Várhatóan szeptember 19-én kerül sor a kínai internetes kereskedőcég részvényeinek kibocsátására az Egyesült Államokban. A várakozások szerint a kibocsátás értéke meghaladja majd a 21 milliárd dollárt, s ezzel letaszítja a trónról az eddigi legnagyobb tech szektorban végrehajtott részvénykibocsátással büszkélkedő Facebookot - írja összefoglaló elemzésében a Reuters.

Amerikában nagyon élénk idén az első nyilvános részvénykibocsátások (IPO) piaca, ugyanakkor az ezen vásárló befektetők élményei legalábbis vegyesek lehetnek. Az elemzők szerint a piacra lépő cégek egy jelentős része meglehetősen zavaros háttérrel rendelkezik, különösen igaz ez a biotechnológiai cégekre.

Az Alibaba meglehetősen zsúfolt piacra érkezik, ahol ráadásul nem feltétlenül a legjobban teljesítő cégek versenyeznek a befektetők pénzéért. Jay Ritter, a University of Florida professzora szerint idén az első ízben részvénykibocsátást végrehajtó cégek között a veszteséget termelő vállalatok száma 14 éves csúcsra ugrott, utoljára a tech lufi csúcsán 2000-ben hajtott végre ennyi negatív eredményszámokat produkáló cég IPO-t. Ez elbizonytalaníthatja a befektetőket, még akkor is, ha még jónak tűnő cégek is - mint a GoDaddy, a Virgin America - kibocsátás előtt állnak.

A kibocsátásokon való vásárlás kockázata nő, eközben a velük elérhető profit csökken. Az idén tőzsdére lépő részvények mintegy harmada jelenleg a kibocsátása árfolyama alatt cserél gazdát az amerikai tőzsdéken, s az első három hónapban az átlagos áremelkedése a tőzsdei újonc részvényeknek mindössze 19 százalékos volt.

Persze, ez első ránézésre jónak tűnő hozam, azonban 2013-ban ez a szám még 36 százalék volt, 2012-ben pedig 23 százalék - emeli ki a Reuters. A bevezetés első napján az áremelkedés a harmadik negyedévben átlagosan 9,2 százalékos volt, ami szintén jó eredmény, de messze elmarad az előző három negyedév 20 százalék körüli átlagától.

Az Alibaba egy eléggé kiforrottan működő és nagyobb múltra visszatekintő társaság. Azonban egy csomó frissen tőzsdére lépő társasággal az a helyzet, hogy a bevezetést követő érdeklődés elülte után a részvények az első napot követően alulteljesítenek. Sokan közülük olyan árazások mellett jönnek a piacra, amit nem nagyon tudnak megemészteni - mondta Kathleen Smith, a Renaissance Capital első nyilvános részvénykibocsátásokra szakosodott tőzsdén jegyzett alapjának kezelője.

A cikk számos példát hoz fel, elsősorban a biotechnológiai szektorból, ahol a befektetők hatalmasat nyerhettek, de veszíthette is, ha az IPO során vásároltak. A MediWound részvényei például első napi záróárukhoz képest eddig 60 százalékot veszítettek értékükből, az UltraGenyx nevű cég árfolyama viszont azóta 176 százalékkal emelkedett.

A megkérdezett szakértők szerint a megnövekedett érdeklődés az IPO-k iránt érthető, hiszen az S&P 500-as index már elérte a soha nem látott 2000 pontos szintet is, s a Fed egyelőre alacsonyan tartja a kamatokat, ami szintén kedvez a befektetői hangulatnak. Ha a laza monetáris politika fennmarad, akkor a befektetők hajlandóak lesznek magasabb kockázatokat vállalni az IPO-k során - vélte Joel Guth, a Gryphon Financial Partners szakértője. Azonban amikor az árazások ilyen magasak, előbb utóbb eljön majd az a pont, ahol a piac már az eddigieknél jóval nagyobb szkepticizmussal fogadja majd az új részvényeket.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!