Az elmúlt hónapokban a parlament két olyan döntést is hozott, amellyel látszólag a mobil-előfizetőket védik  a szolgáltatókkal szemben, azonban az is lehet, hogy végül senki sem nyer a dolgon.

Az egyik döntés a hűségidővel volt kapcsolatos. A fideszes képviselők által benyújtott javaslat eredetileg 12 hónapban maximálta volna a hűségidőt. Azonban miután a szolgáltatók kiakadtak és felhívták a figyelmet arra, hogy ezzel sokan bukják a kedvezményeket ráadásul egy drága készüléket is kevesebben engedhetnek majd meg maguknak, némiképp puhítottak a javaslaton. Eszerint készülékkel együtt már lehet két éves hűségszerződést kötni az ügyfelekkel.

Jött az újabb döntés

Ezzel azonban nincs vége, ugyanis született egy másik döntés is, igaz jóval kisebb horderejű, mint az előző. Október 24-től nem lehet pénzt kérni a készülékek kártyafüggetlenné tételéért.

Ezt a díjat jelenleg mind a három nagy szolgáltató felszámolja (a UPC-nél csak független telefonok vannak). Lapunk korábban írt is erről.

A Vodafone sávosan fizettet, de két év után már csak 2500 forintot, a Telenor 7650-et, míg a Magyar Telekom 15 ezret.

Bár ennek az intézkedésnek az ügyfélmegtartó hatása nem túl nagy, mégis elgondolkodhatta azokat, akik esetleg a hűségidő lejárta után szolgáltatóváltáson gondolkodtak úgy, hogy megtartják készüléküket.

Tiszta matek

Bár a legtöbb telefon 3-4 évig is kiszolgálhatja tulajdonosát két év után már túl magas elvárásokat nem szabad támasztani velük szemben. Bármikor meghalhat az akkumulátor, elromolhatnak a gombok, vagy az érzékelők. Két év után a felhasználók úgy vannak a készülékekkel, hogy működik, amíg működik, ha megéri, akkor egy-egy alkatrészt cserélnek, de túl sokat senki sem szeretne költeni rájuk.

Ebben az esetben pedig számíthat egy 7650 forintos, vagy pláne egy 15 ezres számla.

Azonban ami az egyik oldalon kiadás, az a másikon jelenthet kedvezményt, vagyis pont ezen költségek miatt adhatták esetleg kedvezőbb áron a készülékeket a szolgáltatók. Ezt természetesen soha nem fogjuk megtudni, hiszen az árazási politikáját semelyik szolgáltató nem fogja a nyilvánosság elé tárni.

Mit mondtak a szolgáltatók?

Lapunk ettől függetlenül megkérdezte a három nagy szolgáltató, hogy hány függetlenítést végeztek eddig évente és csökkenhetnek-e a készülékkedvezmények.

A Vodafone válaszában csupán megerősítette, hogy október 24-től nem kérnek pénzt a függetlenítésért, amelyet egyébként a márkaboltokban lehet kezdeményezni.

A Telekom szintén csak annyit közölt, hogy meg fognak felelni a szabályozásnak, részletes tájékoztatást későbbre ígértek.

A Telenor bőbeszédűbb volt, szerintük hálózati korlátozás feloldása kevésbé jelentős szempont az ügyfélmegtartásban, eddig is nagyon kis számban választották az ügyfelek ezt a lehetőséget. A legfontosabb közlés ugyanakkor az, hogy a Telenornál ennek a döntésnek nem lesz hatása az akciós készülékek árképzésére.