A Lufthansa hétfőn lefújta tervezett 500 millió eurós kötvénykibocsátását, mivel az általuk elképzelt árszinten nem tudták volna értékesíteni a kívánt mennyiséget. A társaság szóvivője szerint egy későbbi időpontban újra próbálkoznak.

Pedig - dacára a Deutsche Bank problémái miatt jelenleg meglehetősen ideges európai tőkepiacoknak - összességében elég kedvező környezetben próbálkozhatott a német légitársaság. Az Európai Központi Bank (ECB) márciusban terjesztette ki kvantitatív lazítási programját, s így már nem csak államkötvényeket, de befektetési kategóriába sorolt vállalati kötvényeket is vesz az európai jegybank, elég nagy mennyiségben. Az ECB vásárlásai a megcélzott kötvényeknél jelentősen lenyomta a hozamokat, s ez több nagy európai céget is arra késztetett, hogy a rendkívüli helyzetben hatalmas kötvénykibocsátásokat hajtson végre.

A Wall Street Journal a Dealogic adatait idézve azt írta, hogy augusztusban az euróban denominált, befektetési kategóriájú vállalati kötvénykibocsátások értéke rekordszintre emelkedett.

Június eleje óta a lap szerint az ECB már 27,9 milliárd euró értékben vásárolt ilyen vállalati kötvényeket, közöttük a Lufhtansa korábban kibocsátott kötvényeit is.  Ennek hatására az év eleji 1,45 százalékról 0,61 százalékra csökkent az euróban denominált, AAA besorolású európai vállalati kötvények hozama. A hatalmas kereslet azt eredményezte, hogy jó néhány nagy európai cég, közöttük a francia Sanofi SA, vagy a német Henkel AG képesek voltak a hónap elején negatív hozamok mellett kötvényeket eladni. Igaz, ez utóbbi megállapítás elsőre jól, hangzik, azonban a képhez hozzátartozik, hogy a negatív hozamú papírokat egy csomag részeként vették meg a befektetők, amelyek között voltak magasabb hozamú kötvények is.

A Lufthansát a lap szerint elbizakodottá tehették a kedvező fejlemények. A most meghiúsult kötvénykibocsátás során ugyanis 1 százalék alatti hozammal akarták eladni hétéves kötvényüket, ami jóval alacsonyabb a hasonló besorolású társaságok átlagos 1,23 százalékos hozamánál, 5 és fél éves futamidőre.

Olivier Monnoyer, a BNP Paribas Investment Partners egyik portfólió menedzsere a lapnak nyilatkozva úgy vélte, a Lufthansa tévesen mérte fel a helyzetét. Hiába volt az elmúlt időszakban több hasonló cég kötvényeladása sikeres, a német légitársaság néhány hónapja meglehetősen rossz hírekkel borzolja a befektetők idegeit.

Júliusban, a több európai országban történt terrortámadásokat követően a cég profitfigyelmeztetést tett közzé.  E szerint a támadások miatt hosszabb járataik iránti kereslet csökkenhet, s üzemi eredményük elmaradhat a tavalyitól. Ráadásul eközben a Standard & Poor's a cég hitelbesorolásának kilátását negatívra rontotta ez eddigi stabilról. Mivel a Lufthansa jelenleg egy szintre van a bóvli kategóriától, ezért kézzelfoghatóvá vált a veszélye annak, hogy egy következő felülvizsgálat során kötvényei kiesnek a befektetésre ajánlott kategóriából. A sok más negatív következmény mellett a bóvliba való csúszás azt is jelentené a Lufthansa kötvényei számára, hogy kiesnének az ECB kötvényvásárlási programjából. Ez a befektetők szemében jelentősen növelte a meghirdetett kötvények kockázatát.

Ugyanakkor a megkérdezett elemzők szerint a meghiúsult kibocsátás nem az ECB vásárlásainak piactorzító hatásaira hívja fel a figyelmet. Inkább a Lufthansa számára jelent figyelmeztetést, hogy tegyen többet kedvező hitelbesorolásának megőrzéséért.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!