A gyapot szerződések árfolyamán több bikapiacra utaló tényező is megjelent: az USA Mezőgazdasági Minisztériuma (United States Department of Agriculture - USDA) pénteken kiadott legfrissebb mezőgazdasági kínálati és keresleti becslései (WASDE) szerint a nagyobb export - a tavalyi visszaesett termés mellett - továbbra is csökkenti a teljes kínálatot az Egyesült Államokban, a világ egyik legnagyobb pamutfogyasztójánál. Az USDA kimutatta, hogy a készletek jelenleg 3,9 millió bálát tesznek ki, ami azt jelenti, hogy 22 százalékkal meghaladja a kereslet a kínálatot. 

Az Egyesült Államokban ennek több oka is van: egyrészt a főbb gyapottermelő területeket, például Nyugat-Texast szárazság sújtja, ami előrevetíti, hogy 2021-ben még inkább visszaesik a termelés. A másik ok pedig az, hogy az előző szezont hátrányosan érintették a koronavírus-járvány miatti lezárások. Nehezebben jutottak el a munkások az ültetvényekre, lassult a feldolgozás és a szállítás is, amit nem egyensúlyozott ki, hogy a ruhavásárlás globálisan is visszaesett a karanténéletmód miatt.

Viszont ezt az áremelkedést már a piac elkezdte ledolgozni, miután a járványhelyzet folyamatosan javul a főbb piacokon - legalábbis ha a fogyasztási kedv oldaláról nézzük -, márciusra el is kezdett lejjebb menni az árszint hároméves februári rekord magas kurzusról. Csakhogy akkor politikai okokból felborult a kínálati piac.

Újra felpattant az ár a kínai vita miatt.
Újra felpattant az ár a kínai vita miatt.
Kép: Business Insider

Minden az emberi jogok miatt

A rabszolgatartás miatt az Egyesült Államokban a gyapot betakarítása mindig is kényes kérdés volt, a felerősödő polgárjogi vita miatt pedig sok gyártó próbál minél inkább elfordulni az emberi munkával betakarított gyapottól. Közben Kína és a Nyugat közötti legújabb vita is kezd eldurvulni, aminek a pamutgyártás lett az egyik fő felülete.

Március végén az olyan márkák, mint a Nike vagy az Adidas állást foglaltak a Kína nyugati részén, Hszincsiang tartományban termelt pamutból készült ruházati cikkek beszerzésével kapcsolatban. Emberi jogi csoportok azt állítják, hogy a gyapotot az ország ujgur muszlim lakossága kényszermunkával szedi. Azzal vádolják Kínát, hogy akár 1 millió ujgurt is internálótáborokba zárt, ami miatt kínai tisztviselőkkel szemben nyugati szankciókat vezettek be, ráadásul ez korlátozza a hszincsiangi gyapot importját. Peking azonban kitart amellett, hogy a táborok a szélsőségek elleni küzdelemhez szükséges szakképző központok.

A világ második legnagyobb ruházati kiskereskedője, az H&M az elsők között volt, aki lemondott a rabszolgamunkával szedett gyapotról. Viszont ezzel elérte - a Nike-val és az Adidasszal egyetemben -, hogy a Kínai Kommunista Párt bojkottot hirdessen ellenük. 

"A visszahatást a nacionalista érzelmek vezérlik, amelyeket a kínai állami média felerősít, és arra használják, hogy megtorolják a Hszincsiangban zajló népirtással kapcsolatos növekvő nemzetközi kritikákat" - mondta Johnson Yeung, a Clean Clothes Campaign East Asia sürgős felhívásának koordinátora a DW-nek nyilatkozva. Megjegyezte, hogy a közösségi médiát a kínai kormány erősen ellenőrzi és cenzúrázza, vagyis hiába tűnik spontán lakossági bojkottnak a márkák támadása, valójában azt központilag vezérlik. 

A szentek keze se mindig tiszta

Ugyanazok a márkák, amelyek az elmúlt években sikeresen építették imázsukat a nyugati fogyasztóknál, hogy társadalmi kérdésekben, például az egyenlőség és az emberi jogok ügyében állást foglaltak, most tehát magukra húztak egy erős bojkottot a jelentős kínai piacon, mivel a helyi vásárlók - még inkább a helyi párt - az ország hírnevét mocskoló lépésnek tekintik az ujgur helyzetre adott válaszukat. A helyzet pedig nem is most fáj igazán majd a nyugati ruhamárkáknak: a Morgan Stanley szerint a kínai belföldi fogyasztás 2030-ra várhatóan megduplázódik, és eléri a 1270 milliárd dollárt (382 500 milliárd forintot), ami nagyjából megegyezik az amerikai fogyasztók mai költésével. A nyugati márkáknak tehát egy vékony határvonalon kell járniuk, hogy mindkét oldalt megnyugtassák ebben a vitában. Ez pedig egyes kiskereskedők részéről meglehetősen ellentmondásos üzeneteket eredményezett.

A Hugo Boss német divatmárka a vállalati honlapján kitart amellett, hogy nem vásárol közvetlenül Hszincsiangból. A Weibo közösségi médiaplatformon azonban a cég azt közölte a kínai fogyasztókkal, hogy "a hszincsiangi gyapot az egyik legjobb a világon, ezért továbbra is vásárolunk innen gyapotot". Az üzenetet később törölték, mert Nyugatról támadásokat kaptak. 

A H&M eközben azzal szembesülve, hogy a kínai e-kereskedelmi platformokról eltávolítják a termékeit, kénytelen volt letekerni az ujgur muszlimokkal szembeni pekingi bánásmóddal kapcsolatos kritikáját. Egy nemrégiben kiadott nyilatkozatban a svéd cég kijelentette, hogy Kína "nagyon fontos piac", és megfogadta, hogy "visszaszerzi a vásárlók, kollégák és üzleti partnerek bizalmát" az országban.

A baj már megtörtént

Viszont a gyártók egy része ki is tart a döntése mellett, hogy nem vásárol Hszincsiangból, ami azt jelenti, hogy egy kisebb kínálati piacra szorultak. Az eladói oldalon pedig vissza is élnek azzal, hogy az olcsóbb kínai gyapotot az amerikai és európai márkák nem igazán vásárolhatják fel, így a többi termelő - például az amerikaiak - kihasználva ezt árat emeltek.

A végső vesztesek így majd a fogyasztók lesznek, akik vagy többet fizetnek a ruhákért, vagy kénytelenek az egyre kevésbé népszerű műanyag viseleteket vásárolni.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!