Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Egymással karöltve zárt tegnap újabb kétéves csúcson a Dow Jones Industrial Average és a Dow Jones Transportation Index, ez az egyik legrégebbi Wall Street-i technikai elmélet szerint megerősíti, az elsődleges trend a tőzsdén a bikáké.


Az elmélet Charles H. Dow-tól, a Dow Jones Financial News Services alapítójától ered, igaz, ő eredetileg csak amolyan szakmai tanácsokként írta le megfigyeléseit a Wall Street Journal hasábjain, s nem is a részvénypiac, hanem az általános üzleti kondíciók felismerésére használta azokat. Elméletté igazából William P. Hamilton rakta össze, aki a Wall Street Journal szerkesztőjeként dolgozott hosszú éveken keresztül.


Az elmélet szerint a részvénypiacon három trend érvényesül egyszerre, az elsődleges, a másodlagos és a mini trend. Az elmélet szerint - amely csak a két index záró értékeit veszi figyelembe - az ellenirányú mozgásokat vagy stagnálást hozó másodlagos mozgások ellenére az elsődleges trend mindaddig érvényben van, ameddig az ellenkezőjéről bizonyíték nem érkezik. Egy bikapiac átfordulását medvepiacba az jelenti, ha mind a Dow Industrial, mind a Dow Transportation új mélypontot üt egy másodlagos piaci mozgásban. Ugyanakkor ha mindkettő új csúcsot állít be, akkor az bizonyíték arra, hogy az elsődleges emelkedő trend érvényben van.


A Dow-elméletet az évek folyamán számos kritika érte. Egyrészt az, hogy későn jelez. Valóban, mikor medvepiacból bikába fordul a tőzsde, már az emelkedés egyharmad-fele elmúlik, mire az elmélet trendfordulót jelez. Másrészt néha az új csúcs és az új mélypont meghatározása is viták tárgya szokott lenni. Idén májusban például, amikor az előző csúcs utáni korrekciós fázis megkezdődött, sok Dow elméletre szakosodott hírlevélíró úgy vélte, az egymás után beállított lokális mélypontok az indexekben trendfordulót jelentenek. Nem lett igazuk, a konzervatívabbaknak viszont igen, a korrekciós fázis július elejéig tartott, amikor is ugyan a Dow Jones Industrial januári mélypontja alatt zárt, azonban a Dow Jones Transportation index nem, s ezzel nem erősítette meg a trendfordulót.


Hiába tehát az aggódó hangok, a piac azt jelzi, az amerikai gazdaság teljesítőképessége folyamatosan javul, mivel az elmélet szerint a két index mindent megmutat.





Persze vannak zavaró tényezők is, amely szerint a forgalom a trend irányában nagyobb, s ez még mindig hiányzik.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!