A román nemzeti valuta pénteken indult meg a meredek lejtőn, miután a román alkotmánybíróság részben alkotmányellenesnek ítélte a kormány megszorítócsomagját és ezzel veszélybe került a Nemzetközi Valutaalaptól várt soron következő hitelrészlet folyósítása.
A gazdasági bizonytalanság pánikot váltott ki a bukaresti tőzsdeparketten is, az értéktőzsde irányadó BET indexe a pénteki több mint 5 százalékos zuhanását hétfőn újabb 1,5 százalékos mélyrepülés követte, míg az öt befektetési alap (SIF) közös mutatója az előző kereskedési napon elszenvedett 9 százalékos esés után a hét első napján valamivel több mint egy százalékos mínuszban zárt.
A piaci szereplők ugyanakkor úgy vélik a tőzsde zuhanása nem csak a gazdasági bizonytalanság számlájára írható, az eladási oldalon megjelent nagy számú befektető ugyanis elsősorban a hamarosan életbe lépő kamatadó elől menekül. Július elsejéig ugyanis azok a befektetők, akik egy évnél hosszabb ideig birtokolták részvényüket profitjuk után mindössze egy százalékos adót fizetnek (az éven belül keletkezett profitra 16 százalékos teher vonatkozott).
A bukaresti vezetés elsejétől 16 százalékos adóval sújtja a tőzsdei ügyletek után keletkezett profitot, függetlenül attól hogy éven belül, vagy hosszabb ideig bírtokolt részvények eladása után keletkezett a nyereség. A részvénytulajdonosok többsége tehát igyekszik még elseje előtt papírjait értékesíteni, és miután így a profitot még a régi szabály szerint lehet realizálni a papírokat pedig akár azonnal vissza lehet vásárolni.
A negatív hangulatot táplálták azok a nem túl bíztató hírek is, amelyeket hétfőn tett közzé a pénzügynminisztérium. Románia költségvetési hiánya május végére 16,7 milliárd lejre azaz a GDP 3,1 százalékára nőt. Miközben az államkassza bevételei az év első öt hónapjában alig haladták meg a 64 milliárd lejt, a kiadások május végén már közel 81 milliárd lejt összesítettek ami 2009 első öt hónapjához képest 5,7 százalékos növekedést jelent.
A Nemzetközi Valutaalap és a román kormány között született egyezmény szerint idén a GDP-arányos deficit nem haladhatja meg a 6,8 százalékot.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!