Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Ezek minden eddiginél erősebb eszközöket összpontosítanának az igazgatóság kezében, hogy védekezzen az ellenséges, lopakodó felvásárlás ellen és még a részvények mögött álló valódi tulajdonosok felfedésére is kényszeríthetné a részvényeseket.

A korábbi osztalékpolitika hosszútávú megtartását, de a rendkívüli körülményekre tekintettel az osztalékfizetés idei elhagyását javasolja a Mol igazgatósága az április 23-i közgyűlésre.

Ugyanakkor eddig nem látott mértékben kiterjesztenék az alapszabály ellenséges felvásárlás ellen védő rendelkezéseit és az Európai Úniós elveknek való megfelelés mellett a B részvény - az állam kezében levő részvény - jogait is növelnék. Ha ezeket a rendelkezéseket a közgyűlés elfogadja, amire a korábbi szavazások ismeretében minden esély megvan, a Szurgutnyeftegaz-nak nagyon kevés esélye lesz arra, hogy az igazgatósággal való megegyezés nélkül sikeres felvásárlóként léphessen fel a Molban. A rendelkezések ugyanis egyfelől nagyon megszilárdítanák az igazgatóság pozícióját (háromnegyedes többség kellene a visszahíváshoz és csak háromhavonta egyesével lehetne őket leváltani) a tíz százalékos szavazati korlát fenntartása mellett, másfelől a B részvény jogain keresztül még az államnak is vétójogot adnának olyan kérdésekben amelyek egy felvásárló számára kikerülhetetlenek.

A B részvény - amelyet egyben az Úniós elveknek megfelelővé is tennének azzal, hogy annak már nem kizárólag az állam lehet a tulajdonosa - hozzájárulása is kellene ugyanis a vezető testületekben és a könyvvizsgálóban történő változáshoz, az eredményfelosztáshoz és az alapszabály ilyen szempontból érzékeny pontjainak megváltoztatásához, legalábbis abban az esetben ha az igazgatóság nem támogatja egy erre vonatkozó részvényesi indítványt.

Az talán már csak hab a tortán, hogy a részvényeseknek ezentúl nem csak arról kellene nyilatkozniuk, hogy milyen esetleges felvásárlási szándékkal rendelkező részvényesi csoport tagjai, de arról is, hogy a részvényesi jogot gyakorló személy mögött ki a végső, a tényleges hasznot húzó tulajdonos. Ez a kötelezettség - melynek nem teljesítése esetén az igazgatóságnak joga lenne az adott részvényes részvényesi jogainak gyakorlását felfüggeszeteni - vélhetően igen kényelmetlen helyzetbe hozhatja a Szurgutnyeftegaz nagytulajdonosait, akik eddig saját részvényestársaik előtt sem fedték fel magukat.

Ezek mellett az igazgatóság sajátrészvényvásárlásra vonatkozó felhatalmazásának meghosszabbítását és a korábbi 15 százalék helyett 2014-ig 30 milliárd forintos alaptőkeemelésre kér saját döntési lehetőséget a közgyűléstől. Meghosszabbítanák a lejáró igazgatósági tagok - Csányi Sándor az OTP elnök-vezérigazgatója és Dobák Miklós - megbízatását is.

Úgy tűnik, hogy bár eddig sem volt egyszerű - az OMV-nak nem is sikerült - a Molt felvásárolni, ha az igazgatóság kedden megjelent javaslatait elfogadják akkor azonban ez a korábbinál is sokkal nehezebb lesz.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!