Tanulmány a magyar letelepedési kötvényprogramról

A törvényesített és a rendszerszintű korrupció iskolapéldája a magyar letelepedési kötvényprogram – állapította meg a Transparency International Magyarország (TI) és az Investment Migration Council közös tanulmánya.
Domokos Erika, 2017. március 17. péntek, 10:15

A mellékletekkel együtt több mint százoldalas tanulmány gerincét Nagy Boldizsár nemzetközi jogász, a Közép-európai Egyetem és az ELTE tanára készítette - írja a Magyar Nemzet. Az adósságfinanszírozás egyik legfontosabb szabálya, hogy egy állam minél olcsóbban, vagyis alacsony kamatok mellett értékesítsen kötvényeket. A magyar letelepedési állampapír azonban túl drága, a piaci kamatnak a négyszeresét fialja, mivel a fideszes többségű Országgyűlés törvényben rögzített egy garantált, 2 százalékos hozamszintet - írja a lap.

A letelepedési kötvényeket forgalmazó, többségében offshore cégek járnak kimondottan jól a konstrukcióval. Ezek a vállalkozások jegyezhetik le a 300 ezer eurós kötvényt, kapják a külföldi által fizetett 45-60 ezer eurós szolgáltatási díjat, és a magyar adófizetők révén még 29 ezer eurós kamathoz is jutnak. Vagyis egyetlen, 93 millió forintos kötvény értékesítésén a Fidesz-közeli offshore cégek 23-28 millió forintot keresnek, ami elképesztően magas, közel 30 százalékos jutaléknak felel meg. Ez százszor magasabb összeg az állampapírpiacon megszokott átlagos jutalékokhoz képest. (A globális szereplők, mint a Deutsche Bank és a Goldman Sachs egyébként 0,3 százalékos haszonnal forgalmaztak korábban magyar államkötvényeket - jegyzi meg a Magyar Nemzet.)

A közel négy éve működő program során eddig 4700 papír lelt gazdára. Családtagokkal együtt mintegy 16 ezer, az Európai Unión kívülről érkező bevándorlónak adott a kormány állandó letelepedési engedélyt és szabad mozgási lehetőséget a schengeni övezetben.

Az offshore cégek eddig 115-130 milliárd forintot kerestek a programon, amelyből mintegy 42 milliárd forint közpénznek számít - részletek a lapban olvashatók.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

HOZZÁSZÓLÁSOK