Folyamatosan nő az igény a kizárólag elektromos meghajtású repülők iránt, az égbolt Tesláinak megszületésére azonban még várni kell - írja a weforum.org. Az aktivitás viszont egyre fokozódik a területen, elektromos repülőgép tervezésbe fektetett pénzt a Boeing és a jetblue is.

Mindazonáltal jelenleg nem képzelhető el egészében elektromos meghajtású repülő gyártása, rövidtávon csak egyes funkciókat lehet elektromossá tenni - véli a cikk szerzője. A jégmentesítés, fűtés és a kabinnyomás szabályozása is elektromos meghajtásúvá válhat a közeljövőben.

A repülőgépek földi közlekedése is kerozin nélkül fog a jövőben történni, miután a kerekek a motortól független elektromos meghajtást kapnak.

Ezek a fejlesztések a nagy személyszállító gépek esetében 3 százalékos üzemanyag megtakarítást érhetnek el, ami ugyan messze elmarad az autóiparban látott teljesítménytől, de a két iparág nem hasonlítható össze - írja a portál. A repülőiparban a 3 százalék üzemanyagmegtakarítás jelentős, ennél nagyobb spóroláshoz a gép teljes újratervezésére van szükség.

Csak az idő adhatja meg a választ

Rövidtávú utazásokhoz már 2030-ban elérhetővé válhat az egészében elektromos technológia, de 10 év is kellhet annak az elterjedéséhez, tehát 2040 előtt nem számíthatunk rövid- és középtávú utazásunk során elektromos meghajtású gépekre - véli Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója.

Arra még a portál sem tudott választ adni, hogy mikor készülhetnek szélestörzsű, az óceánokat is átszelő kizárólag elektromos repülők. Ehhez ugyanis több mint 2000 Tesla Model S-el megegyező teljesítményű elektromos motort kellene a gépekre felszerelni.

Szintén akadály a környezetbarát repülők tervezése előtt, hogy a kerozinos motorral megegyező meghajtási és hűtési teljesítményt nagyon nehéz kizárólag elektromos meghajtással elérni.

A jelenlegi olajpiaci helyzet sem segíti az elektromosság légiipari elterjedését. Az alacsony olajárak mellett nem térül meg az elektromosságba való befektetés, emiatt több hasonló célú projekt is szünetelése is késlelteti az elektromosság légiiparba történő betörését. (Így áll az olajháború - mi lesz az árakkal?)

Azonban a légiipar már korábban is állt elő meglepő teljesítménnyel, téves lenne az elektromosság elterjedése ellen fogadni - következtet a cikk.

Címlapkép forrása: StockSnap