Nagy leírást hozott a Vodafone-nak az indiai piac

Óriási veszteséget okozott a Vodafone-csoportnak az indiai piac, ötmilliárd eurós leírásra kényszerült ugyanis a vállalat az ott kialakult gyilkos verseny miatt. A befektetők mégis találtak olyat a gyorsjelentésben, aminek örülni tudtak.
Napi.hu, 2016. november 15. kedd, 15:20

Ötmilliárd eurós nettó veszteségről jelentett a Vodafone a szeptember 30-án végződő fél éves időszakra, szemben az egy évvel korábbi hasonló időszaki 2,3 milliárd eurós veszteséggel szemben. Ebben az időszakban a Vodafone-csoport árbevétele 3,9 százalékkal 27,1 milliárd euróra csökkent, az organikus növekedés viszont 2,3 százalék volt, ami 24,8 milliárd eurós forgalmat jelentett, ezt a német és az olasz piac húzta.

Az EBITDA 1,7 százalékkal 7,9 milliárd euróra esett vissza, operatív szinten 4,7 milliárd euró volt a veszteség az előző évi hasonló időszak 1,1 milliárd eurójával szemben.

A nettó adósságállomány szeptember végén 40,7 milliárd euró volt a március végi 36,9 milliárd euróhoz képest, az esést nagyrészt az osztalékfizetés magyarázza.

Az időközi osztalék 1,9 százalékkal részvényenként 4,74 eurócentre emelkedett.

A nettó veszteség az indiai piaci tevékenységben végrehajtott ötmilliárd eurós leírásnak volt köszönhető a vállalatcsoport szerint. Indiában ugyanis az ország leggazdagabb embere Mukesh Ambani szeptemberben egy olyan csomaggal lépett az indiai piacra a Reliance Jio Infocomm nevű társasága révén, amely jelentősen betett a mobilpiaci versenynek: Ambani cége ugyanis 149 rúpiáért (2,20 dollár, körülbelül 600 forint) dobott piacra előfizetést, amelyhez ráadásul még ingyenes szolgáltatást is ad az év végéig.

Vittorio Colao Vodafone vezér ezt példátlannak nevezte. Nagyon nehéz olyan valakivel versenyezni, aki ingyen ad dolgokat. A Vodafone vezére szerint a vállalat számít az indiai versenyhatóságra, hogy betartatja a szabályokat, amelyek tiltják a 90 napnál hosszabb ingyenes promóciók nyújtását.

Ehhez Nick Read hozzátette a Marketwatch szerint, hogy a Vodafone továbbra is készen áll a vállalat indiai egységének tőzsdei bevezetésére, de ezzel megvárják a piaci környezet javulását.

Az előfizetők tekintetében a Vodafone a világ második legnagyobb mobilszolgáltatója a China Mobile Ltd. után. Bár a vállalatcsoport főleg Európára összpontosítja az üzleti tevékenységét, a feltörekvő piacokon is vannak érdekeltségei, különösen Indiában, Egyiptomban, Törökországban és Dél-Afrikában.

A Vodafone-nál szeptember végén már közel 470 millió mobil-, és 14 millió vezetékes előfizetés volt. A mobil-előfizetések száma több mint 5 millióval nőtt, a vezetékeseknél 328 ezer volt a bővülés. Magyarországon szeptember végén 2,83 millió Vodafone-előfizetés volt, azaz 3 hónap alatt közel 34 ezerre lett több előfizetője a vállalatnak. A számlás előfizetések aránya 61,3 százalék.

A Vodafone a kilátásait illetően a gyorsjelentésében azt írta, hogy Európában a vártnál jobb teljesítményre számít, míg Indiában erősebb versenyre. Az éves EBITDA kilátásait 15,7 és 16,2 milliárd eurós sávban jelölte meg, a szabad cash flow pedig legalább 4 milliárd euró lehet.

A befektetők az eredmények láttán a vállalat Európában elért organikus növekedésének örültek, ennek köszönhetően a kereskedés elején a részvények 2 százalék körül emelkedést értek el.

HOZZÁSZÓLÁSOK