Masterplast: leállt a magyar piac

Megállt, sőt csökkenésbe fordult a Masterplast eredménye a harmadik negyedévben, bár a gyorsjelentés a három teljes negyedévre alapozva a tavalyinál sokkal jobb eredményt vetít előre. Kérdés, hogy mindez elég lesz-e az áfabotrány hatásainak ellensúlyozására, még akkor is, ha a cég vétlennek bizonyul.
Almás Andor, 2015. november 12. csütörtök, 08:06
Fotó: Stockfresh

Fő piacához hasonlóan a harmadik negyedévben megtorpant az ÁFA botrányba keveredett Masterplast eredményének növekedése a harmadik negyedévben. A társaság által elért 1 millió 496 ezer eurós adózott eredmény 6 százalékos csökkenést mutat. Ezzel a harmadik a társaság negyedévben elvesztette az első félévben felhalmozott bázis időszakhoz képest elért eredménytöbbletét, operatív eredménye 2015 első 9 hónapjával bezárólag a bázis időszak szintjén alakult.

A társaság gyorsjelentése kihangsúlyozza, hogy a az operatív eredmény csökkenést a deviza fedezeti ügyletek árfolyamnyeresége kompenzálta, a kamatkiadások mérséklődtek és a pénzügyi eredmény a harmadik negyedévben tovább javult. Részben a sikeres fedezeti stratégiának is tulajdoníthatóan a Társaság a teljes háromnegyedévben 3 285 ezer euró - a bázist közel 1,4 millió euróval meghaladó - adózott eredményt ért el, ami tavalyinál lényegesen magasabb év végi eredmény elérését vetíti előre - írja a gyorsjelentés.

A tavalyi év hasonló időszakának kiemelkedő 20 százalékos növekedése után úgy tűnik megtorpant a Masterplast fő, hazai piaca. A társaság tegnap tőzsdezárás után közzétett gyorsjelentése szerint a forgalom itthon 1 százalékkal csökkent. Ehhez külön negatívumként fűzi a gyorsjelentés, hogy kormány által előre beharangozott és a szakma által is nagyon várt lakossági energiahatékonysági pályázatok nem hogy 2015-ben, de az október eleji bejelentés szerint a 2014-2020-as ciklusban egyáltalán nem lesznek elérhetők. Így a hazai piac a társaság összforgalmának már csupán 24 százalékát adta 6,45 millió euróval.

A hazai piac kismértékű háttérbe szorulásával egy időben kerültek a harmadik negyedévben előtérbe más piacok. Kiemelkedően javult például az export értékesítés (az összbevétel 13 százaléka, 3,4 millió euró), amely az előző év hasonló időszakához képest 20 százalékkal tudott növekedni. Még ennél is nagyobb javulás következett be Lengyelországban. itt az építőipari fellendülés ugyan lassabb a piaci szereplők várakozásainál mégis a Masterplast a csoport egyik stratégiai partnerének egyedi, nagy értékű üvegszövetháló értékesítése következtében 47 százalékkal 2,1 millió euróra emelkedett a forgalom.

A második legnagyobb román piac szintén javulást mutatott bár ott csupán 3 százalékos volt a növekedés, míg meglepetésre a korábbi időszak legnagyobb veszteségeit hozó Ukrajna - bár az oda korábban telepített majd leállított gyártás továbbra sem indult újra - 13 százalékos forgalomnövekedést produkált (3,2 millió euró). Meghaladta ezzel a szintén fontos és jól teljesítő 8 százalékos növekedést hozó szerb piac (3,18 millió euró) teljesítményét értékben is.

Összességében a vállalat kissé javuló iparági környezetben 3 százalékkal növelte árbevételét a harmadik negyedévben. Az idei év kedvezőtlen nyersanyagár és devizaárfolyam változásainak,valamint egyes piacokon fokozódó konkurenciaharc hatására a Masterplast kereskedelmi árrése kissé csökkent, melyet szállítási és egyéb költségmegtakarításokkal részben ellensúlyozott. Tovább csökkentek ugyanakkor a kamatkiadások és a Csoport sikeres fedezeti stratégiájának is tulajdoníthatóan a pénzügyi eredménye tovább javult.

A gyorsjelentés alapján elmondható, hogy a korábbi negyedévek meglepetésszerű javulását nem sikerült megismételni, elsősorban a hazai piac vártnál gyengébb teljesítményének köszönhetően az első félév után ez a három hónap nem hozott újabb meglepetést. Illetve egyet hozott, ha az nem is gyorsjelentésből került nyilvánosságra, ez pedig az áfabotrány, amely a gyorsjelentés szerint akkor is 270 millió áfahiányt és annak büntetési terheit jelentheti, ha a cég valóban vétlennek bizonyul. Ezt a gyorsjelentés újra megerősíti hozzátéve, hogy a hatóság is így látja. Mindazonáltal ez a tétel önmagában elég lehet arra, hogy a mostani negyedév teljes eredményét elvigye.

A Masterplast III. negyedéves eredménye

Adatok (ezer euró)2014. III.né2015. III.né2014. I-III.né2015. I-III.né
Értékesítés árbevétele26045268756195264594
EBITDA2569216843214299
EBITDA hányad9,90%8,10%7,00%6,70%
Adózott eredmény1597149618923285
Adózott eredmény hányad6,10%5,60%3,10%5,10%
Forrás: Masterplast

 

(A szerző rendelkezik Masterplast részvényekkel)

 

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK