A koronavírus-járvány egyik hatása, hogy némiképp csökkent a digitális tudásbeli különbség a generációk között, ennek egyik eredménye, hogy a babyboomerek, vagyis az 56 év felettiek is felfedezték maguknak a digitális fizetést. 40 százalékuk életében először ebben az időszakban használt a bankkártyáját - mondta Boros Botond, a Google Magyarország marketingvezetője egy csütörtöki online tájékoztatón, amelyet a cég, a Grow Hungary with Google indulásának apropóján tartott.

Robbanásra lehet számítani a digitális kereskedelem területén Magyarországon, de nem csak itt, az élet szinte minden területére betörtek a digitális megoldások. A kérdés, hogy a kisvállalatok és a startupok digitális képzését nem végzi-e el a koronavírus? Boros Botond szerint úgy tűnik nem, ugyanis Magyarország a 21. helyen áll az Európai Unióban a digitális fejlettség terén, még az alapszintű szoftverkészségek is gyengék. A női információs és kommunikációs szakemberek arány a 0,7 százalék, éppen fele az uniós aránynak.

A Covid-19 az első világjárvány, amely a digitális világban következett be

- mondta Bíró Pál, a Google magyarországi vezetője.

A járvány utáni visszatérés is éppen a digitális eszközös segítségével lehetséges.

A Google korábban is próbált segíteni átvészelni a pandémiát: korán ingyenessé tették a G Suite digitális oktatásmenedzsment felületet, ezzel nagyon sok iskola élt is. Később létrehoztak egy felületet, amelyen a fertőzéssel majd később az oltással kapcsolatos információkhoz tudtak hozzájutni a felhasználók. A Google Maps mobilitási riportjai segítségével heti rendszerességgel tájékoztatták az embereket arról, hogy a gyógyszertárak, boltok, parkok mennyire telítettek, mikor, mennyi vásárlóra kell számítani - tette hozzá Bíró Pál.

A Google Meet forgalma a járvány alatt harmincszorosra nőtt és naponta 3 milliárd percnyi videóbeszélgetést bonyolítanak rajta.

Éppen ezért a Google új kezdeményezést jelentett be, amelynek célja a digitális átalakulás, valamint a koronavírus-járvány utáni gazdasági fellendülés elősegítése. A "Grow Hungary with Google" keretében a vállalat partnereivel közösen számos díjmentes eszközt, programot, speciális útmutatót és együttműködést kínál vállalkozók, startupok és magánszemélyek támogatására.

A Google 5 évvel ezelőtt indította el Magyarországon a Grow with Google oktatási programot, melynek keretében 2016 óta csaknem 100 ezer embert képeztek. Most az a céljuk, hogy 50 ezer magyar kis- és középvállalkozásnak, startupnak és magánszemélynek nyújt segítséget 2021 végéig, hogy még erősebbé, versenyképesebbé és a válságokkal szemben ellenállóbbá váljanak.

A most bejelentett programoknak három fő irányuk van, külön célozzák a magánszemélyeket, a startupokat és a kkv-kat - mondta Vadász Zita, a Grow with Google program menedzsere.

A kkv-knak szánt oktatási anyagokat kiegészítik export témaspecifikus tananyagokkal, ehhez a A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökséggel léptek partnerségre. A kis- és közepes vállalkozásokra is kiterjesztették New Generation of Founders programunkat, mely a design thinking, azaz az ügyfélközpontú, kreatív problémamegoldás módszertanával segít a vállalkozásoknak, hogy a startupokhoz hasonló rugalmassággal és gyorsasággal tudjanak reagálni váratlan helyzetekre. A Google célja, hogy idén 1000 főt képezzenek a program keretében.

Az elmúlt egy hétben elindult a Google For Startups Pro Academy regionális program a magas fejlődési potenciállal bíró cégek számára. Ez egy 9 hetes program, amely a cégeket növekedés, sales és marketing témakörökben segíti. Elindult a Startup akadémia is, amely egy lokális program négy fő témával: design, termék, sales és marketing - sorolja Vadász Zita.

Csütörtökön indították útjára a új Google Career Certificate Programot amely azoknak kínál lehetőséget, akik álláskeresőként át szeretnék képezni magukat. Ez egy online, angol nyelven elérhető program a Coursera.org oldalon.

Képzések indulnak a turizmusban is

A cég együttműködik a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségével (MSZÉSZ), amely tagjai lefedik a hazai szállodai szobák 75 százalékát.

Az elmúlt egy évben a turisztikai szektornak az életben maradásért kellett küzdenie, így az MSZÉSZ és elsősorban érdekvédelemmel foglalkozott - mondta Flesch Tamás, a szervezet elnöke.

Az oktatás most került előtérbe, ez pedig rendkívül fontos, hiszen a tagság jelentős része kis, legfeljebb 50 szobával rendelkező vidéki vállalkozó. Hozzájuk a digitális tudás nehezebben jut el. Ennek az az egyszerű oka, hogy az elmúlt években a turizmus szárnyalt, mindenki azzal foglalkozott, hogy vendégeket szolgáljon ki, nem pedig azzal, hogy miben lehetne fejlődni - tette hozzá.

15 évvel ezelőtt egy 60-100 szoba közötti, tipikus budapesti belvárosi szállodánál az online forgalom aránya 10 százalék, ez 2019-re 90 százalékra nőtt. Ez vidéken alacsonyabb, de a fejlődés ott is megtörtént.

A Google és a MSZÉSZ együttműködésének köszönhetően most 100 ösztöndíjas hely áll rendelkezésére a hazai turizmus szektorban dolgozóknak, hogy IT-ügyfélszolgálat, projektmenedzsment, adatelemzés és felhasználóiélmény-tervezés, területen fejlesszék magukat.

Cél a nők hozzásegítése az IT-karrierhez

A Google.org támogatásával, a Green Fox Academy-vel és az INCO Academy-vel közösen  pedig 300 helyet biztosítunk a programban, olyan nők számára, akik szeretnének közelebb kerülni az informatikai szektor által nyújtott karrierlehetőségekhez. Ez a program segítséget nyújt azoknak, akik saját ütemükben, online szeretnének új digitális készségeket elsajátítani minden előzetes tudás vagy  ismeret nélkül.

“A tech szektor számára a nők kiaknázatlan tartalékot jelentenek, az Eurostat adatai szerint a hazai ICT-szektorban dolgozó nők aránya mindössze 10 százalék körül alakul. Az INCO Academy célja, hogy növelje az egyenlő hozzáférést a jövőbiztos iparágakban, ezért szól a program kifejezetten nőknek - mondta Langmár Péter, a Green Fox Academy igazgatója.

További részletek a Grow Hungary with Google honlapján.