Nem várt fordulat jöhet dízelügyben

A Volkswagen AG vezérigazgatója szerint könnyen elképzelhető, hogy a vásárlók ismét kedvet kapnak majd a dízelautókhoz, amelyek nélkül szerinte nehéz lenne teljesíteni az EU-ban a kibocsátási kvótákat. A többi autógyártó cég nem ennyire optimista.
Lovas-Romváry András, 2018. március 7. szerda, 07:10

A Volkswagen (VW) AG, a cég, amely a károsanyag-kibocsátási tesztjeinél alkalmazott csalások miatt a fogyasztói bizalom alaposan megrendült a dízelautókban nem írná le egyelőre ezt a technológiát. Legalábbis ez derül ki a társaság vezérigazgatója, Matthias Müller szavaiból a genfi nemzetközi autószalonon a Bloomberg tudósítása szerint.

A dízel hamarosan, a nem túl távoli jövőben reneszánszát élheti, mivel az emberek, akik dízelautót vezettek rájönnek majd, hogy ez egy nagyon kényelmes koncepció volt. Ha az emberek fejében sikerül elültetni a gondolatot, hogy a dízeltechnológia valójában környezetbarát, akkor nem látok okot arra, miért ne vásárolnának

- fogalmazott a vezér.

Müller kijelentése meredeknek tekinthető, ha figyelembe vesszük, hogy a Volkswagen eddig mintegy 30 milliárd eurót kellett elköltsön különböző bírságok, kártérítések és ügyvédi költségek formájában amiatt, hogy világszerte meghamisította dízelautóinak kibocsátási tesztjeit.

Ráadásul a csalásnak messze ható következményi voltak, hiszen a német nagyvárosok jelenleg azt fontolgatják, hogy teljesen kitiltják a dízelautókat, a számos országban - köztük Kínában, Franciaországban és az Egyesült Királyságban - tervek készülnek a belső égésű motorok fokozatos forgalomból történő kivonására. Ráadásul a fogyasztók is elfordultak a technológiától. A dízelautók részesedése a német újautó-eladásban a botrány kirobbanása óta 50 százalék körüli szintről 30 százalék közelébe esett.

A többiek nem ennyire optimisták

A Volkswagen vezérének optimista hozzáállása a dízelekkel kapcsolatban elég egyedülállónak tekinthető az iparágon belül, a többiek inkább elfordulnának a dízeltechnológiától. A Toyota például idén ki se hozta új autóiból a dízel változatot, az új Auris modellt kétfajta hibrid és egy benzines turbó motorral árulják.

A Ford európai tevékenységéért felelős vezetője, Steven Armstrong pedig úgy nyilatkozott, bár még kitartanak a dízelmotorok mellett, néhány kategóriában azonban várhatóan eltűnik majd a technológia. Azonban ennek ellenére úgy tűnik, lát fantáziát abban, amit a VW-vezér állít.

Mi még látunk jövőt a dízelnek, azonban néhány kisebb járműben fokozatosan el fog tűnni. Nagyon keményen kell dolgoznunk, hogy a fogyasztók valóban elhiggyék, az új dízelek tiszták

- mondta Armstrong.

Az európai autógyártók a nehézségek ellenére is ragaszkodnának a dízelmotorokhoz, ez ugyanis még mindig viszonylag olcsó és hatékony módja annak, hogy megfeleljenek a szabályozó hatóságok által előírt szén-dioxid-kibocsátási korlátoknak, mindaddig, amíg az elektromos autók iránti fogyasztói kereslet nem lesz elég nagy. A német autógyártók kitettsége még erősebb, mivel náluk a nagyobb és erősebb motorral ellátott autótípusok súlya magasabb a termékpalettán.

Egyszerűen szükség van a dízelre, hogy teljesíteni tudjuk a szén-dioxid-célokat - mondta a VW egyik márkaigazgatója az I.D. Vizzion nevű elektromos autó bemutatóján. Az elektromos autók még számos esetben nem tudják kielégíteni a gyakori autóhasználók igényeit.

A jelenlegi szabályok szerint az autógyártóknak a flották károsanyag-kibocsátásának átlagát 95 gramm/kilométerre kellene levinniük 2021-ig a szén-dioxid esetében. Mivel a dízelek - amelyek átlagos szén-dioxid-kibocsátása a Bloomberg szerint ötödével kisebb a benzinautókénál - iránti kereslet a botrányt követően csökkent, a gyártóknak nehezebbé vált teljesíteni az előírásokat. A Daimler szerint például náluk a flotta átlagos szén-dioxid-kibocsátási értéke emelkedett, nőtt ugyanis a nagyobb autók iránti vásárlói kereslet.

A kormányok is felismerik

Az eladott dízelek arányának csökkenése ellenére Müller szerint a technológia hamarosan ismét népszerű lesz. A klímavédelmi célok és a károsanyag-kibocsátás csökkentése írja a játékszabályokat az EU-ban, s a szén-dioxid-emisszió csökkentése annyira fontos, a kitűzött határértékek annyira szorosak, hogy ezt nehéz lesz a dízelek nélkül megvalósítani - mondta a VW vezetője.

Persze a végső szót majd a vásárlók mondják ki a kérdésben - fogalmazott Carlos Tavares, a PSA Group vezérigazgatója. Ők az elmúlt két évben csak rossz híreket hallhattak a dízelautókról. Ilyenek voltak a tervezett behajtási tilalmak és a használt autók árának drasztikus csökkenése.

