Tegnap idei csúcsán, 2055 ponton zárt az S&P 500-as index, ez alig 3,5 százalékkal alacsonyabb tavaly tavasszal beállított csúcsánál. A vezető részvényindex a február eleji mélypont óta több, mint 13 százalékot emelkedett, a kimagasló teljesítmény ellenére a vezető pénzügyi portálokon szinte mindennap arról értekeznek a vezető befektetési bankok stratégái, hogy nem várható kiemelkedő teljesítmény idén a részvényektől, a pesszimistábbak pedig további, hatalmas esésekkel riogatják a befektetőket.

Összegyűjtöttük a klasszikus, a technikai elemzés által hosszú évtizedek óta használt elméleteket, hogy bemutassuk, miért ennyire bizalmatlanok a szakértők a részvénypiac várható teljesítményével kapcsolatban, s miért gondolják úgy, medvepiac van.

Az első, a közel 100 éves múltra visszatekintő Dow-elmélet. E szerint a részvénypiacon az árfolyamok trendekben mozognak, a különböző, hosszabb távú trendeket azonban ellenirányú mozgások, kisebb trendek szakíthatják meg. A piaci mozgásokat intenzitásuk és időtartamuk alapján három felé bontja az elmélet. Léteznek elsődleges trendek, amelyek több mint egy évig tartanak, és több évig uralhatják a piac folyamatokat. Vannak a másodlagos trendek, melyek hosszabbak három hétnél és több hónapig is kitarthatnak, illetve vannak a minor trendek, amelyek nem hosszabbak három hétnél.

Az elsődleges trend irányát az elmélet szerint a két vezető index, a Dow Industrial és a Dow Transportation (eredetileg más névre hallgatott, mivel csak vasúti részvényeket foglalt magában) egymást megerősítő mozgása jelzi. Az emelkedő trendet emelkedő csúcsok és mélypontok, a csökkenőt csökkenő csúcsok és mélypontok sorozata jellemzi.

A Dow elmélet alapján tavaly nyár végén, ősszel a Dow Jones Transportation és a Dow Jones Industrial index is új mélypontra süllyedt (az elmélet szerint csak a záróárak számítanak), s ezzel elvileg az elsődleges trend csökkenővé válásáról adtak erős jelzést.

A mostani emelkedés során azonban a Dow Transportation Index nagyon úgy tűnik, hogy trendfordulós jelzést adott, miután áttörte felfelé korábbi lokális csúcsát. A Dow Jones Industrial azonban még nem tette meg ezt, s ráadásul ez utóbbi index esetében nem is egyértelmű, hogy melyik csúcsot kell igazán szemlélni, melyikről indult új, mélyebb mélypontra az index mozgása.

Dow Jones Transportation
Kép: stooq.com


Az ilyen helyzetet "non confirmation"-nek nevezi az elmélet, amely nem jelent pozitív trendfordulót, pusztán annak közelgő lehetőségére hívja fel a figyelmet.

A ciklikus trendfordulókra jellemző másik jelzés az, hogy az indexek hosszabb távú oszcillátorai szélsőségesen kilendülnek. Egy medvepiac kezdetén az első nagy esésben úgynevezett "mega-túladottság", a bikapiacba fordulásnál pedig "mega-túlvettség" alakul ki, amely jelzi a befektetői hangulatban végbemenő szélsőséges változásokat.

Ilyen "mega-túladott" állapotot eredményezett a tavaly augusztusi esés az S&P 500-as indexben, ezután feltételeztük tavaly novemberben, hogy az akkori emelkedés csak medvepiaci rally, és az index várhatóan ismét megnézi az ősz elején látott mélypontokat.

Az emelkedő trend sajátja, hogy az oszcillátorok "északra", a csökkenő trendé pedig az, hogy "délre" költöznek. Az elmúlt évtizedekben az volt a jellemző, hogy medvepiaci rallyk esetén az S&P 500-as index 30 napos RSI mutatója nem tudott a 60-as érték fölé, bikapiaci korrekciókban pedig a 36-38-as érték alá süllyedni.

S&P 500-as index 30 napos RSI-je
Kép: www.markers.hu


Az S&P 500-as indexnél ez az érték jelenleg 58,4-es, tehát ha jelenleg medvepiaci rally élünk át, akkor a mutató ennél már nem fog sokkal tovább emelkedni. Korábban az indexben kirajzolódott duplaalj alakzatból számolt célárat 2050 és 2080 pont közé tettük, így ez sem indokol már igazán nagy tovább emelkedést. Ha ennek ellenére folytatódna az index menetelése, az jó eséllyel azt jelentetné, hogy véget ért a közel egy éve tartó medvepiac, amely az S&P 500-as index esetében nem hozott 20 százalékos esést, így inkább csak korrekciónak volt tekinthető. Azonban most ennek kisebb valószínűsége, a jelzések egyelőre arra utalnak, hogy a február eleje óta tartó emelkedés ebben a magasságban kifulladhat.