Komolyan lesújthat Magyarországra Trump háborúja

A kelet- és közép-európai országok eddigi erőssége, az autóipar könnyen gyenge pont lehet, ha tovább eszkalálódik az Egyesült Államok és Európa közötti kereskedelmi vita. Magyarországot érinthetik leginkább a negatív fejlemények, de a következő két év még az EU-s forrásoknak köszönhetően több mint rendben van a Bank of America Merrill Lynch elemzői szerunt.
Lovas-Romváry András, 2018. június 8. péntek, 15:17
Fotó: AFP

Az amerikaiak által kirobbantott kereskedelmi háború könnyen oda vezethet, hogy a kelet- és közép-európai gazdaságok eddigi erősségének számító autóipar gyenge ponttá válik. Ugyanakkor a régió gazdaságai jobban függenek az eurózóna teljesítményétől, 2018-ban és 2019-ben ráadásul az uniós támogatások még komoly hátszelet adnak a növekedésnek.

A következő évtizedben azonban már komoly kihívásokkal kell szembesülni az uniós források csökkenése és a kereskedelmi háború esetleges erősödése miatt - foglalják össze elemzésük legfontosabb következtetéseit a Bank of America Merrill Lynch szakértői. Úgy vélik, az amerikai kereskedelmi háború a régióban Magyarországot érintheti a legérzékenyebben.

Az elemzés megjegyzi, hogy a régió országai elsősorban autóiparukon keresztül érintettek a Trump-féle kereskedelmi háborúban, azonban ennek mértéke országonként eltérő. Magyarország és Csehország gazdasága érzékenyebb ebből a szempontból, mint Lengyelországé és Romániáé.

Még jó, hogy vannak uniós támogatások

Az ebben rejlő kockázatokat egyelőre a befektetési bank szakértői szerint idén és jövőre még bőségesen ellensúlyozzák az uniós támogatások. Emiatt és az első negyedéves, pozitív meglepetést okozó GDP adat miatt felfelé módosították a magyar és a lengyel gazdaság idei bővülésére adott becslésüket 0,4, illetve 0,5 bázisponttal, 4,2 és 4 százalékra.

A régió számára továbbra is elsősorban az eurózóna gazdasági fejleményei lesznek a legfontosabbak, ebből a szempontból nem lesz mindegy számukra, hogy az amerikai vámokkal kapcsolatos viták hogy alakulnak, ezek ugyanis jelentősen befolyásolhatják majd a beruházási hajlandóságot. A bizonytalanabbá váló nemzetközi háttérre szerintük a régió jegybankjai eltérően reagálnak. Előrejelzésük szerint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nem változtat a "galamb" hozzáálláson, s ezért nem is várható 2019 előtt magyar kamatemelés.

Nagyon számít az autóipar

Az autóipar részesedése a négy ország exportjából 10 és 20 százalék között ingadozik. Az autóipari export nagyságát az ország GDP-jével összehasonlítva egyértelműen Csehországé a vezető szerep 18 százalékkal, Magyarország a második helyen áll 12 százalékos aránnyal. A gazdaságban megtermelt hozzáadott értékből a cseheknél 8, Romániában és Magyarországon 6 százalék származik ebből az iparágból - folytatja az elemzés. Az export összetételét tekintve a cseh és a magyar autóipar termékstruktúrája koncentráltabb (nagyobb súlya van a járműgyártásnak és a gépiparnak), s ezért e két ország gazdasága érzékenyebb is az eurózóna beruházási hajlandóságának.

A globális ellátási láncok miatt nehezen meghatározható a régió kitettségének mértéke egy-egy konkrét célország felé. A direkt export 75-80 százaléka megy a régióból az Európai Unióba, míg az Egyesült Államokba mindössze 2-3 százalék. Az autóipar direkt exportja az Egyesült Államok felé mindössze 0,5-1 százalék.

A BofA Merrill elemzőinek véleménye szerint a régió országaiban megtermelt hozzáadott érték alapvetően négy csatornán keresztül jut el az Egyesült Államokba. Egyrészt a késztermékek direkt exportján keresztül, másrészt a félkész termékek és alapanyagok formájában, amelyekből Amerikában lesz késztermék. Harmadrészt és negyedrészt pedig a világ többi része felé irányuló félkésztermék- és alapanyagimporton keresztül, amelyből a készülő félkésztermékeket és késztermékeket importálja végül az Egyesült Államok.

Ennek vizsgálatával a bank elemzői arra a következtetésre jutottak, hogy a magyar GDP kitettsége az amerikai importnak magasabb, mint amennyit a kétoldalú kereskedelmi kapcsolatok mutatnak, eléri annak a 7 százalékát, míg a régiós átlag csak 5 százalékos.

Minket érinthet a legjobban a kereskedelmi háború

Ráadásul az Egyesült Államokbeli és uniós vámtételek kiegyenlítéséről szóló vita különösen érzékeny terültet érint Magyarország tekintetében. Az autóipari késztermékek és futóművek esetében ugyanis az EU jelenleg átlagosan 10 százalékkos teherrel sújtja az amerikai termékeket, míg fordítva ennek mértéke csak 2,5 százalékos.

Ez messze a legnagyobb különbség az érintett termékcsoportokon belül, így a két fél közötti tárgyalások vélhetően leginkább ennek kiegyenlítéséről szólhatnak majd. Mivel ezen termékcsoportok nagy arányt képviselnek a végső magyar exporton belül, ezért ha itt tarifaemelésre kerül sor, az Magyarország számára lesz majd a legfájdalmasabb - írja az elemzés.

A kép forrása: AFP Photo/Mandel Ngan.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK