Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Nem tudja útját állni az Európát elöntő piszkos pénzeknek az Európai Bankhatóság (European Banking Authority - EBA), még a most megkapott extra jogosultságok birtokában sem - mondta José Manuel Campa, a szervezet májusban hivatalba lépett spanyol vezérigazgatója. Az európai "szuperfelügyelet" új vezetője a Financial Times-nak adott interjújában emlékeztetett, az EBA a Danske Bank 200 milliárd eurós pénzmosási ügyét követően újabb jogosultságként csak egyfajta gyenge koordinációs feladatot kaptak. Olyan jogosítványokat azonban nem, amelyek birtokában sikeresen védhetnék meg az Európai Unió pénzügyi rendszerét.

Voltak példák az EU-n belül pénzmosásra, s ezek közül az esetek közül volt egy pár jelentősebb méretű is. Nem mondhatnám, hogy hatékony rendszerünk van, s azt sem hiszem, hogy az EBA-nak adott új eszközök segítenének kiszűrni ezeket az eseteket. Nem kaptunk mandátumot arra, hogy harmonizáljuk a pénzmosás elleni szabályozást az uniós belül. Egy ilyen mandátumhoz először a törvényhozási szinten kellene megragadni a problémát - mondta a vezérigazgató.

A hatóság szerepe jelenleg arra korlátozódik, hogy megvizsgálja, az unió tagállamaiban a bankrendszert érintő szabályozásokat megfelelően ültetik-e át az államok nemzeti szabályozásába.

Az EBA-t a Danske Bank ügyben komoly kritikák érték. A hatóság felügyelőbizottsága, amelybe a tagokat a 28 tagállam pénzügyi felügyeletei delegálnak, nem fogadott el ugyanis a Danske Bank ügyében egy olyan jelentéstervezetet, amely a dán és az észt bankfelügyeletet kritizálta volna a felügyeleti szabályok nem megfelelő alkalmazása miatt. A jelentéstervezet szerint ez hozzájárulhatott a pénzmosási tevékenység megvalósíthatóságához.

A testület azonban végül a jelentéstervezetet elvette, egyes tagok szerint ugyanis a két felügyelet mulasztásai az illegális orosz pénzek tisztára mosásának ügyében nem érték el azt a szintet, ami az uniós jog megsértését jelentené. Az EBA végül intézkedés nélkül lezárta a vizsgálatot.

Campa szerint ebből az egy ügyből nem kellene messzemenő következtetéseket levonni az EBA működésére vonatkozóan, az ugyanis sokban hozzájárult az egységes uniós pénzügyi rendszer megteremtéséhez. A Danske-ügy azonban számos hiányosságra hívja fel a figyelmet.

Először is egységes szabályozásra lenne szükség, ami jelenleg nincs

- mondta az EBA vezetője. Bár az Európai Bizottság idén az EBA kezébe adta az összes közösségi szintű jogosítványt a pénzmosás elleni küzdelemben, ez azonban csak az információk összegyűjtése, elemzése és azok továbbítása a tagállami felügyeletek részére. Ezen kívül a szervezet feladata lenne az is, hogy biztosítsa, a nemzeti felügyeletek hatékonyan és folyamatosan figyelnek a pénzmosási kockázatokra és a szükséges információkat megosztják egymással és együttműködnek - tette hozzá Campa.

Véleménye szerint nincs szükség új szervezet létrehozására az unión belül a pénzmosás elleni harchoz, inkább a szabályozási oldalt kellene átalakítani. A mostani rendszerben ugyanis a tagállamok túlságosan is lazán alkalmazhatják a pénzmosás elleni uniós szabályokat. Először egységes szabályok kellenek. Ha majd lesz ilyen, akkor lehet gondolkodni egy, a szabályok egységes betartásán őrködő felügyelet létrehozásán.

Az új vezérigazgatónak három területen kellene komoly előrelépést elérnie az EBA élén. Az egyik a stressztesztek témeköre, ezeket ugyanis a nemzeti felügyeletek segítségével végzik, s emiatt kritikusai szerint túlságosan is könnyű ezeken megfelelni a bankoknak. A másik a bankokat érintő szabályozás felülvizsgálata a fintech cégek megjelenésének kezelésére. A harmadik pedig a pénzmosási ügyek kérdése.

Az egységes európai felügyelet nagyon nehéz ügy - fogalmazott Campa., aki szerint a nemzeti felügyeletek általában elnézőbbek az alájuk tartozó gyengébb hazai bankokkal szemben.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!