Tavares szerint cégének célja az úgynevezett multienergia platformok fejlesztése. Így arra törekednek, hogy ugyanazon a gyártósoron tudjanak összeszerelni dízeles, benzines és elektromos meghajtású járműveket is.

A VW is fejleszt más irányban

Müller elmondása szerint az, hogy a dízelek iránti kereslet újbóli élénkülésére számít, nem jelenti azt, hogy ne teljesítenék az EU-nak tett ígéretüket.

E szerint 2022-ig a cég összesen 34 milliárd eurót költ az elektromos autók és az önvezető technológiák fejlesztésére. Sőt terveik szerint a konszern összes márkaneve alatt eladott mind a 300 autótípus elektromos változatát is ki szeretnék fejleszteni a következő egy évtized során.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

atombandi, 2018.03.07 15:49

@YYYYY:
erdekes, belinkelted es megsem tudod ertelmezni. nemetorszagban a szen mellett szinte semmi mas alternativa nincs. az atomot epp kapcsoljak le, megujulok nyomokban. az aktualis epp 43% szen, ez novekedni fog az tovabbi atomeromu lekapcsolasok miatt.

a jovobeli fejleszteskre varakozas nem eppen egy okos dolog, ha energiatermelesrol van szo. ez a mindent vagy semmit hozzaallast barmilyen projektmanager 1 masodperc alatt kukazza. a valo eletben nem kisgyerekek es a rajongasuk targya donti el egy adott orszag strategiai kerdeseit. nem attol esz jo akkumulator, hogy megalmodtuk, hogy kell egy kurva jo akkumulator, nem is attol, hogy omlik az agazatba a penz, mikozben ellaposodott a hatekonysag/koltseg gorbe. ahogy a kopaszsag kutatasara is tobb penzt koltenek, mint a malaria kutatasra, megsincs megoldas.

a megujulo forradalom, igencsak a pislakolo fazisban van. csak az foglalkozik vele, akinek van felesleges kidobando penze, vagy leirja reklamkoltsegkent. nem veletlen, hogy atlagos joe brutalis allami dotacio ellenere sem ruhaz bele ilyenekbe, a kozvetett tamogatasok merteke pedig a tobbszorose ezeknek. neked pl, hany napelemed uzemel? miota jarsz villamos autoval? nem a jovorol MESELJ, a jelenben elunk, itt es most kell az energia, mert kulonben villamgyorsan leolvad a huto...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

YYYYY, 2018.03.07 14:40

Energiamixről meg itt nézelődhet bárki: https://www.electricitymap.org/?page=country&solar=false&remote=true&wind=false&countryCode=DE
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

YYYYY, 2018.03.07 14:39

@atombandi: Azt hol olvastad, hogy "lignit eromuvekbol kajalnak az energiamix 50%-aban"??? A VW weblapján? Vagy az OPEC weblapján??? Előbb nem ártana utánanézni, mielőtt baromságokat írsz! (Illetve melyik országra vonatkozik??? Német, Magyar???) A hybrid, és az elektromos hajtásé a jövő! Egyértelműen erre vonatkozó állásfoglalások vannak az EU-ban! Nagy erőkkel fognak a közeljövőben töltőpontokat telepíteni, (Nem csak állami beruházásokban, hanem céges szinten is!) az akkumulátortechnológiát fejlesztik, az energiatermelést folyamatosan állítják át zöldenergiákra. Nagyon nagy beruházások vannak folyamatban az egész EU-ban. Ahol nagy tárolt energiára van szükség, ott meg a jövőben majd hidrogén hajtás lesz... (Nálunk nagyon-nagyon sokára, mivel ha jól tudom, nincs egy db hidrogénkút sem.) A rákkeltő diesel meg megy a kukába, remélem minél előbb ellehetetlenítik... A VW próbálja az embereket manipulálni, de ez csak az idiótáknak jön be!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bahnsteig_Eins, 2018.03.07 14:32

A braziloknál már évtizedek óta elterjedt a cukornád-alkohol mint üzemanyag. Abszolut környezetbarát, CO2 kibocsátás nulla, csak egy kicsit kocsmaszagúak az utcák.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2018.03.07 14:06

@rotaryfun:
dizel es dizel kozott is hatalmas a kulonbseg kibocsatas szerint. a nemetek a savasesok nagy tamogatoi, a crdi ezzel szemben a mikroszemcsek kibocsatasaban jeleskedik, egyeb teren elhanyagolhato a kibocsatasa a benzineshez kepest is. a szendioxid kibocsatasi kvota meg igenis fajni fog a suvok koraban. vagy 1 literes motorok lesznek a 2 tonnas autokhoz, ami az almoskonyv szerint nem egy jo megoldas, vagy beleteszik az izmos motorokat, de olyan felarral, hogy sokan ne vegyek meg, mert akkor atlepik a kvotat. es igen, a hybrid sem eleg jo, a pluginek meg szeneromuvekbol, bocsanat inkabb lignit eromuvekbol kajalnak az energiamix 50%-aban.

ha nem is lesz unnepelt kategoria a dizel, megturt kategoriaban sokaig velunk fog elni, szvsz. a kitiltosdi is csak a regebbi modelleket erinti, es ahogy a ketutemueknel is addig modositottak a kitiltas, amig az osszes szet nem rohadt es uzemkeptelen lett, szerintem most is ugyanez lesz a forgatokonyv. verbalis intervencio az egesz, mindket oldalrol...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html