Hiába azonban a gyenge eredmények, a befektetőket látszólag megnyugtatta a Citigroup-vezér megjegyzése, miszerint "a vállalat nyereségei a negyedik negyedévben visszatérhetnek a normális kerékvágásba". A Citigroup részvényeinek árfolyama - azt követően, hogy bejelentette, a profitja a vártnál 60 százalékkal alacsonyabb lesz a harmadik negyedévben - a várakozásokkal ellentétben nem zuhanni, hanem emelkedni kezdett. A többi bank részvényei a Citigrouphoz hasonlóan reagáltak az egymást követő beszámolókra. A rendkívüli körültekintéssel és fegyelemmel megfogalmazott rossz hírek és azok közvetlen hatásai jól példázzák a vállalatok közönségkapcsolati osztályának működését. Hiszen a bankok közlésére reagáló befektetők mintaszerűen cselekedtek, éppen úgy, ahogy a tökéletesen működő pr-gépezet azt elvárta tőlük. Az eljárás azonban számos érdekes kérdést vet fel - írja a Marketwatch.com. Itt van rögtön az első, amiről a Citigroup közleménye nem ejt szót. Nem esett szó a vállalat várható 2008-as eredményeiről, azaz a hosszú távú kilátásokról. A beszámolóban nem sikerült kifejteni azt sem, mit is jelent a negyedik negyedévre várt profitot jellemző "normális" kifejezés. Ráadásul a Citigroup jelentése alig tér ki arra, hogy a bank profitja nem kizárólag a jelzálogpiaci zűrzavar következményeként lesz a vártnál és a félelmeknél is jóval alacsonyabb, annak számlájára csak a veszteségek alig fele írható, a maradék egész máshonnan jön össze. Arról azonban, hogy ezek a máshonnan fakadó veszteségek milyen mértékűek lesznek, korábban - és most sem - esett szó. Más szóval: hitelpiaci válság ide, hitelpiaci válság oda, a bank profitja valószínűleg mindenképpen alulmúlta volna a várakozásokat. Arról azonban, hogy pontosan milyen mértékben, továbbra sem tudni semmit, hiszen a negyedéves profit-előrejelzést bejelentő szóvivő nem reagált az újságírói kérdésekre. A Citigroup - a szóvivő elmondása szerint - azért döntött a nyereségek bejelentésének péntekről (október 19.) hétfő reggelre (október 15.) történő előrehozatala mellett, mert a lehető leghamarabb nyilvánosságra akarták hozni a hírt. Így a Citigroup a nagy bankok közt elsőként - és nem az utolsók között - adja hírül majd a tényleges veszteségeit. Ezzel aztán a pénzintézetek negyedéves veszteségeinek egymásra torlódása közepette kevés figyelem jut a rossz hírt elsőként hozó Citigroupnak. Még ha nem is e szándék vezérelte a vezetést, a stratégia minden bizonnyal alkalmas lesz arra, hogy a megítélésük a lehető legpozitívabb maradjon. Bár meglehet, nem ez volt az eredeti cél, tény, hogy a zseniális kommunikációs stratégia alkalmazása óva inthet mindenkit: nem mindig az a fontos, ami a vállalati beszámolókban elhangzik. Néha fontosabb lehet az, amiről említést sem tesznek.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!