Az egyik legnagyobb horvát autókereskedő, az AutoZubak d.o.o. a tulajdonában levő lízingcéget, a Z Plus Leasing d.o.o-t értékesítette az OTP Leasing részére. A Merkantil-csoport 2006-ban alapított leányvállalata, az OTP Leasing d.d., és az OTP Banka Hrvatska továbbá abban állapodtak meg az AutoZubakkal, hogy gépjármű-finanszírozás terén partnerként működnek együtt a jövőben. A Z Plus Leasing d.o.o. adásvételéről szóló szerződést az Auto Zubak és az OTP Leasing 2007. július 18-án írták alá, mely alapján a társaság az OTP Leasing 100 százalékos tulajdonába kerül. Az aláírás után megkezdődött az engedélyezési folyamat, azaz a horvát pénzügyi felügyelet, valamint a magyarországi pénzügyi felügyelet jóváhagyásának beszerzése. A Z Plus Leasing portfoliójának összértéke 2006. december 31-én 14,8 millió euró volt. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozók, valamint magánszemélyek. Az akvizíció célja a Z Plus Leasing jelenlegi portfoliójával az OTP Leasing jövedelmezőségének növelése, továbbá a közel ezer ügyfél megtartása, és részükre keresztértékesítési tevékenység folytatása - szól a Merkantil közleménye. Az AutoZubak Horvátországban az autóértékesítési szegmensben 6 százalékos piaci részesedéssel bír, továbbá széles eladói hálózattal rendelkezik. Az együttműködés legfontosabb célja, hogy az OTP Leasing erős pozíciót érjen el a horvát autófinanszírozási szegmensben, 5 év alatt 8 százalékos piacrészesedés elérése és az első 7 lízingcég közé történő bejutás szerepel a társaság tervében. Mivel az AutóZubak számos tendert nyert meg korábban, a vele történő együttműködés várhatóan megnyitja az OTP Leasing számára a kapukat a köz- és magánszféra főbb beszerzési pályázataihoz, és jó minőségű ügyfeleket hoz az OTP Leasing számára. A horvát lízingpiac 2001 és 2004 között átlagosan 46 százalékkal növekedett évente. A lízing penetrációja az összberuházásokon belül is nőtt, a 2001 évi 5,1 százalékhoz képest, 2008-ra várhatóan már 23 százalékot ér el. Magyarországon ez az érték jelenleg 26 százalék. A horvát lízingpiac éves volumene 2006-ban 1 924 millió euró volt beszerzési értékben, ami 56 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest. Az átlagos európai növekedés 2006-ban 13 százalék, Magyarországon 7 százalék volt, ami azt jelenti, hogy a horvát lízingpiac bővülésének üteme meghaladja a magyar és európai átlag növekedési ütemét. A horvát lízingpiacon a gépjármű-finanszírozás piacrészesedése dominál, mely körülbelül 47 százalékkot tesz ki. Jelentős az ingatlanlízing piaci részaránya is (31 százalék), ami meghaladja a nyugat európai 18 százalékos átlagértéket. Az ország földrajzi és turisztikai adottságainak köszönhetően a horvát lízingpiac sajátossága a hajólízing, melynek 6 százalékos a lízingpiaci részaránya. A horvát, a bolgár és a román piacralépés után a tervek szerint az idei év második felében Szerbiában is lízincéget alapít a Merkantil-csoport.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!