Könnyebb lesz a reklamálás a pénztártól való távozás után

A boltok majd' felénél hibásan töltik ki a reklamációs jegyzőkönyveket. Most egy startup indít weblapot, ahol könnyebb felvenni a vásárlói panaszokat - derül ki a Panaszkezelő.hu közleményéből.
Szabó Dániel, 2017. május 18. csütörtök, 09:53
Fotó: Napi.hu

A fogyasztóvédelmi hatóság az előző évben vizsgálta meg, hogy hány esetben töltötték ki megfelelően a vásárlók könyvét, hogyan vették fel a panaszokat. Az ellenőrzéseken az esetek 48 százalékában találtak valamilyen szabálytalanságot. A fogyasztóvédelmi bírság akár egyetlen jegyzőkönyv kitöltési hibája miatt is elérheti a 100-200 ezer forintos összeget.

Ettől a bírságtól mentené meg a cégeket, és segítené a fogyasztókat egy startup, a Panaszkezelő.hu. Főként arra kínálnak megoldást, hogy a reklamációs jegyzőkönyvekkel kapcsolatban feltárt hiányosságok 68 százaléka abból adódott, hogy egyáltalán nem is vettek fel jegyzőkönyvet, noha ezt rendelet írja elő. A többi esetben a jogszabályban felsorolt tucatnyi kötelező tartalmi elem valamelyike hiányzott: összességében a felvett jegyzőkönyvek 23 százaléka volt hibás.

A jegyzőkönyvek 51 százalékánál az volt a probléma, hogy nem tüntették fel benne azt a kötelező tájékoztatást, hogy az ügyfél jogvita esetén békéltető testülethez fordulhat. Az esetek 29 százalékában hiányzik a fogyasztó hozzájáruló nyilatkozata adatainak kezeléséhez, 27 százalékban pedig az igény rendezésének módját hagyták ki. De gyakori eset volt az is, hogy a fogyasztó neve, címe vagy éppen a bejelentés időpontja hiányzott a jegyzőkönyvből.

A Panaszkezelő.hu oldalán a jegyzőkönyvek hiánytalanul tartalmazzák valamennyi kötelező formai elemet. Hatósági címadatbázisa alapján a vásárló lakcíme alapján mindig automatikusan feltünteti a 20 békéltető testület, illetve az idéntől már fogyasztóvédelmi hatóságként is funkcionáló 197 járási hivatal közül az illetékest. A jegyzőkönyv egy példányát pedig jogszabály szerint haladéktalanul át kell adni vagy igazolhatóan el kell küldeni a vásárlónak. A Panaszkezelő.hu elektronikus jegyzőkönyvei könnyen elküldhető és nyomtatható PDF fájlként készülnek el.

A megoldás tehát egyszerre segít az üzleteknek, valamint segíti a fogyasztókat, hogy érvényre juttathassák panaszaikat. Amelyre most elképzelhető, hogy nagyobb szükség lesz, miután a kormány a Nébih egy három éves vizsgálata után azzal vádol sok gyártót, hogy gyengébb minőségű élelmiszereket hoz Magyarországra.

HOZZÁSZÓLÁSOK