Így húznak le a Facebookon sokakat - megjött a figyelmeztetés

Negyven munkanap után sem érkezett meg a Facebook-on rendelt ruha, miközben a fizetés előre történt, a panaszra pedig még csak egy reagálás sem jön hetekig, holott az eladó „látta” a fogyasztó üzenetét - számol be egy esetről a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ).
K. Kiss Gergely, 2017. május 9. kedd, 10:28

A közösségi oldalak népszerűsége töretlen a fogyasztók körében, és azokat sokan már nem csak kapcsolattartásra, hanem vásárlásra is használják. Azonban könnyen pórul járhat a fogyasztó, ha nem figyel, hiszen legtöbbször csak egy kitalált fantázianév szerepel az oldalak megnevezéseként, tele jogszabály- és a fogyasztók érdekeit sértő általános szerződési feltételekkel. Már ha vannak egyáltalán közzétett ÁSZF-ek vagy épp, ha az eladó nem változtatja meg a nevét a profilján azért, hogy megnehezítse a vevővel való kapcsolattartást - hívja fel a figyelmet a szervezet a visszásságokra.

Az e-kereskedelem került a fogyasztóvédelem fókuszába, és egyre inkább megjelenik azokon az online felületeken is, amelyek eredeti célja kezdetben nem is feltétlenül eladásra kínált áruk értékesítése volt, hanem a fogyasztók számára biztosítani a kapcsolattartást ismerőseikkel. Az online vásárlások világában azonban ma már számtalan különböző közösségi adatlap is kínál eladásra különböző termékeket, például ruhákat, más hasonló termékeket.

Komoly körültekintés szükséges

  • Mielőtt egyáltalán rendelnének bármit az adott adatlapról, ellenőrizzék a fogyasztók, hogy milyen adatokat ad meg magáról a másik fél. Az sem mindegy, hogy a profilt egy magánszemély vagy egy vállalkozás regisztrálta. Ha nem kereskedőről van szó, akkor jobb, ha tudják, hogy bármi probléma esetén nem küldhetik vissza tizennégy napon belül a terméket (kivéve, ha ezt a másik fél önként vállalta). Jellemzően a különböző "Adok-veszek" nyilvános csoportok esetében igaz ez, amikor a fogyasztók már megunt használati tárgyaikon szeretnének túladni.
  • Amennyiben valaki nem annyira biztos ebben, először inkább vegye fel üzenetben a kapcsolatot az eladóval és tisztázza azt, kiről van szó, magánszemélyként vagy kereskedőként jár-e el, mielőtt bármilyen számlaszámra pénzt utalna egy ismeretlennek. Akinek nincs rejtegetnivalója és eladási szándéka valóban komoly, nem fogja válasz nélkül hagyni ezt a kérdést. Annál is inkább fontos ez, mert több közösségi oldalon természetesen már előreutalással kérik a vételárat rendezni.
  • Amennyiben kiderül, hogy a kiszemelt adatlapon a terméket egy kereskedő árulja, érdemes megbizonyosodni arról is, milyen adatokat ad meg magáról. Gyanúra ad okot, ha például semmilyen cégnév, postacím nem áll rendelkezésre és csak és kizárólag egy e-mail cím szerepel a fogyasztói panaszok fogadására. Ilyenkor az előzetes tájékoztatás körében ugyanis meg kell adni legalább a vállalkozás nevét és székhelyének postai címét, és - ha azzal rendelkezik - a telefonszámát, a telefaxszámát és az elektronikus levelezési címet is.
  • Szintén ajánlott leellenőrizni, hogy rendelkezik-e külön olyan internetes honlappal a kereskedő, amelyen értékesítés céljából kínál több terméket, ez ugyanis adott esetben komolyabb értékesítési szándékot mutathat annál, mintsem, ha csupán egy néhány napja létrehozott közösségi adatlapon megtalálható információk alapján vásárolunk.
  • Javasolják a fogyasztóknak, hogy azt se feledjék, hogy ma már pár ezer forintért cserébe bárki készíthet webáruházat előre kidolgozott sablonok szerint, pusztán néhány kattintással. Hogy valóban ilyen rögtönzött weboldalról van-e szó, az könnyen kiderül a különböző internetes keresők segítségével, ezért érdemes ezeket is használni előzetesen és elővigyázatosnak lenni. Tájékozódjanak arról, kivel kötnek szerződést.

Ön fizetne az utcán egy vadidegennek?

A FEOSZ szerint nem érdemes elmulasztani az oldalon megtalálható általános szerződési feltételeket átolvasását sem, ellenben könnyen kellemetlen meglepetésben lehet részük később. Hasonlóan járt az a fogyasztó, aki úgy kötött szerződést az érintett egyéni vállalkozóval, hogy az még csak egy postacímet sem közölt magáról, a kiszállítást negyven munkanappal vállalta és a vételárat előre kérte átutalással rendezni.

Mikor eltelt a határidő, a kiszállítás viszont elmaradt, a közösségi oldal felületén, üzenetben panaszt tett, választ egyáltalán nem kapott, pedig a rendszer kijelezte, hogy a profil tulajdonosa elolvasta a reklamációt. Sőt később csak azt látta, hogy a profilt megváltoztatták más névre és a korábbi női hirdető helyett hirtelen egy férfi profilja volt elérhető. Arról nem is beszélve, hogy az oldal tele volt jogszabálysértő feltételekkel, így például panaszt csak a pénz átutalásától számított kilencven napig fogadott el a kereskedő. Az ilyen és ehhez hasonló eseteknek se szeri, se száma.

Az előzetes tájékozódás körében még sokat segíthet, ha a kiválasztott közösségi oldalon megtalálható "Bejegyzések" menüpont alatt, vagy épp a közzétett megosztásokhoz érkező fogyasztói kommentek közül többet megnézünk. A már kárt szenvedett fogyasztók ugyanis sokszor megosztják tapasztalataikat, így jelezve, hogy nem érkezett meg számukra a termék vagy épp, hogy a hír megosztása esetére ígért ingyenes sorsolás mégis elmaradt, és ezzel számot adnak a tapasztalt megtévesztő gyakorlatokról.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt ajánlja a fogyasztóknak, hogy ne feledjék, ha mindezek nélkül kerül sor a megrendelésre és a fizetésre, az olyan, mintha az utcán fizetnének egy vadidegennek, akiről semmit sem tudnak!

HOZZÁSZÓLÁSOK