Így lehet sok pénzt szerezni másoktól

Sok jó kilátással rendelkező startupnak jelent problémát, hogy nem találja meg a neki megfelelő befektetőt – hangzott el a Napi.hu médiatámogatásával megvalósuló Venture Capital Summit konferencián, ahol néhány pozitív külföldi példát is bemutattak.
Dzindzisz Sztefan, 2018. április 24. kedd, 10:07
Fotó: Pixabay

Általános probléma, hogy a befektetők és a vállalkozók nem találják meg egymást, ezért fontos, hogy minél több módon segítsük a kapcsolatfelvételt - mondta Jason Weiss, a Tel Aviv-i Axis Innovationtől, aki szerint a befektető, amely 10 befektetést végez egy évben, általában 10 ezer céggel találkozik, így kevesebb, mint egy százalékba tesz végül pénzt.

A szakember szerint a mindent felölelő átláthatóság ilyen esetben fontos lehet, hiszen az biztosan vonzó a befektető számára. Ugyancsak általános probléma, hogy a startupok nem azzal a befektetővel tárgyalnak, aki igazán testre szabott lenne számukra, így Weiss szerint érdemes a megfelelő időt eltölteni a kereséssel.

"Még nem láttam olyan üzletet, amelyet egy hét alatt lezártak volna" - mondta a türelemmel kapcsolatban Weiss, aki szerint több dolog szükséges a sikerhez: találjon egymásra a befektető és a cég, jó legyen az időzítés, meglegyen a személyes kémia a partnerek között, illetve, hogy egyezzenek a hosszú távú célok.

Összességében az üzlet megkötése 80 százalékban múlik az üzleti részleteken és 20 százalék az emberi tulajdonságokon - mondta Weiss, majd egyből hozzátette: a világ legsikeresebb kockázati-tőkebefektető alapja erre az utóbbi 20 százalékra helyezi a hangsúlyt. "Meg kell érteni, hogy mit akar a másik oldal és szükség esetén engedni kell a hosszú távú igényekből" - mondta Weiss.

Szerinte nem véletlen, hogy szinte nincs már olyan nagyvállalat, amely ne csinálna valamilyen startup-támogató programot, ilyen többek közt a Visa, a Google és a Coca-Cola is.

Pénz a megtakarító nyugdíjastól

A Seedr egy online platform, ahol közösségi finanszírozással lehet innovatív ötleteket támogatni. A lehetőség nyitott a nagyközönség számára, hiszen akár 10 euróval is befektető lehet valaki, ezért az összegért pedig - természetesen minimális - részesedést is lehet az adott cégben kapni - mondta el Jeff Lynn, a londoni seedrs.com vezetője és társalapítója. A szervezet 17 szektorban dolgozik, így előfordult már az is, hogy egy borászat kapott közel 4 millió fontos támogatást a lakosságtól.

Az indulás óta eltelt 6-7 évben a Seedr-en lévő vállalkozások immár 400 millió fontnyi támogatást kaptak. Lynn elmondta, hogy ők voltak az első hasonló próbálkozás a piacon, sikerüket pedig az is mutatja, hogy immár nemcsak a lakosság, hanem kockázati tőkebefektetők is használják a platformot.

A közösségi finanszírozás az utóbbi időszakban szépen fejlődött szerte a világban, elég csak a Kickstartert említeni, de több másik platform is létezik, amelyek szép eredményeket értek el az utóbbi időben - magyarázta a siker egyik titkát Lynn, mégsem a finanszírozás a legfontosabb, hanem, hogy idővel létrejön egy hálózat, ami összeköti a ígéretes cégeket a befektetőkkel.

A jó hír a befektetőknek, hogy Európa-szerte lehet találni jó ötleteket, nem csak Londonban és Berlinben lehet sikeres startupot építeni - emelte ki Lynn, aki szerint Budapest is ilyen hely lehet, bár azt elismerte, hogy egyelőre még csak ismerkedik a magyarországi lehetőségekkel.

HOZZÁSZÓLÁSOK