A régiós átlagnál lényegesen nagyobb mértékben, 40 százalékos növekedést elérve bővült a szerbiai online kereskedelem – idézi az Ekonom által készített, részben big data kutatáson alapuló jelentést a vajdasági Szabad Magyar Szó. A szerbiai online piac 2021-es összesített bevétele mintegy 530 millió euró volt; ez a bevételtömeg jelentős lemaradást mutat a régió egyéb szereplőivel szemben.

Magyarország online kereskedelme ennek mintegy hat és félszerese. Az alacsony bázis segíti a dinamikus növekedést Szerbia esetében, ugyanakkor érdemes látni azokat a mutatókat, amelyek a jövőbeli növekedés motorját vagy épp fékjeit szolgáltathatják.

Kevesebb felhasználó ritkábban vásárol

Az ország lakossága mintegy 6,9 millió fő, az aktív vásárlói bázis azonban nem haladja meg a 2 millió 360 ezer főt. A felhasználók átlagos költése 44 euró; ez mintegy 15-20 százalékkal alacsonyabb a magyarországinál, illetve 50-60 százalékkal kisebb a nyugat-európai átlagnál. Míg a magyarországi online vásárló évente átlagosan 18 tranzakciót bonyolít, addig a szerb csupán 5,1-et.

A különbség egyik oka a szerbiai logisztikai szektor fejletlensége, és hiányoznak a csomagátvevő automaták. A szerbiai webáruházak alacsony száma, illetve a piac viszonylagos szabad jellege felkeltheti a tőkeerős, jelentős e-kereskedelmi tapasztalattal rendelkező magyar, román és cseh e-kereskedők figyelmét.