Jól megy a luxusautó-kereskedőknek a járványban is

Szalad az AutoWallis szekere. A cég 62,6 milliárd forintos árbevétellel és 1,8 milliárd forintos EBITDA-val zárta az első háromnegyed évet. A 11 százalékos árbevétel-bővülés meghaladja Magyarország, az Európai Unió és a régió autópiacainak teljesítményét.
Herman Bernadett, 2020. december 1. kedd, 10:03
Fotó: Napi.hu

Kihívásokkal teli kilenc hónapot tudhat maga mögött a globális autópiac, elsősorban a covid-19 járvány negatív gazdasági hatásai miatt, azonban az AutoWallis gazdálkodási adatai és az idén bejelentett hat jelentős üzletfejlesztés és akvizíció is azt mutatják, hogy még ilyen negatív környezetben is lehet organikus és akvizíciós úton növekedni - derül ki a cég gyorsjelentéséből.

Ormosy Gábor, az AutoWallis vezérigazgatója ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a vállalat - az idei, előre nem látható negatív környezet ellenére - jó úton halad a 2019-ben meghirdetett növekedési stratégiának megvalósításában. Emlékeztetett, hogy terveikben azzal számolnak: 2018-as árbevételüket 2024-re megduplázzák. Az AutoWallis az idei első háromnegyed évben 11,2 százalékkal 62,6 milliárd forintra növelte árbevételét részben akvizíciók és organikus növekedés hatására. Ezzel szemben az Európai Unió (EU, EFTA, Egyesült Királyság) új személygépjármű-piacára ebben az időszakban 29,3 százalékkal, míg a magyar piac 21,7 százalékkal esett.

Az autókölcsönzés azért nem ment jól

Az AutoWallis három üzletága eltérően teljesített: a nemzetközi disztribúciós üzletág árbevétele 11,2 százalékkal 26,3 milliárd forintra emelkedett, miközben az értékesítési darabszám ennél nagyobb mértékben, 26,6 százalékkal bővült. Ennek oka, hogy a növekedés alacsonyabb átlagos eladási árak mellett valósult meg részben a termékmix kisebb járművek felé történő eltolódása, valamint a balkáni piacokon megvalósított jelentős számú, de az átlagosnál lényegesen alacsonyabb árrés-tartalmú flottaértékesítések miatt.

A belföldi disztribúciós üzletág árbevétele 17,4 százalékkal 31,3 milliárd forintra, míg az értékesített darabszám 19 százalékkal emelkedett, ami lényegesen jobb teljesítmény a magyar piac zsugorodásához képest. Ehhez hozzájárult, hogy az AutoWallis növekedését az organikus erősödés mellett üzletfejlesztések is támogatták (az áprilisban megnyitott Jaguar Land Rover márkakereskedés, a Wallis Kerepesi, valamint az ICL Autóház 2020. harmadik negyedéves forgalma).

A kedvezőtlen környezetnek, a turizmus és üzleti célú utazások visszaesésének, így a repülőtéri forgalom csaknem teljes leállásának legjobban kitett Autóipari szolgáltatói üzletág (amelybe a szerviz-szolgáltatások és az autókölcsönzés is tartozik) árbevétele 16,4 százalékkal csökkent annak ellenére, hogy a menedzsment mindent megtett annak érdekében, hogy a rendelkezésre álló bérbeadható flotta méretét csökkentse, illetve alternatívan (például futárszolgáltatásokra) hasznosítsa.

A szerviztevékenység 10 százalékkal, 41 733 órára bővült, ami annak köszönhető, hogy az első féléves csökkenést a trendfordulat és a harmadik negyedévben újonnan bekerült leányvállalatok szerviztevékenységének hatása együtt ellensúlyozta. Ugyanakkor a gépjárműkölcsönzés kapcsán kalkulált flottaméret 26 százalékkal 437-ra, a bérleti események száma 63,6 százalékkal 6976-re csökkent, ami az árbevételt és eredményességet kedvezőtlenül befolyásolta.

Az akvizíciók is segítettek

Ormosy Gábor kiemelte, hogy az első kilenc hónap adatai részben már tartalmazzák az idei év hat jelentős üzletfejlesztését és akvizícióját, ugyanakkor azok teljes mértékben csak a 2021-es számokban jelentkeznek (az érintett tranzakciók: a legnagyobb magyar Opel és KIA kereskedés megszerzése; a Jaguar és Land Rover modellek magyarországi forgalmazásának megkezdése; a legnagyobb szlovén BMW márkakereskedés átvétele; részesedésszerzés a Nyugat-Magyarországon meghatározó pozíciójú, hét jelentős autómárkát értékesítő és szervizelő Iniciál Autóházban; az Opel importőri jog megszerzése Bosznia-Hercegovinában, Horvátországban, Szlovéniában és Magyarországon; valamint a szlovén Avto Aktiv tervezett átvétele, mely négy városban értékesít és szervizel BMW, MINI, Jaguar, Land Rover, Toyota és Suzuki járműveket).

Az AutoWallis eredményességét legjobban bemutató EBITDA (pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) az első háromnegyed évben 1,8 milliárd forint volt, mely 28,5 százalékkal marad el az előző év hasonló időszakához képest, részben a külső negatív környezet és egyszeri hatások miatt. A teljes átfogó eredmény 211 millió forint veszteség volt az egyszeri negatív tételek miatt, azonban azok nélkül az első háromnegyed évben a vállalat 95 millió forintos nyereséget realizált volna.

Az eredmény elmaradását elsődlegesen a koronavírus okozta repülőtéri forgalom teljes leállása miatt visszaesett autóipari szolgáltatások okozták, emellett pedig hozzájárult a nemzetközi disztribúciós üzletág átmenetileg visszaeső fedezettermelő képessége is. Az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) 12,5 százalékkal 55 milliárd forintra nőtt, melynek fő oka, hogy az autóipari szolgáltatói üzletág elsősorban autókölcsönzési árbevételének drasztikus visszaesését nem tudta azonnal követni a bérbeadásra tartott autók költségének szintje.

Az igénybe vett szolgáltatások költsége 5,4 százalékkal 2,4 milliárd forintra, a személyi jellegű ráfordításoké pedig 25,2 százalékkal 1,6 milliárd forintra (a csoport átlagos statisztikai létszáma 436 főre nőtt) emelkedett. Ez utóbbi a tavalyi évhez hasonlóan meghaladta a forgalomváltozás átlagát, amiben már megjelentek az áprilisban megnyitott új budapesti Jaguar Land Rover autókereskedés és szerviz elindításához szükséges új munkaerőfelvétel okozta személy jellegű ráfordítások, valamint a harmadik negyedévben az AutoWallis csoporthoz csatlakozott Wallis Kerepesi időarányos személyi jellegű ráfordításai is.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK