A kötelező autóba szerelt alkoholszondákról korábban már terjedtek álhírek, de most az Egyesült Államokban tényleg bevezetik a rendszert. Az amerikai kongresszus az eddigi legnagyobb erőfeszítéseket teszi az ittas vezetés megállítására Joe Biden elnök hatalmas infrastrukturális törvényjavaslatával párhuzamosan.

A gigantikus, 1000 milliárd dolláros (319 450 milliárd forintos) fejlesztési terv része ugyanis, hogy beépítsék minden újonnan eladott autóba az ittas vezetés elleni technológiát. A jogszabály részeként az autógyártóknak már 2026-ra meg kell felelniük az elvárásnak, hogy a gépjármű érzékelje, ha valaki ittas és letiltsa az elindulást.

Előbb azonban a közlekedési minisztériumnak kell majd meghatározni, hogy mi a legjobb megoldás erre. A törvényjavaslat ugyanis egyelőre a követelmények technikai specifikációjáról csak annyit ír elő, hogy olyan rendszer kell, ami "passzívan figyeli a gépjármű vezetőjének teljesítményét, hogy pontosan megállapítsa, hogy a vezető esetleg befolyásolt állapotban van-e". Ez hasonlóan hangzik az infravörös kamerás megoldásokhoz, amelyeket a GM, a Nissan és mások már ma is használnak - mondta Sam Abuelsamid, a Guidehouse Insights vezető mobilitási elemzője az Autoblog - AP-nek.

Magától értetődik, hogy valami fejlettebb technológiára lenne szükség, mint az alkoholszondák, amelyeket már most is használnak az ittas vezetés megállapítására a közúti ellenőrzéseknél - írja az Engadget.

Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) szerint az Egyesült Államokban évente mintegy 10 000 ember hal meg ittas vezetők által okozott balesetekben. Most, hogy okosabb érzékelőkkel és rengeteg kameratechnológiával rendelkezünk a járművezetők viselkedésének megfigyelésére, érdemes olyan megoldásokat keresni, amelyek segíthetnek megelőzni az ilyen jellegű baleseteket. A törvényalkotók szerint egy évtizeden belül ez olyan hétköznapi dologgá kell váljon, mint a biztonsági övnek. 

Az infrastrukturális törvényjavaslat más közlekedésbiztonsági intézkedéseket is tartalmaz, például a hátsó üléseken elhelyezett érzékelőket, amelyek értesíthetik a szülőket a gyermekülésben hagyott gyermekekről. A kongresszus emellett automatikus vészfékezést és sávelhagyásra figyelmeztetést is előír, olyan funkciókat, amelyeket már sok új autó kínál. Egyelőre nem világos, hogy a valódi önvezető autók mikor válnak valósággá, de addig is, legalább a sofőrök több lehetőséget kapnak a balesetek megelőzésére.