Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
- Másfél évvel ezelőtt azt mondta, hogy az idei lesz várhatóan a legrosszabb év a magyar szállodaipar számára. Bejött a prognózis?

- Az első negyedévünk valóban elég rosszra sikeredett, ezt a számok alapján mindenki látja. Viszont most már végre látok egy kis okot az optimizmusra. A konferenciapiacon úgy tűnik, kezd élénkülni a forgalom, ez egyelőre elsősorban a budapesti ötcsillagos szegmensre igaz, azonban a válság negatív hatásait is itt érezhettük először, ezért várhatóan a javulás megindulása is innen várható. Nagy probléma, hogy egyelőre csak a volumen növekszik, az árak a mélyben vannak, ahonnan a felépülés hosszabb időt vehet igénybe.


- Nem csak a piac korábbi szereplői tehetnek erről, sok új belépő is volt.

- Valóban, tavaly 3000, az idei esztendő első félévében pedig további 900 új szállodai szobát adtak át Budapesten, ez rengeteg. Ráadásul a frissen megnyíló házak bevezető áraikkal és akcióikkal szintén nyomás alatt tartják a piaci árakat.


- Sok, a válság előtt elindult szállodaprojekt nem lett sikeres, hallani becsődölt fejlesztésekről is. A Danubius fő tulajdonosa, a CP Holdings Ltd vezetője és tulajdonosa, Bernard Schreier híres arról, hogy szeret olcsón vásárolni. Nem használja ki a jelenlegi helyzetet?

- Valóban több potenciális célpontot is megvizsgáltak az utóbbi időben, de nemcsak Magyarországon, hanem az egész régióban, például Szerbiában és Németországban is. A sikertelen projektek ellenére azért nincs túl sok eladó szálloda, a bankok megítélésem szerint egyelőre kivárnak az értékesítéssel, nyilván abban bíznak, hogy valamelyest talpra áll a piac. Addig maradhat az a helyzet, hogy Magyarországon az egyik legtöbb házzal rendelkező szállodatulajdonos egy bank.

- A második félév is annyira rossz lesz, mint az első? Nem kell felülvizsgálni a korábbi éves terveket?

- Szerencsére úgy tűnik, a harmadik negyedévünk, amely főszezon lévén a legfontosabb, jól sikerül. Ebben sokat segített az idei Forma-1-es rendezvény és az Úszó Európa-bajnokság is. Több ilyen típusú rendezvényre lenne szükség Magyarországon. Így egyelőre nem látok okot az éves tervek felülvizsgálatára.

- Ehhez azonban változatlanul alacsony beruházási szint mellett kell működjön a csoport. Meddig tartható ez?

- A szükséges beruházásokat azért most is elvégezzük, sőt ahol kell, a versenypozíciónk megőrzése érdekében fejlesztünk is. Valóban, a költségeinken már nem tudunk jelentősen lefaragni, most a cél az, hogy ezen a téren az elmúlt években elért eredményeket megtartsuk.

- A költségek lefaragásán kívül volt más pozitív hozadéka a válságnak?

- Példaértékűen összehozta a szakmai szervezeteket, amelyek aktivizálták magukat. A szakma összezárt, a Magyar Szállodaszövetség, a VIMOSZ és a Fürdőszövetség egyaránt sokat tett az elmúlt években. Az új kormányzatnak is lenne dolga az idegenforgalom fejlesztésében, ebből a szempontból jó kezdeményezés a szakma képviselőivel egy hónapja tető alá hozott konzultáció. A kormányzat szakmákkal kapcsolatos elképzeléseiről az új Széchenyi tervből lehet valamit tudni. Ebből kitűnik, prioritásként kívánják kezelni az egészségturizmust, azonban ez nem lehetséges a magyar egészségügy egészének rendbetétele s a turizmus egészének támogatása, fejlesztése nélkül. Ez utóbbiban pedig a kulcs változatlanul Budapest, hiszen hiába teljesítenek jól a vidéki szállodák, a szállodai szobák alig több mint harmada a fővárosban az országos szobaárbevétel több mint felét hozza. Nagyon hiányzik - hosszú évek óta - Budapestről egy nagy befogadóképességű konferencia-központ. Az ágazatot szorító terheken is jó lenne enyhíteni, a munkaerőt terhelő elvonások és az ágazat által fizetett áfa nemzetközi összehasonlításban példa nélküli magas szinten van.

- Konkrét lépésként egyelőre csak a Magyar Turizmus Zrt. beolvasztásáról hallani.

- Ezt nem tartom jó ötletnek, az idegenforgalom egészen más szakértelmet igényel, mint azok az intézmények, amelyekkel esetleg össze kívánják vonni a Magyar Turizmus Zrt.-t. Az MT Zrt. fontos feladatot lát el, nem lehet eléggé hangsúlyozni az országmarketing jelentőségét. Erre folyamatosan költeni kell, hiszen az ország számára többszörösen megtérülő befektetésről van szó. Látni kell, hogy a piacon többek között olyan országokkal is versenyzünk, mint Románia, Törökország, Ciprus és Bulgária, amelyek elképesztő marketingkampányokkal vannak folyamatosan jelen a piacon. Montenegró turisztikai hirdetéseit például évek óta látni a CNN televízión. Hol vagyunk mi ettől! De rossz lépésnek tartom azt is, hogy nem sikerült megegyeznie a Ferihegyet üzemeltető cégnek a legnagyobb fapados légitársasággal. Ha nincs elég fapados járat Budapestre, az azonnal meglátszik az ide érkező turisták számán is.

- Jelentősen emelkedett a részvényárfolyam az elmúlt két hónapban a Budapesti Értéktőzsdén. Kivezetési spekulációk állnak emögött vagy a fő tulajdonos vásárol tovább?

- Hogy mi áll mögötte, nem tudom. A fő tulajdonos az elmúlt időszakban nem vásárolt részvényeket. A részvények tőzsdei kivezetésének szándéka pedig - akárcsak az elmúlt években - nem merült fel eddig.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!