Nagy változás jön a sörpiacon

Úgy néz ki, létrejöhet a hatalmas söripari fúzió. Ennek eredményeként világon eladott sör harmada ugyanattól a cégtől érkezik majd.
Napi.hu, 2015. október 13. kedd, 15:32
Fotó: Reuters

A jelek szerint sikerült egyezségre jutnia az AB InBev-nek a SABMiller legnagyobb részvényeseivel és igazgatóságával. A világ legnagyobb, az összes világszerte eladott sör közel 20 százalékát előállító AB InBev újabb, megemelt árfolyamú ajánlattal állt elő a második legnagyobb sörtermelőnek számító SABMiller részvényesei felé. Immár részvényenként 44 fontot ajánl a SABMiller részvényeseinek, s ezt az ajánlatát már a felvásárolandó cég igazgatósága is támogatja.

Emlékezetes, hogy az elmúlt hetekben hónapokban az AB InBev már számos hivatalos és kevésbé hivatalos ajánlattal megkereste a SABMiller részvényeseit és igazgatóságát, utóbbi azonban az ajánlott árra hivatkozva rendszerint nem nyilatkoztak kedvezően az ajánlatról, mondván, az alulértékeli a céget. A mostani árral számolva a Bloomberg szerint az ajánlat 69 milliárd fontra (nagyjából 106 milliárd dollárra) értékeli a SABMillert.

Félelem a piacon

A londoni kereskedésben a SABMiller részvényei 40 font alatt kezdték a kereskedést. Ez a Bloomberg által megkérdezett elemzők szerint egy indokoltan félelmet tükröz a piac részéről azzal kapcsolatban, hogy a tranzakció talán mégsem jön létre. Ha megtörténne a felvásárlás, akkor a létrejövő sörpiaci óriás állítaná elő a világszerte eladott sör mennyiségének 30 százalékát. Az egyedüli problémát a versenyjogi kérdések jelenthetik, elemzők szerint például az amerikai és a kínai piacokon az AB Inbev arra kényszerülhet, hogy kiszálljon egyes helyi vegyesvállalatiból.

A másik nehézséget a tranzakció finanszírozása jelentheti, az AB Inbev a hírek szerint jelenleg egy 10 bankból álló konzorciummal tárgyal a szükséges források előteremtésén.

Iparági elemzők szerint azonban a legnagyobb probléma a felvásárlással az, hogy sokkal-sokkal kevesebb kedvező szinergiával jár az AB InBev számára, mint a korábbi hasonló tranzakciói. Ugyanakkor logikusan következett a sörpiac jelenlegi felosztásából. Egyrészt kevés olyan régió van már a világban, ahol a vezető szerepet ne valamelyik magát családi sörfőzdéből kinövő multinacionális vállalat játszani a söreladásokban, legyen az a felvásárlásban szereplő két cég, vagy a Heineken, esetleg a Carlsberg. Az Ab InBev számára az SABMillerben az lehetett a vonzó, hogy nagy kitettséggel rendelkezik olyan feltörekvő régiókban, mint Latin-Amerika, vagy Afrika.

A Magyarországon ismert márkák közül a SABMiller tulajdonában van többek között az Arany Ászok, a Dreher, a Gambrinus, a Grolsch, a Kőbányai, a Pilsner Urquell. Az AB InBevtől a Borsodi, a Rákóczi, a Staropramen, a Hoegaarden, a Beck's, a Löwenbrau, a Stella Artois és a Spaten lehet leginkább ismert a hazai fogyasztók előtt.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK