Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A - tízezer forintnál drágább - mobilokra, mint tartós fogyasztásai cikkekre 1 év kötelező jótállás van. Ez idő alatt a javításra, cserére, vételár-leszállításra vagy visszatérítésre vonatkozó igényt a forgalmazóhoz lehet benyújtani. Ezen felül gyakori további 1 év gyári jótállás, amikor már kijelölt szakszervizekbe lehet vinni a készülékeket.

A gyakorlatban ezek az ügyintézések nem mindig mennek olajozottan. A testület két példát is említ:

  • Az egyik esetben egy Sony telefon hibásodott meg a vásárlástól számított egy éven túl. A fogyasztó a gyári garancia érvényesítése érdekében felkereste a szakszervizt, ahol a készüléket karcmentesen átadta. Erről jegyzőkönyv is készült. Pár nap elteltével a szerviz közölte vele, hogy garanciában nem tudják javítani, mert a telefonon külső mechanikai sérülés nyomai láthatók. A fogyasztó ezzel nem értett egyet, ezért a békéltető testülethez fordult, akik a szerviztől kérték vissza a teljes vételárat, mondván, hogy a sérülések ott keletkeztek. Az eljárás ebben az esetben zsákutcába futott, hiszen a vételárat csak a forgalmazótól kérhették volna vissza, a gyártó ezt nem vállalta, viszont az egy év már eltelt.
  • Egy másik fogyasztó a gyári jótállás alapján közvetlenül vette fel a kapcsolatot a gyártóval, mivel a szakszerviz szakvéleménye szerint a telefont valamilyen folyadék érte, ezért nem jogos a jótállási igénye a garanciális javításra. Ebben az esetben a békéltető testületi eljárásban a gyártó cég méltányosságból mégis felajánlott egy hasonló műszaki adottságokkal rendelkező okostelefont a fogyasztó számára, így az ügy sikeresen egyezséggel zárult.

Az ügyek tanulsága - amellett, hogy el kell olvasni a jótállási feltételeket - hogy a telefon átadásakor nagyon részletesen kell rögzíteni annak állapotát, sőt fotót is érdemes készíteni ott helyben.

Fontos tudni azt is, hogy a szerviz szakvéleménye nem független, azt nem kell elfogadni. Szakvéleményt csak független szakértő adhat, az ő költségeit pedig nem lehet áthárítani a fogyasztóra. Ha tehát a forgalmazó vagy a gyártó mentesülni akar a jótállási kötelezettsége alól, neki kell bizonyítania, hogy a fogyasztó által felismert hiba a vásárlást követően keletkezett.

Olvassa el cikkünket arról, hogy melyik szolgálató mennyit kér a mobilok függetlenítéséért!