A NAPI Gazdaság konszenzusa 198,1 milliárdos nettó nyereséget várt, ezzel szemben a végösszeg 190,6 milliárd lett. A részvényesek számára kedvezőtlen igazság azonban az, hogy nem a szlovák leányvállalat által fizetett 8,6 milliárd forintos bírság – egyébként ismert és az elemzői becslésekben számításba vett – tétele okozta a várakozásoktól több mint egy éve előszőr elmaradó eredményt, amely csak a haramdik negyedéveket összehasonlítva már 23 százalékos csökkenést mutat a tavalyihoz képest. Az olajtársaság üzleti eredménye a kedvező piaci környezet, a magas olajárak, finomítói árrések és Brent-Ural spread ellenére csökkent a tavalyi év harmadik negyedévéhez képest, igaz a teljes háromnegyedévet összehasonlítva a kiemelkedő első félév miatt még mindig nagy a növekedés. Ennek az oka a Slovnaft-bírság mellett sokkal inkább az, hogy a magas árakat a társaság nem tudta teljes egészében a fogyasztókra áthárítani. Igazán szépeket csak a kutatás-termelés divizióról lehetett elmondani, ahol a hazai kitermelés csökkenését a cég külföldi termelése ellensúlyozta, így a magas bányajáradék ellenére az eredmény 30 milliárd forinttal nőtt. A feldolgozás-kereskedelem, amely eddig az eredmény növekedésének motorja volt, már nem szerepelt ilyen jól. A cég nagykereskedelmi árrése szűkült az erős verseny miatt - különösen Szlovákiában - és miközben az üzemanyagok tekintetében nagyon kedvező helyzetet élvezett a magas termékárak miatt, ugyanez már nem volt igaz a finomítóból kijövő egyéb termékekre (vegyipar, bitumen). A földgázüzletág jobban teljesített a vártnál, de az első negyedévben keletkezett tartalékok elfogytak és az év végére már egymilliárdos veszteséget jósol a jelentés, az egyre emelkedő importföldgázár miatt. A vegyipari divizió a piaci környezet harmadik negyedévi kedvezőtlen változása miatt az utolsó három hónapban gyakorlatilag nem termelt üzemi eredményt.
QP | Quality Placement

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!