A magyar autóbuszgyártás felélesztését elősegíteni hivatott kezdeményezéshez 19 alapító tag között a Rába is csatlakozott. Az összefogás célja, hogy a jelenleg kisszériában buszokat gyártó vállalkozások, és a hozzájuk csatlakozó beszállítók hatékony együttműködéssel versenyképes termékeket állítsanak elő.


A Concorde elemzőinek véleménye szerint a hír két szempontból is pozitív: egyrészt azt mutatja, hogy a szektoron belül van igény és akarat az összefogásra, másrészt úgy tűnik, hogy politikai akarat is van a szektor támogatására. A Rába szempontjából a bejelentés arra mindenképpen alkalmas volt, hogy ráirányítsa a figyelmet a vállalatra, és rávilágítson a Rába előtt álló lehetőségekre. A klaszterből származó előnyök azonban nehezen számszerűsíthetők, azt gondolják, hogy a projekt optimális kifutás esetén sem érinti a Rába idei évi eredményét.


A Rába részvények idei eddig 56 százalékos emelkedés mögött cég szakemberei szerint két tényező áll, a pozitív híráram és korábbi alulárazottság megszűnése. Az utóbbi hetekben több, a piaci figyelmét felkelteni képes hír érkezett a Rába háza tájáról:


- a Busch-Rába öntöde részesedés eladása (profil tisztítás),


- az Engellel 2002-ben kötött, ingatlanpiac fejlesztési szerződésből való kilépés (csak érdekességként: a 2007 végi 2600 forint fölötti Rába részvényár egyik fő mozgatórugója ugyanez az ingatlan-sztori volt),


- BUX tagság,

- a magyar buszgyártás esetleges újraélesztéséről szóló híresztelések.


Ezek a hírek ugyan pozitívak, azonban szerintünk sokkal inkább a befektetői/spekulánsi figyelem felkeltésében jártak közre, mint a cég értékének növelésében. A nyugat-európai gépgyártó gépgyártó szektor hatszoros EV/EBITDA szorzón, a Rába azonban az alacsony forgalma miatt és nem index tagként ehhez képest jelentős diszkonton, 5-ös EV/EBITDA-n forgott 800-as árnál. Ez a diszkont azonban a pozitív híráram és a BUX tagság következtében jelentősen csökkent, és a Rábával most már a szektortársak - időközben szintén megemelkedett - értékeltségéhez közel kereskednek.


2010-ben csak mérsékelt árbevétel növekedést vár a Concorde a Rábától, részben a tavalyinál erősebb forint miatt, részben pedig azért, mert elképzelhető, hogy a csökkenő nyersanyagárak és a gyenge áralku pozíció miatt a forgalom bővülése nem fog árbevétel növekedéssel is járni. Ezzel együtt idén 57 százalékos üzemi eredmény növekedést (746 millió Ft-ról 1,17 milliárd forintra) becsülnek a Concorde elemzői.


Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy az európai teherautó és autó iparág talpraállásával kapcsolatban továbbra is jelentősek a kockázatok, mivel szerintük a krízis előtti szinteket nem fogja elérni a következő években. Összességében fenntartják 904 forintos év végi fair érték becslésüket, és modellükön csak akkor módosítanánk, ha az eddigieknél kézzelfoghatóbb bejelentés érkezne a Rába jövőbeli lehetőségeivel kapcsolatban - vélték korábban.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!