A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Az európai autóeladások immár szokásosnak nevezhető zuhanása mellett továbbra is csak az amerikai és az ázsiai export tartja a lelket a részvényesekben. A tömeggyártók részvényeivel kapcsolatban nem lenne meglepő, ha rendszeresen kapnának meghívót a kivégzőosztag elé, azonban néhány megkérdőjelezhető protekcionista intézkedés vagy teljesen újjáírt stratégia egyelőre megakadályozza az elkerülhetetlent. Az egyetlen pozitív hír a kontinens eladási adatait elnézve a visszaesés ütemének lassulása, egyes optimista hozzáértők már pozitív előjelű számokat is elképzelhetőnek tartanak az év vége felé. Az alapképlet nem változott, e szerint a német luxusgyártók az exportnak köszönhetően mennek előre és egyre jobb eladási adatokat produkálnak, míg a tömeggyártók tovább szenvednek. Az árfolyamokat tekintve szembeötlő, hogy a német részvények már tavaly elindultak felfelé, míg a többiek csak az idei indexcsúcsoknak köszönhetően drágultak  − a fundamentumokat elnézve javarészt érdemtelenül. Igazán jó belépési pontot csak elvétve találhatunk.

A BMW várakozáson felüli számokat publikált az első negyedévről, és a legutóbbi eladási adatok is biztató jövőképet sejtetnek. Elsősorban a tengerentúlon okozott pozitív meglepetést a júniusi statisztika, miszerint az amerikai eladások tekintetében megelőzte a Daimlert, köszönhetően a fiatal termékpalettának és a 3-as széria sikerének. A kínai piac hozta a tőle elvártat, immáron a teljes termelés 19,26 százalékát itt értékesíti a gyártó. A kisebb márkák is derekasan helytálltak, ennek köszönhetően az érvényesíthető árrés magas szintje tartósan fennmaradhat. A cég folyamatosan növeli a kutatás-fejlesztési és marketingköltségeit, ez azonban nem veszélyezteti a profitabilitást. A részvény a 67,7 eurós árfolyamán a könyvérték 140 százalékán áll, ami jelentősen meghaladja a szektorátlagot, ugyanakkor a 8,7-es P/E és a 8,5-ös EV/EBITDA érték nem tér el érdemben a szektor átlagától. Az árfolyam eddig már több ízben is sikertelenül ostromolta a 75 eurós szintet, azonban az elemzők rendületlenül kitartanak a 80 euró körüli célár mellett.

A Daimler minden idők legerősebb féléves eladási számait produkálta idén, 694 433 autót értékesített. Az amerikai piacon 11 hónapja tart a növekedés (igaz, csökkenő ütemben), egyedül a Smart-eladások okoznak csalódást. Az utóbbi hónapokban a jobbnál jobb számok már az elemzői várakozások átalakítását igényelték, ezek publikálása nyomán a részvény árfolyama megtáltosodott, és a szektortársaktól eltérően az éves csúcs közelében maradt, jelenleg 49 euró felett van. Ezen a szinten már 10 feletti P/E-ről és 11 feletti EV/EBITDA-ról beszélhetünk, ami a mezőnyben kiugróan magas értéknek számít, így kevesen gondolkodnak további jelentős árfolyam-emelkedésben. A német prémium gyártók számára komoly segítséget jelentene a károsanyag-kibocsátásról szóló rigorózus előírások enyhítése, a választások közeledtével a német belpolitika is aktívabban foglalkozik a kérdéssel. A részvény a jelenlegi hozamszintek mellett kifejezetten vonzó, 4,48 százalékos osztalékhozammal bír. Hosszabb távon jelentős pozitív hatása lehet az EU és az USA között körvonalazódó szabadkereskedelmi megállapodásnak és az így megszűnő importvámoknak.

Kép: Napi grafikonok

Ez utóbbi fejleménynek nem a Volkswagen lenne a legnagyobb nyertese, azonban a cég jelenével és jövőjével kapcsolatban továbbra sincs ok az aggodalomra, Szinte mindegyik márkája remekül szerepelt az első félév során, egyes típusok átmeneti gyengélkedését a többi, elsősorban prémium termékek kellően ellensúlyozzák. Az év első felében különösen a Porsche szerepelt jól, de az Audi is szépen teljesített, meglepetésre a többi márka tengerentúli számai kifejezetten gyengének mondhatók. A 154 eurós ár alacsonyabb, mint a könyv szerinti érték és 7,3-as P/E-nek felel meg, 7,1-es EV/EBITDA mellett, így nem meglepő az egyöntetű vételi ajánlás az elemzők részéről 20 százalékos felértékelődési potenciállal.

A tömeggyártók közül a FIAT csupán a Chryslernek köszönheti, hogy fel tud mutatni valamit, hazai piacán szinte halott, az olasz eladások 22 hónapja csökkennek, igaz, most már kisebb ütemben. A részvénytől a piaci szereplők esést várnak, hasonlóan a menthetetlennek tűnő és állami segítségben reménykedő Peugeot papírjaihoz, míg a Renault a Nissannak lehet hálás a javuló tendenciáért és az esetleges túlélésért. A partneri kapcsolatnak köszönhetően a szinergia hatása elérte a 2,69 milliárd eurót, így az összeomló európai értékesítési adatok mellett is van remény némi árfolyam-emelkedésre.

 

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!