Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Tavaly december végén 1,33 millió hordozott mobilszám volt Magyarországon, 111 ezerrel több, mint egy évvel korábban - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adataiból. Ezeknél a számoknál az előhívó 20, 30, 31, 70, nem telenoros, telekomos, UPC-s vagy vodafone-os számot jelent.

A számhordozás technikai háttere, hogy a szám helye a hálózatban megváltozik, így a szokásos, számmező szerinti hívásirányítás nem alkalmazható. A hordozott számoknál egyedi hívásirányítást kell alkalmazni, új szolgáltatóját és helyét a hozzá rendelt irányítási szám határozza meg. Ahhoz, hogy a hordozott szám felhívható legyen, minden telefonszolgáltatónak ismernie kell a hordozott számokhoz tartozó irányítási számot, hogy a hívásokat a megfelelő helyre irányítsa - írja az NMHH.

Az összes hordozott szám és a számokkal kapcsolatos hívásirányítási információ a Központi Referencia Adatbázis (KRA) feladata. Az adatbázisba az átvevő szolgáltató viszi be a hordozott számot, a hordozás idejét és az irányítási számot, melyet az átadó szolgáltató ellenőriz. Az összegyűjtött hívásirányítási adatokat a KRA-ból minden telefonszolgáltató letölti, és a számátadási időablakban végrehajtandó módosításokat a saját hívásirányítási rendszereiben érvényesíti.

A mobilszámhordozásra 2004 májusa, az uniós csatlakozás óta van lehetőség és már az első 8 hónapban közel 44 ezren éltek ezzel a lehetőséggel, azóta pedig a szám folyamatosan emelkedik. Ennek érthetően lökést ad egy-egy új szolgáltató vagy virtuális szolgáltató megjelenése.

A számhordozás már igen könnyű feladat, az elmúlt évek jogszabályváltozásainak hála már elég az új szolgáltatónál jelezni a hordozási szándékot és ők majd kikérik a számot a régi szolgáltatótól.

Fontos tudni, hogy a számhordozásnál nem szabad először lemondani a meglévő előfizetést, mert akkor a szám elvész.

Számhordozást csak az kérhet, akinek nevén van a számla és nincs 30 napnál régebbi számlatartozása.

Ha számhordozási igényt munkanapon 16 óra előtt rögzítik, akkor a váltás az ettől számított második munkanapon 20 óra után megtörténhet. A mobilkészülékekben a SIM kártyát a számátadás napján 20 óra után kell kicserélni, vagy a számhordozás megvalósulásához a készüléket ki és be kell kapcsolni. Ha a hordozás a szolgáltatók hibájából több alkalommal is húzódik, akkor az ügyfelet kötbér illeti meg - hívja fel a figyelmet az NMHH.

Elveszve a statisztikákban

A magyar mobilpiac már évek óta telített, az előfizetések száma 11 millió fölött van, illetve van még körülbelül 1,2 millió m2m (machine to machine) sim-kártya, amelyeket többek között távfelügyeleti rendszerekben, az iparban, vagy akár a logisztikában használnak.

Az előfizetések számáról az NMHH és a KSH is közöl adatot, azonban eltérő módszertannal dolgoznak.

  • Az NMHH a mobilpiaci jelentésében - amelyből a 2019 második negyedévi a legfrissebb - azt írják, hogy 11,19 millió olyan sim-kártya van, amely valamilyen forgalmat bonyolított az adott félévben. Ezen felül van 1,15 millió, m2m-sim.
  • A KSH nem a forgalmat bonyolító, hanem minden hívható sim-ről közöl adatokat, ez 2019 harmadik negyedévének végén 12,4 millió volt.

A KSH adatsorában van azonban több csavar is. A hivatal 2019-től már az m2m kártyákat is beleszámolja a statisztikákba, így lehetett, hogy a 2018 végi 11,83 millió aktivált sim-kártya szám 2019 elejére 12,17-re ugrott. Az NMHH adatsorából azonban kiderül, hogy 2018 év végén több mint 700 ezer m2m-kártya volt forgalomban, így a KSH által regisztrált 345 ezres növekménnyel valami nem stimmel.

A KSH azonban lapunk kérdésére elárulta, hogy

az adatsoruk valójában már 2019 előtt is tartalmaztak m2m-adatokat, de részletes bontás nem állt rendelkezésre.

A feldolgozás folyamatban van és várhatóan 2020 márciusától tudnak olyan adatokat közölni, amelyekben külön számítják az m2m-kártyákat.

Így nagyon nem lehetünk messze a valóságtól, ha hozzávetőlegesen 11,2-11,3 millió darab hívható és "emberi kommunikációra" használt kártyáról beszélünk.

Stagnáló Telekom, csökkenő Telenor, növekvő Vodafone

Az elmúlt években a hivásforgalmat bonyolító sim-kártyák alapján a Magyar Telekom volt a piacvezető szolgáltató 45 százalék körüli részaránnyal. Második a Telenor amelynek részesedése a 2015. végi közel 30 százalékról 2019 közepére 27,3 százalékra esett. A Vodafone ez alatt az idő alatt 24,8 százalékról 26,6 százalékra nőtt a magyar piacon. A további szolgáltatók részesedése valamivel több mint fél százalékponttal erősödött, de összességében 2019 első félévének végére sem érte el az 1 százalékot.