek is lépnie kell az adategyeztetés érdekében. Ezt lehet személyesen intézni, a szolgáltatók egységeiben, a közelgő határidő miatt azonban nem elképzelhetetlen, hogy sokan lesznek.

Aki magyar állampolgár, annak viszont nem kell bemennie személyesen a szolgáltatóhoz, telefonon és interneten is elintézheti, így kényelmesebb és nem kell sorban állni. Az azonosításhoz kell az erre alkalmas és érvényes okmányok egyike, például a személyi igazolvány, jogsi vagy az útlevél.

Azt bárki ellenőrizheti, hogy az okmányai benne vannak-e a nyilvántartásban, ezen a linken található rendszer segítségével. Ez a lépés azonban nem helyettesíti azonban az azonosítást, azt a mobilszolgáltatók mindenképpen elvégzik.

Ha mobilszolgáltató szerint stimmelnek az adatok, akkor nincs teendője a feltöltőkártyásoknak. Ha nem egyeznek az adatok, akkor a szolgáltatók új szerződést köthetnek az érintettekkel.

Különös esetek

A személyes megjelenés kizárólag azoknak a külföldieknek kötelező, akik nem rendelkeznek magyar hatósági igazolvánnyal, nekik a beutazásra vagy tartózkodásra jogosító okmányt kell bevinniük a mobilszolgáltatók valamelyik kirendeltségére.

Lényeges, hogy a feltöltőkártyával működő riasztókra, mérőórákra és egyéb eszközökben lévő SIM kártyákra is vonatkozik az azonosítási szabály, és az adott kártyára vonatkozó szerződés aláírójának kell elvégeznie az egyeztetést. (Ha nem lehet tudni pontosan, hogy ki kérte eredetileg a SIM kártyát, mondjuk egy riasztó esetében ez lehet akár a távfelügyeletet ellátó biztonsági cég, akkor érdemes velük kapcsolatban lépni.

Az NMHH arra is felhívja a figyelmet, hogy a mobilszolgáltatók személyesen nem keresik fel az adategyeztetés miatt a feltöltőkártyásokat. Az esetleges személyes megkeresések valószínűleg rossz szándékúak, ha valaki bizonytalan a megkeresés valódiságával kapcsolatban, mindenképpen lépjen kapcsolatba az adott szolgáltatóval.

Telekom

Az érintett telekomos feltöltőkártyások a www.telekom.hu/adategyeztetés oldalon, vagy a 06-80-630-045-ös ingyenesen hívható számon keresztül intézhetik az adategyeztetést, vagy a Telekom-egységekben, amelyek listája és nyitvatartási ideje itt található.

Telenor

A telenorosok a www.telenor.hu/adategyeztetes oldalon kaphatnak részletes tájékoztatást, az azonosítást pedig ezen a linken található lapon végezhetik el. Aki személyesen szeretné intézni, annak a cég a 11 és 15 óra közötti időpontokat javasolja, akkor ugyanis jellemzően kevesebben vannak. A telenoros üzletek listája és nyitvatartási ideje itt található.

Vodafone

Hasonló a forgatókönyv itt is. A Vodafone-osok a www.vodafone.hu/adategyeztetes címen tudnak rendezni a dolgot telefonon pedig az 1270-es számon. A személyes intézkedéshez pedig az üzletek listája és nyitvatartási ideje itt látható.

Az összeállításban a mobilszolgáltatók és az NMHH részletes összeállításaiban szereplő legfontosabb információk, tanácsok szerepelnek. Aki bizonytalan vagy további információkat szeretne az a szolgáltatók honlapjain és az NMHH oldalán gyűjtheti be azokat. A címlapkép: Josep LAGO / AFP