A koronavírus-járvány első évében az asztali számítógépeket és laptopokat gyártó vállalatoknak – javarészt a távmunka és a bezáró gyárak miatt – még alkalmazkodniuk kellett a kereslet csökkenéséhez, a helyzet később gyökeresen megváltozott, miután 2021 elején tömegesen kezdtek el vásárolni otthoni munkavégzést segítő eszközöket. 

A Gartner kutatócég friss adatai szerint azonban a globális PC-szállítások 4,6 százalékkal, 71,6 millió példányszámra nőttek 2021 második negyedévében, ami jelentős visszaesés az első hónapokban tapasztalt, 35,7 százalékos növekedéshez képest. Az új számítógépek iránti kereslet még mindig meghaladja a világjárvány előtti szintet, viszont a globális chiphiány miatt már nem növekszik olyan gyorsan. A kutatócsoport szerint bár az alkatrészdeficit erősebben érinti vállalati piacot, a fogyasztók mindenhol magasabb költségekkel szembesülnek. 

Másra kell a pénz

Neha Mahajan, az IDC piackutató cég elemzője szerint az üzleti szegmensek terén – a vállalkozások újbóli megnyitása miatt – még ígéretesnek tűnik a keresleti potenciál, azonban a fogyasztói igények lassulására már látunk jeleket, mivel az emberek a hirtelen eszközberuházásokat követően – az otthoni munkavégzés és a digitális oktatás után – megváltoztatták kiadási prioritásaikat.

Ennek apropóján készült egy országos kutatás, amelyben azt kérdeztük meg, hogy mennyit hajlandók a magyarok kifizetni laptopért vagy asztali számítógépért. Magyarországon az emberek 61 százaléka legfeljebb 200 ezer forintért vásárol új otthoni vagy hordozható készüléket, és alig 4 százaléka szeretne több mint félmillióval a kasszához állni egy prémium eszközért - derült ki a Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített a felnőtt lakosságra reprezentatív közvélemény-kutatásból.

Ezt kell tudni a kutatásról

A Pulzus Kutató felmérése 1000 fő megkérdezésével történt, a válaszok reprezentálják a magyar felnőtt lakosság véleményét. Ez azt jelenti, hogy az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 pluszos lakosság véleményét.

"Csatlakozz a Pulzushoz! Légy Te is véleményvezér!"

A felmérésből látszik, hogy válaszadók több mint negyede előszeretettel költene 200-300 ezer forint között, mivel a felső-középkategóriás gépek árát – körülbelül 300-500 ezer forintot – csak az emberek 9 százaléka hajlandó megfizetni.

Kép: Pulzus

A nemek közötti eltérés szembetűnő lehet: a felmérésből kiderül, hogy a férfiak nagyobb arányban költenek drágább gépekre, ezzel szemben a felnőtt női lakosság 68 százalékos többsége legfeljebb 200 ezer forintért vásárol új készüléket. Ugyan a középkategória esetében csak pár százalékpontos eltérés figyelhető meg, félmilliós vagy drágább termékeket kimagaslóan nagyobb arányban vesznek férfiak.

Kép: Pulzus

Talán kevésbé meglepő eredményt hozott az életkor szerinti megoszlás, ugyanis a 60 éves vagy idősebb válaszadók csaknem 75 százaléka kizárólag az alsókategóriás gépek árát hajlandó kifizetni. Emellett a 18-39 év közötti korcsoport ugyan közel 80 százalékban a 300 ezer forint alatti termékekre voksol, a nagy értékű eszközök vásárlása terén abszolút többségben vannak. Azonban fontos megemlíteni, hogy a 40-59 éves korosztály már nagyobb arányban vesz 200-300 ezer forint közötti áron laptopot vagy asztali számítógépet, mint a vizsgált fiatalok. 

Kép: Pulzus

Az alapfokú végzettséggel rendelkezők 69 százaléka legfeljebb 200 ezer forintért venne ilyen eszközöket, ezzel szemben a diplomások kevesebb mint fele újítana ebben az árkategóriában. A felsőfokú végzettségűek emellett jelentős többségben vannak a 200-300 ezer forintos gépek esetében (37 százalék), ugyanakkor a középfokú válaszadókkal összehasonlítva kevés eltérés figyelhető meg a magasabb értékű termékeknél.

Kép: Pulzus

A kutatás arra is rámutat, hogy a megyeszékhelyen lakók 68 százaléka vásárolna 200 ezer forint alatt új laptopot vagy asztali számítógépet, miközben a fővárosiak csak 46 százaléka. A 200-300 ezer forint közötti tartományban pedig a budapestiek 31 százalékos többsége a befutó.

Emellett meglepő eredmény derült ki a kutatásból, miszerint a 300 ezer forint feletti árkategóriákban többet költenek a községekben élők, mint a városi lakosság. 

Kép: Pulzus

500 ezer forint felett viszont csak a budapestiek 7, a megyeszékhelyen és községekben élők 4, valamint a városiak mindössze 2 százaléka vásárolna laptopot vagy otthoni számítógépet.