A Napi Gazdaság keddi számának cikke

Gyászosan alakultak a májusi európai autóeladások, gyakorlatilag nyolcadik hónapja folyamatosan esnek az értékesítési számok. Az eddig biztos pontnak számító német piac is kezdi megadni magát és az első mínuszos hónapot produkálta idén, a tavalyi számokhoz képest 4,8 százalékkal esett vissza az eladások száma. Tekintettel a fogyasztói bizalom alakulására, gyors javulásra nem is lehet számítani, valószínűleg éves szinten 7 százalékos európai visszaeséssel számolhatunk. A nagyobb európai gyártók globális eladási adatai komoly eltéréseket mutatnak, alapképlet szerint a német luxuskategóriák dübörögnek és egyre jobb eladási adatokat produkálnak, míg a tömeggyártók megszenvedik az előttünk álló időszakot. Valószínűleg folytatódik a piaci koncentráció, elsősorban a francia gyártóknak kell újragondolniuk a stratégiájukat, szükségük lehet újabb partnerre. A részvényesek szomorúan tapasztalhatták, hogy az autógyártók papírjai a piaccal teljes összhangban hullottak a mélybe a márciusi lokális csúcsokról, azonban a mostani szintek akár jó beszállási pontként is értelmezhetők.

Továbbra is kikezdhetetlen a Volkswagen

A BMW remek számokat publikált az első negyedévről, a globális értékesítés 14 százalékkal nőtt, a főbb piacain, Európa kivételével mindenhol remekül helytállt. Az év hátralévő részében bizakodásra ad okot az újonnan kifejlesztett modellek népszerűsége, a friss, fiatal termékpaletta komoly versenyelőnyt jelent a többi prémium gyártóval szemben. A kínai piac 32 százalékos növekménye messze várakozáson felüli, és az észak-amerikai és a német piacokon sem veszélyezteti semmi az első helyét. A legújabb fejlesztések futószalagon érkeznek a közeljövőben és a cég érezhetően növeli a kutatás-fejlesztési és marketingköltségeit. Ez utóbbi két tényező az, ami miatt egyesek aggódnak a későbbi profitabilitásért, azonban az elemzői konszenzus alapvetően pozitívan értékeli ezeket az erőfeszítéseket. A részvény az 58 eurós árfolyamán a könyvérték 134 százalékán áll, ami jelentősen meghaladja a szektorátlagot, csakúgy, mint a 7,1-es P/E és a 8-as EV/EBITDA érték. A papír érezhetően kevesebbet esett a szektortársakhoz képest a márciusi csúcsokról és a hozzáértők zömmel vételre ajánlják a jelenlegi szinteken, mintegy 40 százalékos drágulást prognosztizálva.

Kép: Reuters

A Daimler számai némileg meghaladták az előzetes várakozásokat, azonban ebben egy egyszeri tétel is a segítségére volt. A 27 milliárd eurós bevétel 4 százalékkal haladta meg a piaci várakozásokat, míg EBIT szinten a 2,2 milliárd eurós profit 300 millióval lett jobb a vártnál. Ennek ellenére kevesen számítanak arra, hogy az év egészére árbevétel- és profitszinten nézve jelentősen eltérne a cég által közzétett várakozásoktól, igazi pozitív meglepetés nem várható. Elsősorban az európai busz- és haszongépjármű-értékesítés szenved, míg költségoldalon az új fejlesztések terhelik a mérleget, ennek árbevétel-növelő hatása csak jövőre esedékes. A részvény árfolyama mintegy 30 százalékot esett március óta, jelenleg 35 eurón áll, ami a könyvérték 92 százalékának felel meg 6,75-ös idei nyereséggel kalkulált P/E és 7 feletti EV/EBITDA mellett. Ezek a mutatók megfelelnek a szektor átlagának, és a legfrissebb elemzői célárak is csupán a márciusi szint elérését prognosztizálják éves távlatban. Az árfolyamnak némi támaszt adhat a nem elhanyagolható mértékű, 6,1 százalékos osztalékhozam.

Kép: Napi grafikonok

A Volkswagen szinte mindegyik márkája remekül szerepelt az első negyedév során, árbevételszinten 11, míg EBIT-szinten 21 százalékkal haladta meg a piaci várakozásokat. EBIT-szinten a nyereség feléért az Audi divízió a felelős, az érvényesíthető árrés (11 százalék) messze piaci átlag feletti, pozitív meglepetés továbbra is a Skoda árrése (7,2 százalék), míg a VW China felfutása év végére várható, akár 20 százalék feletti árrés mellett. A cég részvénye mindössze 10 százalékot esett március óta, jelenleg 119 euró, ami mindössze 5,4-es idei és 5-ös jövő évre várt nyereséggel számolt P/E-nek felel meg, 6-os EV/EBITDA szint és 2,51-es osztalékhozam mellett. Ezen a szinten kivétel nélkül csak vételi ajánlásokkal találkozunk átlagosan 160 eurós célárakkal; úgy tűnik, hogy a világ legnagyobb autógyára továbbra is sikeresen elegyíti a tömeggyártást a prémium kategóriával, szinte minden területen kikezdhetetlen pozíciókkal rendelkezik.

Tovább terjeszkedik a FIAT, de szenved Európában

A FIAT folyamatosan növeli a Chryslerben meglévő részesedését, azonban az amerikai piac viszonylagos ereje nem tudja kompenzálni a cég európai vesszőfutását. Az európai tömeggyártók esetében általános a 20-30 százalékos kapacitásfelesleg, és jelenleg semmi nem utal arra, hogy ezt a közeljövőben ki tudnák használni. Az első negyedéves számok gyengére sikeredtek, a legfrissebb májusi eladások kiábrándítóak, és egyre nehezebb teher a komoly és biztosan növekvő adósságállomány. A részvény jelenleg 3,92 euró, és kevesen gondolják, hogy erről a szintről érdemben el tudna mozdulni, a legoptimistábbak is csak minimális emelkedésre adják a voksukat.

Kép: Napi grafikonok

Nehéz helyzetben a francia autógyártók

A Peugeot-Citroën páros helyzete tovább romlott, az elemzők többsége a 0,15-ös P/BV ellenére sem lát benne fantáziát, az okok hasonlóak a többi tömeggyártóhoz. Ezen valószínűleg nem fog segíteni a francia állam kissé protekcionista ízű, a luxusautókra kivetendő adójának ötlete sem, ami kimondva, kimondatlanul a hazai gyártókat kívánja helyzetbe hozni.

A Renault-Nissan páros elsősorban a Dacia-eladások szárnyalásának köszönheti, hogy az első félévben minimális értékesítési többletet tud felmutatni, de a májusi számok itt is gyalázatosak. A 33,4 eurós árfolyam ennek ellenére a hozzáértők szerint akár 40 százalékkal is emelkedhet éves távlatban, mindössze 4 körüli P/E-ről beszélhetünk ezen a szinten, és az orosz piacon meglévő erős pozíció, továbbá a japán gyártók ébredezésének köszönhetően akár pozitív meglepetés is lehet.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!