Így lehet letarolni az internetet

Bárki, aki a közösségi médiát használja találkozhatott videós útmutatókkal arról, hogy miként lehet az életnek különböző területeit "meghekkelni". Noha ezek a klipek nagyon sok égbekiáltó ökörséget terjesztenek, meglepően nagy és szerteágazó, dollár százmilliókat megmozgató iparágról van szó, aminek jelentős része két rejtélyes orosz figura zsebében köt ki, akikről nem lehet tudni, mit is akarnak ezzel az egésszel.
Rácz Gergő, 2020. október 29. csütörtök, 11:06
Fotó: TheSoul Publishing

Legyen szó a Facebookról, a Youtube-ról vagy az Instagramról, jó eséllyel szembejön velünk mindenféle praktikus tanácsokat nyújtó videó, amelyek útmutatásával meg lehet oldani a bögrében való tortasütést, vagy azt, hogy miként lehet egy laza rúgással kinyitni az üdítősüveget, vagy beleműteni egy zsebkendős dobozt a párnába az éjszakai orrfújáshoz.

Erre angolul általában a hack szó a használatos, amit magyarra talán legjobban trükként vagy cselként lehetne fordítani, egy huszárvágásként, ami a bevett unalmas hétköznapi dolgokat egyszerűsíti, a mindennapi bajokra könnyű megoldást ad.

Mint a fent felsorolt, ténylegesen terjesztett ötletek is mutatják, ezek jelentős része eget verő balgaság, ami azonban nem jelenti azt, hogy ne lehetne ebből a világ egyik legjobban jövedelmező üzletágát kiépíteni.

Mi az igazi? Mi a hamis?

Az elmúlt években ezeknek a tartalmaknak a népszerűsége felborította az internetet. Az olyan csatornák, mint a 5 Minute Crafts, a Blossom, a Bright Side, vagy a Troom Troom a legnagyobb szereplőkké váltak. Többek között ilyen, rendkívül hasznos tanácsokkal ellátva követőiket:

Puszta szemmel is jól látszik, hogy ezeknek a varázslatoknak egy része vágással előállított kamu, más része nyilvánvalóan nem működik, míg a maradék nem létező problémákra ad megoldást, illetve megbonyolítja az egyszerű dolgokat. Gyakran nehéz eldönteni, hogy ezeket a tartalmakat a készítők komolyan gondolják, vagy paródiának szánják.

Mindezzel párhuzamosan kialakult egy külön iparág is a Youtube-on arra, hogy a zseniális tippeket mások kipróbálják, és bebizonyítsák, hogy mekkora átverésekkel szédítik a hack csatornák a követőiket. Alább Ann Reardon youtuber veszi végig több videó kivitelezhetetlenségét:

A fenti videóban előjön az egyik nagy probléma a hack videókkal, mert azon túl, hogy valaki ökörségekre pazarolj az idejét és a pénzét, ha megpróbálja a beállított mesteri trükköket utánozni, komoly sérüléseket is szenvedhet. Például nagyon nem jó ötlet forró karamellát rálocsolni egy pörgő habverőre, mert abból nem cukorháló, hanem égési sérülés lesz. Nagyobb nyilvánosságot kapott, amikor Kínában két kamaszlány próbálta utánozni egy Ms. Yeah nevű youtuber videóját, amiben egy fémdoboz hevítésével csinált pattogatott kukoricát. Az otthoni kísérlet vége egy robbanás lett, amiben az egyik lány meghalt, a másik maradandó sérüléseket szenvedett.

Hatalmas üzlet

Az ilyen tartalmak terjedése azért fáj sok youtubernek, akik valós tartalmat állítanak elő a csatornájukon, mert ezek a videók elszívják előlük a nézettséget, ami egyben a bevételi forrásuk is, lévén a Youtube-videókon megnézett hirdetések után kapnak pénzt.

A hack tartalmak ráadásul nem csak rossz tanácsokat tartalmaznak, hanem kizárólag a nézettségre vannak optimalizálva a clickbait címekkel, és sokszor gátlástalanul újrahasznosított tartalmakkal.

A modell működik: a Blossom csatornájának 12 millió követője van, a Troom Troom-nak 21, míg a 5 Minute Crafts a 70 millió feliratkozó felé halad. Ezeknek a csatornáknak a tartalmait több milliárd alkalommal nézték meg, ami több százmillió dolláros hirdetési pénzeknek felel meg.

A minőség és a címekben való átverés miatt többször bepanaszolták már a felhasználók az ilyen csatornákat, de eddig a Google, a Youtube tulajdonosa nem tett semmit. Egyrészt nincs semmi törvénysértő a tartalmakban, és nem utal arra semmi, hogy a látogatottsági adatokat manipulálnák. Ráadásul a cég majdnem a hirdetési bevétel felét elteszi minden letöltés után, úgyhogy üzleti érdeke miatt sem avatkozna be a kiemelten népszerű csatornák esetében.

Birodalmi irányítás

A 5 Minute Crafts mögött egy TheSoul Publishing nevű cég áll, aminek a saját tájékoztatása szerint több mint 100 csatornája van a Youtube-on, és működtet több mint 50 Facebook-oldalt, követik több mint 50 millióan az Instagramon a különböző profiljait, és közel 3 ezer videót állít elő havonta. Ezekkel a számokkal ez a balga, eldobható szórakozást terjesztő vállalat a harmadik legnagyobb nézettséggel rendelkező médiavállalat a Youtube-on, csak a Disney és a TimeWarner előzi meg.

A hátteréről pedig azzal együtt nagyon keveset tudni, hogy ilyen hatalmas fogyasztóközönsége van, és mindezt egyetlen Cipruson működő "content farm" állítja elő, itt "tenyésztik" a milliárdos letöltésszámot hozó tartalmakat. A vállalatot Pavel Radaev és Marat Mukhametov vezetik, akik az elérhető információk szerint Kazanyban találkoztak és onnét indult el a birodalom története. A kettejükről annyit lehet tudni, hogy a hirdetési bevételekből alaposan meggazdagodtak a csatornák 2015-ös indulását követően, többet azonban nem igazán, mivel látványosan kerülik a nyilvánosságot.

Fegyverkezési fordulat

Radaev és Mukhametov hatalmas médiabirodalma akkor hívta fel magára magasabb szinteken is a figyelmet, amikor a temérdek csatornáik közül néhányon történelmi, illetve történelemhamisító, politikai agitációnak ható tartalmak jelentek meg. Itt már a politika és vélhetően a hírszerzés is elkezdett érdeklődni, és nem arra voltak kíváncsiak, miként lehet egy gyertyából hajkefét önteni.

A kényes filmek között volt egy olyan, ami az Egyesült Államok szétesését jósolta, míg egy másik Oroszország drámai terjeszkedését vizionálta 2099 végére, amikorra is orosz felügyelet alá kerül Európa java része és a Közel-Kelet. Ez különösen érzékeny téma, mióta az USA-ban széles körben elfogadott nézet, hogy az oroszok által terjesztett álinformációk szerepet játszottak Donald Trump 2016-os elnökválasztási győzelmében, és a 2020-as kampányban is megvádolták már hasonlókkal az oroszokat.

Ezt a TheSoul Publishing kategorikusan cáfolta, mondván, ők pusztán szórakoztató tartalmakat állítanak elő, csak szórakoztatni akarnak, nem kell semmi komolyabbra gondolni. Ezt az állítást nem nehéz kétségekkel fogadni, látva, hogy mindössze néhány év alatt mekkora befolyást tudott szerezni a médiacsoport, aminek a szándékait most sem lehet tisztán látni.

HOZZÁSZÓLÁSOK