Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Az idén tegnapig 156 százalékkal emelkedett a Volkswagen-részvények árfolyama, és hétfőn az óriási, 1987 októbere óta nem látott esések közepette ez volt azon négy papír egyike a Dow Jones Stoxx 600 Index kosarában, amelyik emelkedni tudott - tudósít a Bloomberg. Tegnap az index 7,6 százalékos esésével szemben 5,2 százalékkal 292,35 euróra drágultak a papírok, amit ma kora délutánig további 25 százalékos ugrás követett, de megfordult az árfolyam 489 euró közelében is, ami 67 százalékos drágulást takart.

A VW ázsiójának emelkedése mára oda vezetett, hogy a társaság piaci értéken a világ legnagyobb autógyártójává avanzsált, megelőzve a Toyotát is.

Az árfolyam emelkedése ugyanakkor köszönőviszonyban sincs a cég fundamentumaival, hiszen az elemzői várakozások szerint a 2008-as 17 százalékról jövőre 1 százalékra lassulhat a profitnövekedés tempója. Az idei árrobbanás következtében a részvények már a várt nyereség 34,6-szorosán forogtak, ami azt jelenti, hogy az instrumentomok bő háromszor drágábbak, mint a Bloomberg Europe Autos Indexben szereplő másik nyolc autópapír.

A látványos drágulás magyarázata sokkal inkább a spekulánsok ügyleteiben, pontosabban a fájdalmas és példa nélkül álló shortzárási hullámban keresendő.

A hedge-fundok arra játszottak ugyanis, hogy a VW-részvényei esni fognak, mégpedig a fő tulajdonos Porsche további részesedésszerzési terveinek köszönhetően. A szintén német sportautógyártó cég - amely jelenleg a VW 35,1 százalékát tulajdonolja - nemrégiben ugyanis bejelentette, hogy november végére 50 százalék feletti pakett elérését tervezi.

A piaci szereplők a Porsche terveivel összhangban azt várták, hogy a normál, szavazati jogot is megtestesítő VW-részvények, valamint a szavazati jogot nem biztosító elsőbbségi papírok közötti árfolyamkülönbség csökkenni fog azzal, hogy a sportautógyártó részesedésének növekedésével mérséklődik a szavazati jog ázsiója.

E várakozások nyomán a múlt hónapban a Volkswagen közkézen forgó részvényeinek már mintegy 15 százalékát shortolták, azaz vették kölcsön és adták el, hogy majd később alacsonyabb áron visszavásárolják.

A részvényárfolyam-esésre játszó hedge-fundok számításait keresztülhúzta azonban a globális pénzügyi válság eszkalálódása, aminek egyik epizódjaként bedőlt a Lehman Brothers is. Ez a cég ugyanis jelentős VW-részvény-kölcsönadó volt, szeptember 15-ei összeomlásával azonban a neki kölcsönző bankok nyilván visszakérték a papírokat. Emellett, hogy egyensúlyban tartsák ügyfeleik számláit, vélhetően arra kényszerültek, hogy a nyílt piacon vásároljanak VW-részvényeket. Ez vezethetett a szeptember 18-ai 27 százalékos árfolyamugráshoz, a németországi szabályok szerint akkor járt volna le visszahívási kérés. A részvényt kölcsönzők vásárlásai által generált áremelkedés viszont a shortosokat kényszeríthette pozíciózárásra, azaz további vételekekre.



Sok befektető azért shortolta a normál részvényeket, mert túlértékeltnek tartotta őket - vélekedett Sven Diermeier, a frankfurti Independent Research elemzője, aki szerint tisztán spekulációs okai vannak az áremelkedésnek.
Azt, hogy mára mennyire elszakadt az árfolyam a társaság valós teljesítményétől az is jelzi, hogy a Bloomberg által felmért 40 elemző közül 32 eladásra, 6 tartásra javasolja a részvényt, és csak ketten ajánlanak vételt.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!