Látványos számokat közölt a Vodafone

Egyértelmű a mobilinternet népszerűségének növekedése, ezzel együtt pedig valamelyest csökken az sms és a telefonhívás használata – derült ki a Vodafone 2017-es karácsonyi forgalmának elemzéséből.
Domokos László, 2017. december 27. szerda, 12:43
Fotó: Napi.hu

A mobilinternet éve 2007 volt: egy 2008 januári Gemius Hungary kutatásból kiderült, hogy ekkortájt a Vodafone mobilinternetes hálózatán keresztül látogatta a legtöbb felhasználó a magyarországi weboldalakat. A felmérések szerint a használati arány 37,9 százalék volt, a technológia népszerűsége ekkoriban nőtt meg ugrásszerűen.

Az idei számok is növekvő használatról tesznek tanúbizonyságot: tavalyhoz képest csaknem 68 százalékkal több adatot használtak a Vodafone ügyfelei a karácsonyi időszakban, hasonlóan a tavalyi tendenciához, míg 2014-ez képest már több mint háromszorosára nőtt az adathasználat - adta hírül a Vodafone.

Az online köszöntés mellett természetesen sok-sok hívást, sms-t és mms-t is indítottak a Vodafone ügyfelei 2017. december 24-26. között: a karácsonyi időszakban több mint 100 ezer MMS-t és csaknem 5,3 millió sms-t küldtek, valamint majdnem 9.5 millió hívást indítottak a Vodafone hálózatáról.

Mindez azt jelenti, hogy az előző évekhez hasonlóan tovább folytatódott az sms-ek számának csökkenése (-24 százalék), míg az mms-küldések száma nagyjából változatlan maradt. Kiemelendő továbbá a mobil adathasználat növekvő népszerűsége, ami a szolgáltatás minősége fejlődésének és a korlátlan csomagok bevezetésének köszönhető. Valószínűleg ezzel összefügg, hogy a hívások ugyan 7 százalékkal hosszabbak lettek, de számuk 2 százalékkal csökkent tavalyhoz képest. Azaz a hagyományos (mobiltelefonos) üdvözlési módok helyét kezdi átvenni az online köszöntés.

Még csak 20 éve, hogy elküldték az első mms-t, azaz fényképes üzenetet. A szolgáltatás feltalálója, Philippe Kahn újszülött lányáról Sophie-ról küldött körbe az ismerősök között egy képet, hogy lássák azok is, akik nem lehettek ott a születésnél.

De nem volt olyan rég az Egyesült Királyság első két (kereskedelmi) mobilhívása sem. A Vodafone hálózatáról indított hívások közül az első 1985. január elsején történt: Michael Harrison, a Vodafone első igazgatója, Sir Ernest Harrison fia az apukáját hívta fel ekkor. Míg az első "hivatalos hívás" Ernie Wise humoristától jött, hogy bizonyítsa, működik a szolgáltatás. Ez a hívás egy Mobira Transportable eszközzel készült, amely súlya nagyjából 5 kilogramm volt. Az első mobilhívás után kilenc napig a Vodafone volt az egyetlen olyan cég, amely mobil hálózattal rendelkezett az Egyesült Királyságban. Az első magyarországi mobilhívást 1990. október 15-én indították a Westel Rádiótelefon Kft. hálózatáról: Bod Péter Ákos ipari és kereskedelmi miniszter kezdeményezte a hívást, hogy üdvözölje az USA soros alelnökét.

Ez a növekedés annak is köszönhető, hogy a mobilinternet szolgáltatás minősége folyamatosan javul. 2018-ban lesz négy éve, hogy a Vodafone először tette elérhetővé előfizetői számára a 4G+ technológiát. A teszt Új-Zélandon történt és már ekkor mintegy 300 Mbit/s-os adatátviteli sebességet értek el rajta. A 4G+ már Magyarországon is egyre több helyen elérhető: a fővárosban és Tatabányán, valamint idén nyártól már a Balaton keleti medencéjében is elindult. A 2600 MHz-es LTE frekvenciasáv bekapcsolásával már Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Pécs, Szeged és Veszprém legforgalmasabb területein is elindították a Vodafone leggyorsabb hálózati szolgáltatásának tesztműködését, így az arra képes telefonokon ezekben a városokban az akár 225Mbit/s-os elméleti letöltési sebesség is elérhető.

HOZZÁSZÓLÁSOK