A TEBÉSZ a felügyelet Brau-ügyben közzétett felfüggesztő határozatát példátlannak minősíti, a befektetői szövetség szerint a PSZÁF ezzel önkényesen figyelmen kívül hagyta a jogerős bírósági ítéletet.
Az alábbiakban a TEBÉSZ-közleményt teljes terjedelmében közöljük.
A Tőzsdei Egyéni Befektetők Érdekvédelmi Szövetsége (TEBÉSZ) súlyosan törvénysértőnek és botrányosnak tartja a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) Heineken ügyben december 20-án közzétett újabb felfüggesztő határozatát. A PSZÁF új vezetése ezzel "átlépte a rubikont", döntése példátlan a pénzügyi felügyelet történetében. Az új felfüggesztő határozat ugyanis nem más, mint egy jogerős bírósági ítéletet teljes körű, és önkényes figyelmen kívül hagyása csak azért, mert annak tartalma hátrányos kiemelt pártfogoltja, a Heineken csoport érdekeivel.
A Polgári Perrendtartásról szóló törvény egyértelmű a tekintetben, hogy egy felülvizsgálati kérelem beadása - amire a felügyelet hivatkozik - nem tesz érvénytelenné egy jogerős bírósági ítéletet, tehát annak rendelkezései továbbra is kötelezők és végrehajtandók. Mivel pedig - ahogyan ezt a felügyelet is pontosan tudja -, az ítélet végrehajtását ez idáig arra illetékes szerv nem függesztette fel, így súlyosan jogsértő és botrányos az ítélet következményeinek ilyen mérvű felügyeleti figyelmen kívül hagyása. A PSZÁF felfüggesztő határozata - nyilván nem véletlenül - ráadásul adós maradt annak kifejtésével is, hogy mi az az előzetesen megválaszolandó szakmai kérdés, ami megakadályozza a vételi ajánlat jelenlegi elbírálásában. Ilyen kérdés ugyanis nincs.
Valótlant sugall a határozat szövege a tekintetben is, mintha a felülvizsgálati kérelem ténye csak most jutott volna a felügyelet tudomására. Ezzel szemben a valóság az, hogy ezen információt már a hiánypótlásra felszólító határozat előtt is ismerte a PSZÁF vezetése, sőt ugyan ilyen kérelmet - a legnagyobb titokban - maga a PSZÁF is beadott még novemberben.
Tehát a legújabb felfüggesztő határozatnak - a TEBÉSZ szerint - nincs se szakmai, se törvényes alapja, az kizárólag a tisztességtelen és jogsértő Heineken csoportnak kedvező időhúzásra szolgál.
A TEBÉSZ ezért felszólítja a PSZÁF főigazgatóját, hogy a jogszerűség helyreállítása érdekében, azonnali hatállyal vonja vissza törvénysértő felfüggesztő határozatát, és a jogszabályi előírásoknak eleget téve, haladéktalanul bírálja el a Heineken csoport új kötelező vételi ajánlatát.
Mit csinált az elmúlt 15 hónapban a holland Heineken csoport Magyarországon, amiért a pénzügyi felügyelet ennyire pártfogolja?
- Megsértette a befolyásszerzés törvényi rendelkezéseit,
- Szándékosan befolyásolta a tőzsdei árfolyamot annak érdekében, hogy a magyar Brau tényleges értékénél több milliárd forinttal kevesebbet kelljen kifizetnie a magyar kisrészvényeseknek,
- Hamisított aláírású okiratot nyújtott be egy államigazgatási eljárásban,
- Bezárta a Komáromi Sörgyárat,
- Megszüntetett közel 300 munkahelyet,
- A magyar Brau vezető beosztású dolgozóit következetesen holland állampolgárokra cserélte le,
- Eltüntetette a magyar Brau Rt. 3,3 milliárd forintnyi készpénzét és szinte a teljes éves nyereségét,
- Megakadályozta, hogy a magyar kisrészvényesek 2003-ban osztalékot kapjanak.
A TEBÉSZ határozott álláspontja, hogy amennyiben a felügyelet sorozatos és nyilvánvaló jogsértésektől sem visszariadva továbbra is védelmezi a Heineken csoportot a törvény által előírt kötelező felvásárlási kifizetések teljesítésétől, akkor azt neki kell a kisrészvényesek felé teljesítenie.
Ezért a TEBÉSZ - amennyiben a PSZÁF a felfüggesztő végzést haladéktalanul nem vonja vissza, és nem hoz helyette érdemi határozatot -, közigazgatási jogkörben okozott kár megtérítése iránt - a kisrészvényeseket összefogva - keresetet fog indítani a felügyelet ellen.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!