Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Egyre éleződik a küzdelem Európa két vezető tőzsdéje a londoni LSE és a Euronext között, miután mindkét társaság megkezdte a behatolást a másik felségterületére. A két tőzsde küzdelme mintegy két éve kezdődött, amikor sokak meglepetésére az amszterdami, párizsi, brüsszeli és lisszaboni piacokat tömörítő Euronext elhalászta a jóval esélyesebbnek tartott LSE elől a londoni derivatív piacot a LIFFE-t. A kontinensen azóta is teljes gőzzel zajlik a börzeüzemeltetők konszolidációja - mint az tegnap idehaza is láthattuk - ám az LSE-nek ebben eddig nem sikerült számottevő eredményt felmutatnia. A londoni tőzsde vezetése emiatt úgy határozott, amíg nem sikerül külföldre terjeszkedni, addig a külföldi részvényeket csalogatják az angol fővárosba. Ennek keretében hétfőtől már a vezető holland papírokat is jegyzik Londonban. Az LSE azzal, hogy már nála is lehet a Philips, a Royal Dutch/Shell, vagy a Unilever részvényeit jegyezni a Euronext-tag Amszterdam forgalmának mintegy 20 százalékát szeretné átcsalogatni. Hosszú távon az LSE a Euronext teljes megszerzését akarja, az amszterdami piacot pedig ugródeszkaként használná a további európai terjeszkedéshez. Ehhez persze a Euronextnek is lesz egy két szava. A tőzsdecsoport ma bejelentette, ellentámadásba lendül, s a jövőben lehetővé teszi a vezető londoni papírok - az FTSE-100 alkotói - adásvételét kereskedelmi rendszerén keresztül. Hosszas konzultációt követően felmérték a londoni piacot használók igényeit, s versenyképes árakkal, széles áruválasztékkal, csábító kedvezményekkel és akciókkal igyekeznek majd átcsábítani a befektetőket saját piacukra. A versenyel a fogyasztók mindenkép jól járnak, a Euronext például 2001 óta 30 százalékkal csökkentette árait - írja a Reuters. Több mint tízéves mélypontjára zuhant az olasz fogyasztói bizalmi index májusban, pedig áprilisban már némi javulás mutatkozott - jelentette az ISAE olasz gazdaságkutató. Az index 98,6 pontra esett vissza az egy hónappal korábbi 100,3-ról, ez a legalacsonyabb szint 1993 decembere óta. Az ISAE jelentése szerint az olaszok különösen pesszimisták a rövid távú kilátásaikat illetően, de nincs jó véleményük az ország általános gazdasági helyzetéről sem, amit a nemzetközi katonai helyzet romlása csak tovább ront. Sötéten látják a munkaerőpiaci helyzetet és a megtakarítási lehetőségeket is, az egyetlen pozitívunmak a szokásosnál stabilabb árakat tekintik. Igen jó évet zárt a világ második legnagyobb "sörfőzője" a SABMiller: tavalyi adózás előtti eredménye 1,39 milliárd dollár volt, amely több mint 80 százalékos növekedést jelent a 2003-as 770 millió dollárhoz képest. A londoni székhelyű cég megerősítette pozícióját az amerikai kontinensen és kiemelkedő eredményt ért el Dél-Afrikában a sör- és üdítőital piacon. Az európai jó eredmények elsősorban az oroszországi hódításnak köszönhetőek. Magyarországon a Dreher forgalmazásával van jelen a társaság és a piac 6 százalékát tudhatja magáénak. Tavaly 3 százalékkal több Drehert adtak el, mint egy évvel korábban. A cég a környező országokban is növelni tudta piacát és forgalmát. Csehországban a Pilsenr Urquell 11 százalékos forgalom növekedést produkált. A Danone Tejtermékgyártó KFt tavaly 5,2 százalékkal 21 milliárd forintra növelte nettó árbevételét. A cég 30 százalékos piaci részesedéssel megtartotta vezető pozícióját a frisstermék piacon és 55 százalékra növelte részesedését a gyümölcsjoghurtoknál. Nyereségadatokat idén a cég nem árult el, a társaság ügyvezetője a 2004-es tervekrő is csak annyit közölt, rendkívül agresszív növekedési tervet készítettek. A láncba szervezett élelmiszerboltoké nemcsak a jövő, hanem már a jelen is. A napi fogyasztási cikkek tavalyi forgalmából piaci részesedésük 68 százalékot ért el, szemben az egy évvel korábbi 64 százalékkal. Az egyes bolttípusok közül legnagyobb mértékben a lánchoz tartozó kis bolt és a hipermarket piaci pozíciója erősödött - állapítja meg a GfK Piackutató Intézet jelentése. A napi fogyasztási cikkek tavalyi 2 095 milliárd forintos forgalma 8 százalékkal haladta meg az előző évit. A háztartások egy vásárlásra jutó átlagos költése 1 382 forintot ért el, ami szintén 8 százalék plusz az előző évhez képest. A kis boltokat láncba szervező vállalatok szinte rohamléptekben terjesztik ki piaci hatókörüket. Múlt évben már a háztartások 90 százaléka vásárolt legalább egyszer a CBA, Coop vagy Reál és mások boltjaiban, szemben az előző évi 80, és a még korábbi 73 százalékkal. A szupermarket - Kaiser's, Match és Spar és más láncok - piaci hatóköre harmadik éve stagnál (88 százalék), s újabban a vásárlási gyakoriság mutatója is (átlagosan 70). A diszkont piaci hatóköre és a vásárlási gyakoriság tavalyelőtt stagnált, múlt évben viszont érzékelhetően növekedett. (A jelenlegi három diszkont lánc, a Penny Market, Plus és Profi mellett várható idén egy negyedik, a Lidl megjelenése). Az élelmiszer-kereskedelem modernizációjának vesztese most már láthatóan a független kisbolt.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!