"Manapság mintegy 30 ezer apró darabból állítunk össze egy autót, amiből jelen pillanatban maximum 1 000 alkatrészt lehet 3D nyomtatással előállítani" - mondta a Wired Magazinnak Kevin Quinn, a GM témáért felelős igazgatója, aki szerint idővel nagy változást hoz a technológia.

Természetesen arra nem kell számítani, hogy hamarosan minden autót, egy az egyben 3D-ben fognak kinyomtatni. Ez valószínűleg anyagilag sem érné meg, hiszen a ma elérhető 3D-technológia - hiába lett olcsóbb az elmúlt évtizedekben - még mindig jóval drágább mint a hagyományos gyártás. Az sem segíti a folyamatot, hogy a printelés jóval lassabb folyamat, mint a gyártósoron összerakni egy autót, így pedig nem lehetne tartani a GM 8 ezer autó per nap tempóját. Pozitív hozadéka viszont, hogy a jelenleginél jóval könnyebb és ellenállóbb alkatrészeket lehet készíteni. Jó példa erre a GM, amelynek 3D nyomtatással már sikerült a hagyományos módszerrel előállítottnál 40 százalékkal könnyebb, de 20 százalékkal ellenállóbb alkatrészeket gyártania.

További problémát okoz, hogy a kinyomtatott elemeket be kell helyezni a gyártási folyamatba, ami nem egyszerű folyamat. "Nem egyszerűen arról van szó, hogy veszel egy 3D nyomtatót majd a terméket beteszed a megfelelő helyre. Az egészet bele kell helyezni a gyártási folyamatba, aminek kell egy komolyan kidolgozott digitális háttér, hogy minden megfelelően működjön" - mondja Mark Cotteleer, a Deloitte's Center for Integrated Research nevű tanácsadó cég egyik vezetője, aki évek óta foglalkozik a 3D nyomtatással.

A GM szakértője ugyanakkor arról beszélt, hogy a 3D-technológiában bőven van fejlődési lehetőség, így előfordulhat, hogy 5 év múlva már 5 ezer alkatrész lesz így előállítható, míg 10 év múlva akár 10 ezer. És ennek milyen hatásai lennének? A jelenleginél jóval olcsóbb, könnyebb és gyorsabb kocsik - legalábbis Quinn szerint. (Ezt olvasta már? Az üzemanyagár mellett erre figyel a jövőben az autópiac.)

A fotó forrása: Bill Pugliano/Getty Images North America/AFP.