Ki nem találná, kik szakítanak igazán nagyot a brexiten

A brexit kiváló lehetőségeket teremt az aktivista befektetőknek, mivel lefelé nyomja a vállalatok értékelését, ugyanakkor a brit cégek menedzsmentjének hozzáállása változatlanul a legjobbak között van - véli a legnagyobb európai aktivista befektető, aki épp most adta el a Volvo Group 8 százalékát kínaiaknak.
Lovas-Romváry András, 2017. december 28. csütörtök, 15:04

A brexit lenyomta a brit vállalatok értékeltségét, s ezzel attraktívabbá tette azokat a befektetők számára- mondta a Financial Times-nak Christer Gardell, a Cevian Capital nevű aktivista befektetői csoport társalapítója. A csoport éppen fürdik a pénzben, miután értékesítette a Volvo Group 8 százalékát 3,25 milliárd dollárért a kínai Zhejiang Geely csoportnak.

Gardell elmondása szerint a tranzakcióval most megkeresett 2 milliárd dollárnyi profitot újra befektetik: vagy a már meglévő részesedéseiket növelik - van ilyenjük a Thyssenkruppban, az ABB-csoportban és a brit RSA biztosítóban is - vagy újakat vásárolnak.

Nagyon szeretjük az Egyesült Királyságot. Szeretjük az erős vállalatirányítási elveket és a vállalatok vezetőségének racionális hozzáállását. Számunkra a brexit inkább pozitív, mint negatív, úgy véljük, a befektetők eltúlozzák az ebből adódó veszélyeket

- mondta Gardell.

A Cevian részéről a Volvo Groupban meglévő részesedés egy tipikus aktivista befektetői lépésnek volt tekinthető. A 15 évvel ezelőtt alapított Cevian stratégiája annyiban eltér az amerikai aktivista befektetőktől megszokottól, hogy az európai cég jellemzően hosszabb időn keresztül megtartja az adott cégben 5-20 százalékos részesedését, jellemzően 5-7 évig ülnek egy-egy részvénycsomagon. A volvós részvénycsomagjuk nagy részét 11 évvel ezelőtt vásárolták, mégis az azon megkeresett összeg legnagyobb részét az elmúlt 18 hónapban keresték az új vezérigazgató kinevezése után bekövetkezett pozitív fordulatnak köszönhetően.

Gardell szerint a részesedés eladása jó jelzés arra vonatkozóan, hogy jó a stratégiájuk, s igenis lehet értéke egy nagyobb, de még kisebbségi részvénycsomagnak is. A Volvo-részvények árfolyama 2016 eleje óta több, mint duplázódott.

A Cevian eredetileg a skandináv országokban kezdte meg működését, de tevékenységét gyorsan kiterjesztette Németországra, Svájcra, az Egyesült Királyságra és Franciaországra. Ugyanakkor eddig végig elkerülte Dél-Európát, mondván, a felelős vállalatirányítási elvek ott nem érvényesülnek eléggé.

A tőlük most a Volvo Group részvénycsomagot megvásárló Geely már 1999 óta tulajdonosa a Volvo Cars-nak. A spekulációk, amelyek szerint a kínaiak most majd újra egyesítik a Volvo-csoportot, meglehetősen ironikusnak tűnnek az FT szerint a Cevian számára. Ők ugyanis befektetési politikájuk során arra játszanak, hogy a hatalmas ipari konglomerátumok lassan feldarabolódnak és eltűnnek.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK